به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانابتلا به بیماری آرتروز سبب تورم مفاصل، دردناک شدن آنها و کاهش تحرک می‌شود. این بیماری معمولا در سالمندان سبب بروز مشکلات فراوان در زمینه تحرک می‌شود. 

پزشکان مصرف برخی مواد غذایی و اصلاح رژیم غذایی را یک راه حل منحصر بفرد برای جلوگیری از ترویج بیماری و یا کنترل شدت بیماری می دانند. 

بررسی‌های نشان می‌دهند، ماهی‌های روغنی، آووکادو، خوردن سبزی‌ مارچوبه، روغن زیتون،‌ آجیل، دانه‌های حبوبات و نیز آبگوشت حاوی عصاره استخوان گوساله، گاو یا گوسفند می‌تواند سبب استحکام استخوان ها و رفع التهاب مفاصل شود. 

تنها در کشور انگلستان بر اساس آمارهای موجود بیماری آرتروز بر روی بیش از 8 میلیون و 750 هزار نفر اثر می‌گذارد. 

مواد غذایی دیگری چون زرد چوبه، زنجبیل، گشنیز و جعفری نیز می‌توانند خواص ضد التهابی داشته باشند و سبب رفع درد ناشی از التهاب مفاصل و حتی شکستگی استخوان‌ها شوند.

 

بر اساس تحقیقات نوعی ماده شیمیایی در ترکیب روغن زیتون به نام Olecanthal وجود دارد که مشابه داروهای غیر استروئیدی است که جهت کاهش درد و التهاب تجویز می‌شود. این ماده مانع از تولید آنزیم التهابی در بدن می شود.

در میان دانه‌های آجیل، دانه‌هایی چون بادام، گردو، کدو تنبل، تخمه آفتابگردان و کنجد خام که بو داده نشده و غیر نمکی هستند بالاترین اثر برای حفظ ساختار استخوان و جلوگیری از بروز علائم آرتروز را دارند. 

کارشناسان استفاده از زیتون خام و یا روغن زیتون در سالاد را بهترین شیوه استفاده از این دانه روغنی می‌دانند. 

ادویه کاری نیز که حاوی زرد چوبه و دارچین است برای قرن‌ها در داروهای باستانی اطباء چینی و هندی برای کاهش درد مفاصل و افزایش انعطاف پذیری مفاصل مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

ماده شیمیایی کورکومین در زرد چوبه اصلی‌ترین دارو برای مبارزه با ورم و درد مفاصل است و در انتهای سبزیجاتی چون کلم پیچ و اسفناج به خاطر وجود منیزیم و کلسیم در ساختار خود موادی مفید برای حفظ ساختار استخوان‌ها و حفاظت از مولکول های کنترل کننده التهاب بدن هستند. 

کارشناسان مصرف خام این مواد غذایی را بهترین شیوه برای بدست آوردن بالاترین اثر دارویی آنها می‌دانند.