پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- علی ولی زاده- آقای وزیر مواظب باشید طرح سلامت همچنان سالم بماند و گرفتار میکروب های حاشیه ای نگردد و این حاشیه ها اثربخشی آن را دچار صدمات سنگین ننماید.

آیا درست است که این طرح به سمت پزشک محوری حرکت می کند و بیشتر از آن که نگاه پیشگیرانه داشته باشد نگاه درمانی دارد؟ آیا صحت دارد که «اصل پیشگیری مقدم بر درمان است» در این طرح به مسلخ رفته و یا کمرنگ دیده شده است؟ البته نباید از حق گذشت که پررنگ ترین برنامه دولت طرح سلامت بوده و هست و غیرمنصفانه است اگر این حرکت خداپسند کم رنگ دیده شود.

این طرح علاوه بر این که مردمی و برای جامعه ضروری بود، شروع آن نیز از مناطق حاشیه شهر اتفاق افتاد، درست از همان مکان هایی که بیشترین نیاز را داشت و این انتخاب نشان می دهد که متولیان نگاه مردم محور داشتند که در آینده تأثیر خود را بیشتر نشان خواهد داد. آقای وزیر طرح را درست از مناطقی شروع کردید که نیازمندان و قشر مستضعف و مستحق بودند و جالب این که در این طرح جامعه مخاطب به درستی انتخاب شده است. برعکس بیشتر طرح ها که ابتدا از نقاط مرکزی و برای متمولان به اجرا درمی آید به گونه ای که معمولاً مناطق برخوردار از بهترین طرح ها نیز برخوردار می شوند. حتی در توزیع امکانات شهری! این نگاه (مردم محور) منهای خود طرح قابل تحسین است و باید به وزیر و همه آن ها که در این امر به کمک دردمندان رفته اند خسته نباشید گفت. قطعاً خانواده هایی که امروز از مزایای این طرح برخوردار شده اند و تا دیروز برای خرید یک قرص آسپرین مشکل داشتند دیگر مجبور نخواهند بود خود درمانی کنند. بدیهی است مجریان این امر خداپسندانه مشمول دعای خیر آنان خواهند بود.

ولی آقای وزیر این ادعا از سوی برخی از اهالی تحت پوشش وزارتخانه شما مطرح شده که «طرح تحول نظام سلامت در بین کارکنان وزارت بهداشت به طرح تمول پزشکان معروف است»!

برخی ادعاها به ویژه در شبکه های اجتماعی حاکی از این است که پس ازاجرای طرح کارانه پزشکان «از ۱۰ تا ۸ میلیون به ۴۰ تا بالای ۳۰۰ میلیون و... افزایش یافته است»!

در مقاله ای که در فضای مجازی دیدم آن هم در گروه های متعدد ادعاهای دیگر و سنگین تری داشت که حتماً همکاران شما آن را دیده اند و شما هم نباید از آن بی خبر باشید و لذا برای این که به آنچه که از سوی منبعی مشخص ذکر نشده کمک نکرده باشیم از ذکر آن ادعاها خودداری می کنم زیرا بسیاری از آنچه آماده بود با شناختی که از سیاست های آن وزارتخانه وجود دارد همخوانی ندارد ولی نویسنده مدعی بود که عوامل بهداشت در این طرح به خوبی دیده نشده اند و به جای این که نگاه پیشگیرانه دراین طرح باشد پزشک محوری پررنگ شده است.

به اعتقاد او اصل پیشگیری در این طرح به «مصدر» رفته و درمان محوری دیده شده است.

به اعتقاد او از عواقب این طرح این است که چون اصل پیشگیری قربانی شده بسیاری از امراض در آینده رشد خواهند کرد و نظام درمان مرتب درگیر دردهایی خواهد بود که بر اثر نادیده گرفتن اصل پیشگیری به سراغ مردم خواهد آمد حتی امراضی که امروز به دلیل برخی پیشگیری ها از جامعه رخت بربسته است (آب از سرچشمه گل آلود خواهد شد). آیا واقعاً در این طرح جایگاه همکاران بهداشت نادیده گرفته شده یا این که این فقط ادعایی است؟

جان کلام این که آقای وزیر هنوز در اول راهیم، اگر این نقص سنگین وجود دارد تدبیری بیندیشید و اگر وجود ندارد چاره ای نمایید که آنچه مردم به آن دل بسته اند در افکار عمومی کدر نشود زیرا از سویی طرح سلامت و ساماندهی درمان مردم و محرومان سفارش رهبری و از جانب دیگر بهترین اقدام دولت یازدهم است.

افکار عمومی انتظار دارد که این طرح در قربانگاه های بی عدالتی یا توفان ادعاهای کذایی به مسلخ نرود.