به گزارش پارس به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، الهام کاوسی افزود:نان با تأمین ۳۲ درصد انرژی، ۳۶ درصد پروتئین، ۴۲درصد کربوهیدارت یا مواد نشاسته ای ، ۲۷ درصد کلسیم ، ۴۲ درصد آهن ، ۶۰ درصد ویتامین B۱ مورد نیاز افراد جامعه دارای اهمیت و حساسیت بالایی است.

وی همچنین ادامه داد:علاوه بر این نان تأمین کننده بخشی از ویتامین های گروه B ،ویتامین E،منیزیم ، آهن، روی، سلنیوم ، مس و منگنز نیز است.

وی اظهارکرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد که مردم غلات کامل راکمتر و غلات سفید و تصفیه شده را بیشتر مصرف می کنند، نان کامل (سبوس دار) نسبت به نان بدون سبوس از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار است .

کاوسی با اشاره به اهمیت این نکته که زمان ماندگاری خمیر به منظور انجام تخمیر باید کافی باشد،افزود:نانی که خمیر آن بصورت طبیعی تخمیر می شود علاوه بر هضم بهتر، اسیدفبتیک آن نیز کاهش می یابد و جذب آهن، روی وکلسیم آن بهتر صورت گرفته و عطر و بوی بهتری دارد، در مقابل نان حاصل از خمیرهایی که تخمیر نمی شوند و یا با جوش شیرین تخمیر می شوند به صورت فطیر و خمیر به دست مصرف کننده می رسد که هضم آن بسیار دشوار است و جذب آهن،کلسیم، روی تا حد زیادی کاهش می یابد.

این کارشناس تغذیه گفت:درحال حاضر در تهیه اکثر نان ها از آردهایی که درصد سبوس گیری بالایی دارند (آرد سفید) استفاده می شود به دلیل آن که سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن ، کلسیم، روی ، منیزیم و فسفر در جریان آسیابانی حذف می شود، این نان ارزش غذایی چندانی ندارد.

وی ادامه داد:براساس تحقیقات انجام شده مصرف مداوم آرد سفید موجب افزایش بروز بیماری های غیرواگیر مانند دیابت ، چاقی ، افزایش چربی خون و بیماری های قلبی عروقی می شود.

کاوسی افزود:بر این اساس مصرف نان های سبوس دار توصیه می شود زیرا تهیه این نان ها با آرد سبوس دار موجب مزایایی از جمله کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه ، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش (بویژه روده بزرگ) و جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی می شود .

این کارشناس تغذیه اظهار کرد:در انتخاب نان دقت کرده و این نکته را مورد نظر قرار دهیم که حذف نان حتی در افراد دیابتی و افراد چاق که رژیم کاهش وزن دارند نیز صحیح نیست .