پايگاه خبري تحليلي «پارس»- زهرا چيذري- حتي اگر مجلسي‌ها در روزهاي آخر عمر مجلس نهم دور هم بنشينند و با ارائه طرح و جمع‌آوري امضا بخواهند مبارزه با زيرميزي پزشكان را در قالب قانون جا بدهند اما تا زماني كه قانون اجرايي نشود و تا زماني كه پنجه‌طلايي‌هاي زيرميزي‌بگير از رانت‌هاي پنهاني استفاده مي‌كنند، بي‌ترديد نمي‌توان اين آفت بزرگ نظام سلامت را درمان كرد. 

همين چند روز پيش بود كه سيد‌حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت خود نيز در كسوت يك منتقد جدي جامعه پزشكي درآمده و از رفتار برخي از همكارانش در برخورد با مردم اظهار شرمساري كرد. وي به صراحت گفت:«‌مواردي از برخي پزشكان ديده‌ام كه واقعاً خجالت كشيده‌ام. بخش مهمي از استيصال مردم در نظام سلامت به خاطر طمع، زياده‌خواهي و منفعت‌طلبي برخي از ما پزشكان است، در حالي كه ما پزشكان مردم را رها كرده‌ايم و از هم تعريف مي‌كنيم.»

اين در حالي است كه قرار بود در طرح تحول سلامت، با اجراي گام سوم اين طرح كه همان اصلاح تعرفه‌ها و تغيير در كتاب ارزشگذاري نسبي تعرفه‌ها با افزايش 120 تا 300 درصدي مزد درمان بود، ‌زيرميزي نيز به صفر برسد اما به رغم ادعاي برخي مسئولان وزارت بهداشت در رابطه با صفر شدن زيرميزي در شهرستان‌ها و نزديك به صفر شدن آن در تهران بنا به اذعان سليمان عباسي، سخنگوي كميسيون بهداشت زيرميزي پزشكان هرگز به صفر نرسيده و در خوشبينانه‌ترين حالت حداكثر 2 تا 3 درصد كاهش يافته است. حالا مجلسي‌ها در ماه‌هاي پاياني عمر مجلس نهم طرحي را در دست دارند تا برخورد با زيرميزي به صورت يك قانون در بيايد. از سوي ديگر بنا به تعبير مسعود پزشكيان وزير بهداشت اسبق و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي قانون وجود دارد، مشكل اينجاست كه قانون اجرا نمي‌شود. 

    بهره‌ برداري گردن‌كلفت‌ها  از طرح تحول 
 اجرا نشدن درست تعرفه‌ها و كارشكني و همراهي نكردن برخي گروه‌هاي پزشكي به خصوص در تهران موضوعي است كه صداي شخص وزير را هم درآورده است. به باور وي داشتن انصاف و رعايت حقوق شهروندي گوهرهاي نايابي شده‌اند. هاشمي تأكيد مي‌كند: فارغ‌التحصيلان جديد ما با اين آدرس‌هاي غلطي كه به آنها داده‌ايم كه اگر مي‌خواهيد پولدار شويد حتماً بايد در اين رشته‌ها تحصيل كنيد، با اين وضع مطمئن باشيد، در آينده مشكلات بيشتري خواهيم داشت. 

در برابر اين اما پزشكيان بر‌خلاف وزير و بسياري از پزشكان و مسئولان حوزه سلامت به برچيده شدن زيرميزي با واقعي شدن و به عبارت درست‌تر افزايش تعرفه‌ها اعتقادي ندارد. بنا به تأكيد وي اگر وزارت بهداشت قانون را اجرا كند، بساط زيرميزي برچيده مي‌شود.  وزير اسبق بهداشت در اين باره توضيح مي‌دهد: روندي كه امروز وجود دارد اين است كه در مكانيزمي كه خودشان درست كردند يكي 100 ميليون، يكي 5 ميليون، يكي 2 ميليون دريافت مي‌كند و با چنين برخوردي نمي‌شود جلوي زيرميزي را گرفت، زيرا بي‌عدالتي وجود دارد. اصلاً نبايد آن 100 ميليون را به آنها داد، اگر عدالت را حاكم كنند سيستم درست مي‌شود. بنا به تأكيد وي در حال حاضر پولي كه در اختيار وزارت بهداشت قرار گرفته بايد به طرف مناطق محروم و حاشيه‌ها برود اما در عمل چنين اتفاقي نيفتاده است. پزشكيان در واكنش به اين نكته كه در شرايط كنوني اوضاع مناطق محروم در حوزه سلامت نسبت به گذشته بهتر شده است، مي‌گويد: وقتي 10 هزار ميليارد به حوزه سلامت اختصاص يافته است معلوم است كه بايد تغييراتي رخ دهد، ما مي‌گوييم قانون اجرا شود، اينكه اين پول را خرج كردند و يك عده دارند خيرش را مي‌برند بحثي نيست، ولي يك عده آدم‌هاي گردن‌كلفت هم هستند كه بيشتر دارند خير مي‌برند. حرف ما اين است كه پول را در چارچوب قانون هزينه كنند. 


   رانت مسئولان به پزشكان 
اما اين گردن‌كلفت‌هايي كه پزشكيان از آنها صحبت مي‌كند چه كساني هستند؟ اين سؤالي است كه پاسخ به آن چندان كار سختي نيست. پزشكان زيرميزي بگير هم براي مردم شناخته شده‌اند و به طور يقين مسئولان بهداشت و درمان كشور نيز از هويت اين افراد كاملاً مطلعند. پزشكان زيرميزي‌بگير اغلب از ميان پنجه‌طلايي‌ها و افراد سرشناس و ثروتمندي هستند كه بنا به تعبير رسول خضري، عضو كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي، اقدام آنان به دريافت زيرميزي تعجب‌آور است چون اغلب اين افراد وضع مالي خوبي دارند و عموماً ثروتمند هستند، در حالي كه قشر متوسط جامعه پزشكي به دنبال آن نيستند. 

پزشكيان نيز با اشاره به اينكه برخي از همين پزشكان زيرميزي‌بگير و پنجه‌طلا، پزشكان مسئولان هستند، مي‌افزايد: در زمان وزارت بنده نيز ما  مي‌گفتيم كه زيرميزي به معناي پرداخت خارج از تعرفه است، ولي مجلس، قوه قضائيه و دولت با بخش خصوصي ۱۰ برابر تعرفه قرار‌داد داشت، وقتي مجلس، دولت و قوه قضائيه خودشان زيرميزي را به صورت روميزي و ۱۰ برابر مي‌دهند من چطور مي‌توانم جلوي آنها را بگيرم. به باور وي تخلف اشخاصي كه خود ناظر و مجري برخورد با زيرميزي هستند مانع بزرگي در جمع شدن بساط زيرميزي پزشكان است.