به گزارش پارس به نقل از فارسدر حال حاضر تب استفاده از بوتاکس برای از بین بردن چروک‌ها در میان افراد شایع شده و شاهد افزایش اقبال عمومی به این موضوع هستیم، درباره این موضوع افراد اطلاعات کاملی ندارند و حتی نمی‌دانند که نباید در هر مکانی اقدام به انجام این کار کنند.

متاسفانه در حال حاضر مشاهده شده که تزریق بوتاکس در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود که این موضوع عواقب ناگواری به همراه دارد.

یک متخصص پوست در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: سم بوتولینوم با نام تجاری «بوتاکس» از نوعی باکتری به‌دست می‌آید که برای فلج موقت عضلات تزریق می‌شود.

دکتر زهره حاجی‌حیدری بیان کرد: نخستین بار از بوتاکس برای فلج قسمت‌هایی از عضلات صورت استفاده شد که برای درمان لوچی چشم، میگرن‌های مزمن و اختلالات بینایی و گرفتگی‌های عضلات گردن کاربرد داشت.

وی با بیان اینکه امروزه این سم برای فلج کردن عضلات صورت که کارایی زیادی در صورت ندارد و تنها برای حالت دادن استفاده می‌شود کاربرد دارد، افزود: معمولاً به‌مدت سه تا شش ماه این عضلات فلج می‌شوند و سپس به حالت اولیه بر می‌گردند.

این متخصص پوست با تاکید بر اینکه تزریق بوتاکس باید زیرنظر متخصصان انجام شود، یادآور شد: دیده شده که برخی افراد غیرمتخصص اقدام به این کار می‌کنند که عوارضی از جمله افتادگی پلک، افتادگی ابرو، فلج صورت، تورم و کبودی چشم و نامتقارن شدن صورت را به همراه دارد.

حاجی‌حیدری با اشاره به اینکه متاسفانه مشاهده شده تزریق بوتاکس در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود، اضافه کرد: همچنین برخی از مواد موجود در بازار دارای مجوز بهداشت نبوده و باید حتماً زیرنظر متخصص پوست صورت گیرد تا فرد دچار عارضه نشوند.

وی با بیان اینکه تزریق بوتاکس به‌صورت صددرصد عمل نمی‌کند، ادامه داد: انجام این کار برای پوست افرادی که تازه در حال چروک شدن است، می‌تواند حالت پیشگیری‌کننده داشته باشد.

این متخصص پوست در پایان گفت: معمولا پنج روز اثر دارو شروع می‌شود و بیشتر در طول دو هفته فرد بیشترین اثر دارو را می‌تواند مشاهده کند.