به گزارش پارس، دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برنامه طرح تحول نظام سلامت در افزایش خدمات و مراقبت‌های دارویی نقش موثری را ایفا کرده است، گفت: بر اساس آمار حساب‌های ملی سلامت در سال 90، 56 درصد از هزینه‌های درمانی جامعه مستقیم از جیب مردم پرداخت می‌شد و پرداخت دولت در این زمینه تنها 18 درصد بود.

معاون وزیر بهداشت در همین ارتباط خاطرنشان کرد که عدم ارجاع بیمار و همراهان وی به خارج از بیمارستان جهت تهیه دارو ملزومات پزشکی و پرداخت 90 درصد از هزینه‌های دارو ملزومات پزشکی از محل پوشش بیمه و هدفمندی یارانه‌ها از جمله مهم‌ترین دستاورد طرح تحول نظام سلامت است.

دیناروند همچنین با تاکید دوباره بر اینکه با اجرای طرح تحول سلامت دسترسی به اقلام دارویی در بیمارستان‌ها 130 درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: طی اجرای طرح تحول نظام سلامت دسترسی به اقلام دارویی در بیمارستان‌ها از 320 قلم دارو به 750 قلم رسیده است. همچنین دسترسی ملزومات مصرفی در بیمارستان از 1480 قلم تجهیزات به 2130 قلم رسیده و با افزایش 44 درصدی روبرو شده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت باعث افزایش 130 درصدی دسترسی و کاهش 62 درصدی هزینه‌ها شده است، تاکید کرد: عدم قیمت‌گذاری، نبود شبکه نظام یافته، وجود اقلام بی‌کیفیت قاچاق در مراکز درمانی، ارجاع بیمار به شرکت‌ها یا واحدهای صنفی خارج از بیمارستان برای تهیه ملزومات پزشکی تخصصی و تامین ملزومات از طریق غرفه‌های اجاره داده شده از جمله مشکلات حوزه تجهیزات پزشکی قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت بود.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر فهرست پایه ملزومات پزشکی در حوزه‌های قلب و غروق، ارتوپدی و نوروسرجری، چشم، نورووسکولار، گوارش، مصرفی‌های عمومی، اورولوژی، بیهوشی و تنفسی و جراحی عمومی تهیه شده است که به عنوان ملزومات پزشکی ضروری شناخته می‌شوند.