دکتر نریمان صدری در حاشیه دومین همایش ملی آتروترومبوزیس در جمع با خبرنگاران گفت: با توجه به مصرف زیاد داروی پلاویکس طی سال های اخیر،نمونه تقلبی آن در کشورمشاهده نشده است .

او گفت: اما متاسفانه به دنبال مسافرت مردم به ویژه به حج یا عتبات عالیات وبرخی کشورهای همسایه شاهد ورود داروهای بی کیفیت یا تقلبی هستیم. یعنی زائرین دارویی را خریداری می کنند که وزارت بهداشت آن کشورها به اندازه وزارت بهداشت ایران روی آنها نظارت نداشته است به خصوص درکشور عراق. متأسفانه پلاویکس های تقلبی توسط کارگاه های غیر استاندارد در کشورهای چینی، پاکستانی و هندی تولید و در سطح عراق پخش می شد و بعد به ایران می آمد.

صدری گفت: حدود 9 سال است که برای مبارزه با داروهای تقلبی با سازمان غذا و دارو نیز همکاری داریم. در واقع برای مبارزه با این امر، قیمت این دارو را تعدیل کردیم؛ به این منظور که مشوقی باشد تا مردم مجبور نباشند هنگام زیارت ،این دارو را خریداری نمایند.

او علت دیگر وجود پلاویکس های تقلبی در ایران را ناشی از باندهای مافیایی توزیع و پخش مافیانی دانست: خوشبختانه وزارت بهداشت در طول دو دهه اخیر با پدیده شوم ناصر خسرو برخورد خوبی داشت که این قضیه نیز به خوبی کنترل شد. حتی ما در این راستا مجبور شدیم چندین مورد برخورد قهری داشته باشیم اما الان این نوید را می دهم که 3 سال است هیچ گونه گزارشی دال بر وجود داروهای تقلبی پلاویکس در ایران وجود ندارد.

صدری، داروی پلاویکس را بعد از آسپرین اصلی ترین دارو برای بیماران قلبی دانست و گفت: البته آسپرین داروی قدیمی است اما خوشبختانه در ایران چندین کارخانه خوب داروسازی آن را تولید می کنند.

مدیر عامل شرکت سانوفی در خصوص حمایت بیمه ها از داروی پلاویکس گفت: با توجه به طرح خوب تحول نظام سلامت، بیماران در مراکز دولتی تحت عمل های باز شدن عروق وآنژیوپلاستی قرار می گیرند، می توانند این دارو را دراختیارداشته باشند که تحت پوشش کلی این طرح است.

صدری ادامه داد: با توجه به میزان مصرف زیاد داروی پلاویکس اعلام کردیم که در کنار بیمارستان ها هستیم تا آن را با قیمت مناسب به دست بیماران نیز برسانیم.

او گفت: میزان مصرف داروی پلاویکس و سایر داروهای ژنریک آن از خانواده پلاویکس مورد استفاده دستکم حدود 250 هزار بیمار در کشور است. مصرف کنندگان پلاویکس در ایران حدود 80 هزار نفراست.

صدری گفت: همچنین پلاویکس در دنیا جزء 10 داروی پر مصرف دنیا محسوب می شود؛ حال آن که متأسفانه با تغییرات سبک زندگی؛ کاهش فعالیت فیزیکی و استفاده از غذاهای پرکالری ابتلا به بیماری های قلب و عروق نیز افزایش یافته و قدر مسلم به طور طبیعی میزان استفاده از داروهای قلب نظیر پلاویکس هم افزایش می یابد. البته امیدواریم جامعه به سمتی برود که ما دنبال راهکارهای پیشگیرانه باشیم نه دنبال داروهای درمان کننده.