پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مسئولان فنی داروخانه ها باید درجه دکترای داروسازی داشته باشند. طبق ماده 21 آیین نامه داروخانه ها، مصوب سال 1367، برای صدور برگ صلاحیت مسئولیت فنی داروخانه، «ارائه پروانه موقت یا دائم داروسازی؛ ارائه تقاضای کتبی برای صدور برگ تشخیص صلاحیت مسئولیت فنی؛ ارائه کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت از خدمت یا گواهی اشتغال به خدمت نظام وظیفه و ارائه سایر مدارک مورد نیاز کمیسیون قانونی طبق ضوابط» ضروری است. 

مسئول فنی باید همواره در داروخانه حضور داشته باشد و بر فروش دارو و اقلام بهداشتی نظارت کند. طبق ماده 22 آیین نامه، «مسئول فنی می تواند در غیاب خود داروساز دیگری را به عنوان قائم مقام، با تعیین ساعات و ایام، حداکثر به مدت سه ماه در یک سال، به دانشگاه معرفی نماید. در صورتی که مدت غیبت بیش از سه ماه به طول بینجامد، تمدید مدت، با معرفی قائم مقام جدید، برای حداکثر سه ماه دیگر و موافقت دانشگاه بلامانع خواهد بود. در صورت تداوم غیبت، پس از گذشت شش ماه، معرفی مسئول فنی واجد شرایط، توسط مؤسس داروخانه به دانشگاه، جهت صدور پروانه مسئولیت فنی، الزامی است.» همچنین بر اساس ماده 23، «مسئول فنی نمی تواند مسئولیت فنی بیش از یک مؤسسه یا مرکز پزشکی را، در یک زمان، به عهده داشته باشد.» در صورتی که مؤسس داروخانه، داروساز باشد، نمی تواند مسئولیت فنی داروخانه دیگری را، در ساعات فعالیت داروخانه خود، عهده دار شود. 

حداکثر زمان فعالیت مسئول فنی در یک داروخانه، 12 ساعت است. در صورتی که وی به کار موظفی دیگری نیز اشتغال داشته باشد، حداکثر 8 ساعت می تواند به عنوان مسئول فنی در داروخانه حاضر شود. طبق ماده 26 آیین نامه داروخانه ها، برخی وظایف مسئول فنی عبارت است از: «1- مسئول فنی علاوه بر رعایت قوانین و مقررات موجود ملزم به رعایت ضوابط علمی و حرفه ای مربوطه می باشد؛ 2- حضور فعال در داروخانه در ساعات تعیین شده، مطابق این آیین نامه؛ 3- کنترل نُسَخ و ارائه داروهای تجویز شده، طبق ضوابط و امضا و ممهور نمودن آن ها؛ 4- عرضه داروهای بدون نسخه، مطابق فهرست و ضوابط اعلام شده از سوی وزارت[بهداشت] و ارائه راهنمایی دارویی جهت استفاده از آن ها؛ 5- رعایت ضوابط مربوط به بسته بندی مجدد داروهای تجویز شده، با ارائه توضیحات لازم و تحویل بهداشتی آن ها؛ 6- بررسی موارد ابهام و در صورت لزوم، جایگزینی اقلام در نسخ تجویزی، پس از مشاوره با پزشک معالج؛ 7- اعمال نظارت بر شرایط نگهداری داروها، شکل ظاهری،کیفیت فیزیکی و تاریخ مصرف و نحوه تدارک و عرضه داروها؛ 8- ساخت و ارائه داروهای ترکیبی طبق ضوابط، با توجه به اصول علمی و فنی، به نحوی که مانع سایر وظایف قانونی وی نگردد.»