پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- پرسيده اند:«غرامت دستمزد دوران استراحت پزشکي کارگر رسمي برعهده تامين اجتماعي است يا اداره محل کار؟» 

در پاسخ بايد بگوييم که بر اساس ماده 59 قانون تأمين اجتماعي، «بيمه شدگاني که تحت معالجه و يا درمان هاي توان بخشي قرار مي گيرند و بنا به تشخيص سازمان تأمين خدمات درماني، موقتاً قادر به کار نيستند، به شرط عدم اشتغال به کار و عدم دريافت مزد يا حقوق استحقاقي[طي دوران بيماري] حق دريافت غرامت دستمزد را با رعايت شرايط زير خواهند داشت: الف - بيمه شده بر اثر حوادث ناشي از کار و غير ناشي از کار يا بيماري هاي حرفه اي تحت درمان قرار گرفته باشد. ب - در صورتي که بيمه شده به سبب بيماري و طبق گواهي پزشک احتياج به استراحت مطلق يا بستري شدن داشته باشد و در تاريخ اعلام  بيماري مشغول به کار بوده و يا در مرخصي استحقاقي باشد.» بنابراين، در صورتي که شما به دليل بيماري و طبق گواهي پزشک، نياز به استراحت، براي درمان بيماري، داشته ايد، پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري شما برعهده سازمان تأمين اجتماعي خواهد بود. طبق بند يک ماده 62 قانون تأمين اجتماعي، « غرامت دستمزد، از اولين روزي که بيمه شده بر اثر حادثه يا بيماري حرفه اي و به موجب تشخيص سازمان تأمين خدمات درماني قادر به کارنباشد پرداخت خواهد شد. در مواردي که عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بيماري باشد، در صورتي که بيمار در بيمارستان بستري نشود، غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت خواهد شد.» 

بر اين اساس، در صورتي که بيماري شما غيرحرفه اي و به عبارت ديگر، معمولي  باشد و شما به دليل ابتلاي به آن در بيمارستان بستري شده باشيد، غرامت دستمزد ايام بيماري، از روز چهارم به بعد، توسط سازمان تأمين اجتماعي، محاسبه و پرداخت مي شود. پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري، خدمتي است که در مقابل دريافت حق بيمه، از طرف سازمان تأمين اجتماعي به شما ارائه مي شود. اعطاي اين حق منوط به رسمي يا موقتي بودن وضعيت اشتغال کارگر نيست. 

با اين حال، بايد توجه داشته باشيد که دريافت اين غرامت مشروط به داشتن اين شرايط است:
1- شما نبايد از کار افتاده کلي باشيد

2- کارفرما طبق ضوابط ومقررات ديگري مکلف به پرداخت حقوق شما نباشد

3- در ايام بيماري مزد مربوطه را از کارفرما دريافت نکرده باشيد

4- استراحت پزشکي شما به تأييد مراجع ذي صلاح رسيده باشد

5- در تاريخ اعلام بيماري، مشغول به کار يا در مرخصي استحقاقي باشيد.

در خور ذکر است که در مرخصي هاي کمتر از 7 روز، گواهي پزشک معالج کافي است؛ به شرط آن که مدت مرخصي هاي استعلاجي، طي يک سال، از 15 روز بيشتر نشود.