به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس مراسم سی‌امین سالگرد کنوانسیون وین و بیست و هشتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی اوزن با حضور ابراهیم حاجی زاده مدیر طرح ملی حفاظت لایه اوزن و سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این مراسم ابراهیم حاجی زاده گزارشی در خصوص عملکرد ایران در مورد تعهداتی که در پروتکل مونترال برعهده داشت گفت: در سال 1985 ، 21 کشور پیشرفته جهان برای جلوگیری از تخریب لایه حیاتی اوزن در وین پایتخت اتریش گرد هم آمدند و از سیاست‌های رویارویی با این معضل جهاتی را اتخاذ کنند. این اقدام منجر به تصویب کنوانسیون وین شد.

وی افزود: دوسال بعد یعنی در سال 1987 ، 46 کشور جهان در مونترال کانادا موافقت کردند تا تولید و مصرف سی اف سی‌ها را طبق یک جدول زمان‌بندی شده به تدریج کاهش دهند و درنهایت حذف کنند. این موافقت به ایجاد پروتکل مونترال منجر شد.

حاجی زاده افزود: کشور ما نیز در سال 1369 به کنوانسیون وین و پروتکل مونترال پیوست، به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه که هر چه تامین مالی هزینه‌های مربوط به حفر مواد مخرب لایه اوزن و تبدیل واحدهای مصرف کننده این مواد به فناوری‌های سازگار با لایه اوزن صندوق چند جانبه پروتکل مونترال با مشارکت مالی کشورهای صنعتی و پیشرفته عضو پروتکل در دومین نشست اعضای پروتکل مونترال در سال 1990 میلیادی تاسیس شد تا بودجه لازم برای اجرای پروژه‌های مصوب در کشورهای در حال توسعه تامین شود.

وی ادامه داد: پس از الحاق ایران به کنوانسیون وین و پروتکل مونترال در سال 73 کمیته ملی اوزن که عالی‌ترین مرجع قانونی تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در خصوص اجرای مفاد پروتکل مونترال در ایران است تشکیل شد که ریاست این کمیته به عهده معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست است.

مدیر طرح ملی حفاظت لایه اوزن افزود: به منظور اجرای مصوبات پروتکل در ایران ایجاد مرکزی با عنوان دفتر حافظت لایه اوزن تحت طرح توانمندسازی با همکاری سازمان حافظت محیط زیست با برنامه عمران سازمان ملل متحد در دهمین کمیته اجرایی پروتکل منترال به تصویب رسید و این دفتر کار خود را به طور رسمی از سال 73 آغاز کرد.

حاجی زاده گفت: کشور ایران در بخش پروژه‌های سرمایه‌گذاری و غیر سرمایه‌گذاری یکی از کشورهای پیشرو عضو پروتکل مونترال محسوب می‌شود و کلیه مصوبات پروتکل را طبق جدول زمانبندی به مرحله اجرا درآورده و موفق به دریافت لوح تقدیر شده‌اند.

وی افزود: در اجرای پروژه حذف مواد مخرب لایه اوزن در ایران از سال 1373 تا پایان 1389 بیش از 9574 تن مواد مخرب لایه اوزن از چرخه مصرف در واحدهای تولیدی کشور حذف شده‌اند و کشور ایران تاکنون توانسته است بیش از 70 میلیون دلار به صورت خرید تجهیزات کمک‌های فنی و انتقال تکنولوژی از صندوق چند جانبه پروتکل مونترال دریافت کند، تجهیز 4 اتحادیه رودکی، باتری‌سازی و مراکز آموزش کارخانه‌های خودروسازی و آموزش مربیان آنها، تجهیز 22 مرکز آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و تجهیز 30 اداره کل محیط زیست استان‌ها و آموزش نمایندگان امور اوزن و تجهیز 110 اداره گمرک ایران و آموزش ماموران گمرک و برگزاری بیش از 50 کارگاه آموزشی در سطح کشور برای تعمیرکاران یخچال ، کولر خودرو، مهندسان، کارخانه‌های خودروسازی از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

وی اظهار داشت: تشویق و تنبیه‌های اقتصادی، تدوین استانداردها، برچسب‌گذاری کالاها، اعمال کنترل بر کالاهای وارداتی، تعیین تعرفه گمرکی، ممنوعیت واردات کالاهای حاوی مواد مخرب لایه اوزن از ابتدای سال 83 ، ممنوعیت احداث و توسعه کارخانه‌های جدید مبتنی بر مواد مخرب لایه اوزن و عدم دریافت عوارض گمرکی برای تجهیزات اهدایی دفتر حفاظت لایه اوزن از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.