~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری مهر اطهره نژادی درباره سامانه ۱۰۱ و میزان آشنایی بانوان و استقبال از این سامانه، گفت: سامانه ۱۰۱ با هدف بررسی روزآمد و پویای مطالبات زنان، فعال سازی شد و از راه اندازی این سامانه در نیمه ماه مبارک رمضان تا کنون، پیامک های زیادی دریافت کرده ایم.

وی افزود: به رغم اطلاع رسانی های مکرر در مورد اینکه این سامانه قرار است محل بیان مطالبات حوزه زنان و خانواده کشور باشد، در ابتدا بسیاری از پیامک ها در مورد درخواست های شخصی پیام دهندگان بود.

نژادی تصری کرد : هرچند این روزها از تعداد پیامک های درخواست فردی کم شده اما هنوز هم بیشترین درصد فراوانی پیامک ها را تشکیل می دهند.

وی خاظرنشان کرد : نکته قابل توجه و امیدوارکننده این است که ما پیامک ها را از کدهای مختلف تلفن همراه و از مناطق جغرافیایی مختلف کشور داریم. از ایلام و کردستان تا خراسان شمالی و رضوی و از گیلان و مازندران تا فارس و هرمزگان.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به این سئوال که آیا این سامانه توانسته دسته بندی از مشکلات بانوان کشور در اختیار معاونت زنان قرار دهد ، افزود: آنچه در آنالیز این پیامک ها به خوبی به چشم می خورد، درخواست زنان شاغل برای رسیدگی به وضعیت آنان و ایجاد تعادل بین کار و زندگی است. به طور مثال بیان شده است که در صورت امکان در کارهای شیفتی بانک ها، شیفت های عصر به زنان داده نشود و یا درخواست بررسی مشکلات انتقالی زنان و مردان متاهلی که برای تحکیم بنیان خانواده مایلند در کنار یکدیگر زندگی کنند و در بسیاری موارد با مشکلاتی روبرو می شوند و مثال های زیاد دیگری از این دست پیامک ها هستند.

وی درباره اینکه آیا این سامانه می تواند برای مشکلات بانوان به ویژه در زمینه خشونت ها، تجاوز یا موضوعاتی از این دست که شاید هیچ گاه بانوان قادر به اعلام آن به مراجع قانونی نباشند ،راه حلی بیابد، تصریح کرد: قطعا این سامانه می تواند تسهیلگر دسترسی به مسئولان امور زنان از منظر طرح مطالبات جامعه زنان باشد اما اینکه زنان بتوانند مشکلات شخصی خود را بگویند و ما بتوانیم تک تک آنها را بررسی کنیم در ظرف وظایف سازمانی و امکانات نیروی انسانی ما نمی گنجد.

نژادی خاطرنشان کرد: البته سازمان های مرتبطی با هر یک از موضوعاتی که معمولا از سوی زنان مطرح می شوند وجود دارند که متقاضیان بهره مندی از خدمات آنها می توانند به سازمان های مرتبط مراجعه کنند. در مورد اطلاع رسانی خشونتی که بر زنان می رود و یا راهنمایی خواستن در موارد این چنینی، شماره های مرتبط با اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی پاسخگوی مردم هستند و این امر به معاونت امور زنان بر نمی گردد.