به گزارش پارس به نقل از فارسمسعود قاسمی؛ رئیس هفدهمین کنگره قلب و عروق در نشست خبری که صبح امروز به این مناسبت برگزار شد، گفت: در این کنگره قرار است از متخصصان قلب کشور، پیشکسوتان این رشته و کسانی که در پیشرفت علمی در زمینه قلب و عروق مثمر ثمر بوده‌اند تقدیر و تشکر شود. همچنین یادبودی نیز از مرحوم رشید معصومی و مرحوم علی معصومی از بزرگان رشته قلب و عروق کشور خواهیم داشت.

وی افزود: در این همایش حدود 20 سخنران از آلمان، فرانسه‌، ایتالیا، آمریکا و کانادا خواهیم داشت که از دانشمندان و متخصصان تراز اول دنیا هستند.

قاسمی ادامه داد: بیش از 50 شرکت تجهیزاتی و دارویی حامی این برنامه هستند که قرار است تجهیزات و فناوری‌های نوین در عرصه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های قلب و عروق را نیز در این کنگره به نمایش بگذارند.

رئیس هفدهمین کنگره قلب و عروق افزود: تا امروز بیش از 100 مقاله علمی به دفتر انجمن رسیده است که با بررسی‌های انجام‌شده 20 مقاله برتر در کنگره ارائه خواهد شد همچنین 30 مقاله نیز در غالب پوستر ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: پنل‌هایی درباره باز کردن رگ‌های قلب و شریان‌های گردن، به‌کارگیری دریچه‌های قلبی، قلب مصنوعی و فناوری‌های نوین در این زمینه و تکنولوژی‌های نوین پیوند قلب خواهیم داشت؛ که در این زمینه پزشکان و متخصصان به بحث و تبادل‌نظر خواهند پرداخت.

در ادامه این نشست، مسعود اسلامی؛ دبیر هفدهمین کنگره قلب و عروق گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره به‌روزرسانی اطلاعات پزشکان و معرفی دستاوردهای  جدید و تخصصی درزمینهٔ قلب و عروق است که ازجمله آن می‌توان به بحث پیوند قلب و این‌که بدانیم تا امروز چه میزان موفقیت و پیشرفت در این رابطه داشته‌ایم اشاره کرد. همچنین در پنل‌های و کارگروه‌های تخصصی، متخصصان و دانشمندان به نام ایرانی و خارجی به معرفی یافته‌های علمی و تحقیقاتی مطرح در دنیا خواهند پرداخت که اکثر این برنامه‌ها با بحث و تبادل‌نظر همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: این کنگره برای کادر درمان و پزشکی از 10 تا 20 امتیاز بازآموزی برخوردار است.

وی در عدم اختصاص و توزیع مناسب سرانه درمان گفت: مشکلی که امروز جامعه با آن مواجه است در بحث توزیع ناعادلانه و نامناسب و همچنین سهم پایین دولت در سرانه درمان است. با توجه به سهم پایین دولت در این سرانه نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمام بیماران قلبی در سراسر ایران به این درمان به‌طور یکسان و عادلانه دسترسی داشته باشند و لازم است سهم پرداختی دولت و بیمه‌ها دراین‌باره افزایش پیدا کند. اکنون سرانه سلامت برای هر نفر در کشور  200 دلار در سال است که با استاندارد‌های جهانی فاصله بسیاری دارد. مثلا این رقم در آلمان 4000 دلار و در آمریکا 7000 دلار است .

اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تعرفه‌های کتاب سلامت، گفت: تعرفه‌های قلب در برخی زمینه‌ها خوب بوده است، اما در برخی از زمینه‌ها هنوز نیاز به کار کارشناسی و بررسی دارد. مشکل عمده‌ این است که ما از نظر تکنیکی در کشور جزو چند کشور برتر دنیا هستیم، اما مساله این است که همه بیماران قلبی نمی‌توانند از این امکانات استفاده کنند. مشکل عمده درخصوص تعرفه‌های قلب نیز ضعف بیمه‌های ما است. ساختار بیمه‌های ما از نظر مالی بسیار ضعیف است و جوابگویی هزینه درمانی مردم نیستند.

وی گفت: بسیاری از  داروهای جدید و مطرح دنیا در کشور تولید می‌شوند و در این باره پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. داروهای جدیدی که برای جلوگیری از سکته مغزی وجود دارند نیز در چند ماه آینده در کشور تولید خواهند شد و با قیمت ارزان‌تری در دسترس قرار می‌گیرند. همچنین در زمینه داروهای پایین‌آورنده چربی خون سه کارخانه این دارو را تولید می‌کنند. داروهای جدید ضد فشار خون که ترکیبی هستند نیز در یکی از کارخانه‌ها در حال تولید است.

وی افزود: همچنین برای گروهی از بیماران قلبی که باید خون‌شان برای جلوگیری از سکته مغزی رقیق شود تا امروز دارویی استفاده می‌شد به نام وارفارین که 2 مشکل عمده داشت؛ اول اینکه بیمار هر چند هفته یک بار باید آزمایش می‌داد و مشخص می‌شد که آیا خونش رقیق است یا نه و دوم اینکه این آزمایش همیشه تنظیم خوبی نداشت. اما داروهای جدید نیاز به آزمایش ندارند، عوارض کمتری دارند و رقیق شدن خون را به طور مناسبی تنظیم می‌کنند. بیماران نیز باید دقت کنند و طبق نظر پزشک معالج داروهای جدید را مصرف کنند.

اسلامی در خصوص اهمیت پیشگیری در سلامت جامعه گفت: متأسفانه در کشور به پیشگیری اهمیت چندانی داده نشده و دراین‌باره هزینه نمی‌شود. چاقی در کشور به‌خصوص در کودکان در حال افزایش است که این مسئله باعث شیوع فشارخون در آینده می‌شود. عدم کنترل چربی، فشارخون، افزایش استعمال دخانیات و همچنین مواد مخدر از عوامل مؤثر در افزایش بیماری‌های قلبی است. همچنین مصرف مخدرهای صنعتی  مثل شیشه یا روان‌گردان‌ها عوارض قلبی بسیار شدیدی دارند.

وی ادامه داد: برخی داروهای بدن‌سازی و  همچنین داروهای گیاهی که از طرف ماهواره تبلیغ می‌شوند نیز مضر هستند و می‌توانند موجب مرگ ناگهانی شوند و لازم است رسانه‌ها در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند. چراکه  در صورت پیشگیری نکردن مناسب، ممکن است تعداد بیماران قلبی تا سال 2020 به دو برابر افزایش یابد.

هفدهمین کنگره سراسری تازه های قلب و عروق 31 شهریور تا 3 مهر سال جاری در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد.