پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مدير كل ارزيابي نظارت و شكايت هاي سازمان غذا و دارو گفت: آيين‌نامه اجرايي قانون نظارت بر قاچاق دارو و مکمل‌ها، از سوي سازمان غذا و دارو نوشته شده و به‌ زودي هم در دولت طرح و تأييد مي‌شود.

جلال غفارزاده مدير كل ارزيابي نظارت و شكايت هاي سازمان غذا و دارو در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: با تصويب اين آيين‌نامه، مجازات قاچاقچيان و توزيع‌کننده‌هاي داروهاي قاچاق و تقلبي هم تشديد مي‌شود.

وي در مورد برنامه وزارت بهداشت براي پاكسازي ناصرخسرو با همكاري دستگاه قضا گفت: پس از پاکسازي داروخانه‌ها و بيمارستان‌ها تا اواخر امسال، از ‌سال آينده به سراغ مراکز غيرمجاز يعني ناصرخسروها يا بازارهاي قاچاق خارج از شبکه، مي‌رويم. 

غفارزاده افزود: اولويت ما به ترتيب با دارو، مکمل‌ها که بيداد مي‌کنند و وسايل آرايشي و بهداشتي است. متاسفانه ميزان تقلب آن‌قدر بالاست که نمي‌شود تقلبي را از غيرتقلبي تشخيص داد. از‌سال آينده با هماهنگي قوه قضائيه، به سراغ اين مراکز مي‌رويم تا فعاليت‌شان به حداقل برسد.

به گفته مدير کل ارزيابي، نظارت و شکايت‌هاي سازمان غذا و دارو، نبود آيين‌نامه قانون قاچاق دارو، مشکلات زيادي را ايجاد کرده بود، براساس ماده ٢٧ قانون، تعيين سلامت اقلام، به عهده وزارت بهداشت است، از اين رو حرف آخر را هم بايد اين وزارتخانه بزند.

وي در خصوص داروهاي غيردرماني گفت: مشکل اصلي، داروهاي غيردرماني است، داروهايي که سوءمصرف دارند که بيشتر داروهاي روانگردان، سقط جنين، جنسي و مخدرها را شامل مي‌شوند، اينها سلامت افراد را تهديد مي‌کنند، در مرحله بعد مکمل‌ها و نيروزاها قرار مي‌گيرند که مصرف خيلي بالايي در ميان جوانان دارند و به راحتي در محيط‌هاي ورزشي عرضه مي‌شوند.

مدير كل ارزيابي نظارت و شكايت هاي سازمان غذا و دارو در مورد ميزان شكايت هاي مردمي از مصرف داروها گفت: پيش از اين آمار شکايت‌ها ثبت نمي‌ شد، اما حالا با سامانه ١٤٩٠، شکايت‌ها ثبت مي‌شود که منجر شده تا طي چند ماه گذشته، آمارهاي شکايت تا چهار برابر افزايش پيدا کند.

غفارزاده افزود: شکايت از داروهاي قاچاق يا تجويزهاي نادرست دارو هم به همين سامانه انجام مي‌شود. شکايت‌هايي که معمولا رديابي آنها سخت است.