به گزارش پارس نیوز ، چند مدتیست خودرو در بورس کالا به مردم عرضه می شود. قیمت خودرو در بورس کالا مناسب تر است. مردم استقبال خوبی از فروش  خودرو در بورس کالا کردند. فروش خودرو در بورس کالا بازار  قیمت خودرو را مناسب تر می کند.


صدای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شود اما هنوز این مهم اتفاق نیفتاده است.

مجوز افزایش قیمت کارخانه ای خودرو صادر می شود؟

به نظر می‌رسد سیاستگذار خودرویی مشغول جمع‌بندی نهایی در این زمینه است و قصد دارد مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای  خودرو  را در سال 1402 صادر کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در خلال نشست خبری پایان سال 1401 گریزی به بحث افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو زد.

مجید عشقی گفت قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز در مبدأ باید به گونه‌ای تعیین شود که خودروسازان با فروش محصولات خود زیان نکنند.

خودرو در بورس عرضه نمی شود اگر...

این مدیر بورسی اعلام کرد چنانچه قیمت کارخانه ای خودرو به میزانی افزایش پیدا کند که خودروسازان در فروش محصولاتشان با زیان روبرو نشوند دیگر نیازی به عرضه خودرو در بورس نیست.

رییس سازمان بورس و  اوراق بهادار  معتقد است اگر ایران خودرو و سایپا همانند سال های پیش به فروش با  قیمت های دستوری  ادامه می‌دادند، دیگر اثری از صنعت خودرو باقی نماند.

عشقی تاکید کرد ما اصراری به فروش خودرو در بورس کالا نداریم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد دلیل اصرار به عرضه خودرو از مسیر  بورس کالا  به این دلیل بود که شرکت های خودروساز تا حد امکان از زیان دهی دور شوند.

وعده افزایش قیمت خودرو در مبدا

آن طور که عشقی می گوید قول هایی در ارتباط با افزایش قیمت خودرو در مبدا داده شده و قرار است این افزایش قیمت ها به گونه ای اعمال شود که خودروسازان زیانی در صورت های مالی خود ثبت نکنند.

این مدیر بورسی معتقد بود بحث بر سر این مساله که  عرضه خودرو در بورس کالا  سبب افزایش یا کاهش قیمت ها در بازار شده را نمی توان راستی آزمایی کرد؛ تنها اتفاقی که می توان درباره فروش بورسی خودرو گفت این است که هیچگاه قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا بیشتر از قیمت های نبوده که مصرف کننده باید در بازار برای آن خودروها پرداخت می کرده است.

پرونده عرضه خودرو در بورس بسته شد؟

با توجه به اظهارات رییس سازمان بورس و اوراق بهادار باید پرونده عرضه خودرو را تا اینجای کار بسته شده تلقی کرد. با توجه به اینکه عشقی از قول هایی درباره افزایش قیمت کارخانه ای خودرو به میزانی صحبت می کند که شرکت های خودروساز زیان نکنند باید منتظر زلزله چند ده ریشتری قیمت های کارخانه ای خودرو باشیم.

پیش بینی  افزایش قیمت خودرو در مبدا

البته پیش تر مازیار بیگلو عضو هیات رییسه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو از رشد 30 درصدی تا 80 درصدی قیمت خودرو در مبدا خبر داده بود.

بنابراین افزایش قیمت کارخانه ای محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا را باید قطعی دانست.

تنها سوالی که باقی می ماند زمان اعلام قیمت های جدید برای خودرو است؟ به نظر می رسد این اتفاق در روزهای باقی مانده از سال 1401 نیفتد و اعضای شورای رقابت چراغ سبز افزایش قیمت خودرو در مبدا را به سال آینده موکول کنند، مگر اینکه سیاست گذار خودرویی تصمیم دیگری در این زمینه بگیرد.

البته فراموش نکنیم با توجه به برگزاری فروش گسترده خودرو توسط سیاست گذار خودرویی و عرضه خودروهای فروخته شده در این طرح فروش از اواخر خردادماه یا اوایل تیرماه 1402 اعضای  شورای رقابت  تنها تا آن زمان فرصت دارند تا لیست جدید قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز را تکمیل کنند./ اقتصاد نیوز

رئیس سازمان بورس : با ایران خودرو برخورد می‌کنیم

مجید عشقی امروز در نشست خبری  درمورد عرضه خودرو در بورس گفت: مساله اصلی خودرو این بود که طی دو سال گذشته قیمت کارخانه خودروسازها اصلاح نشده بود. جای خودرو در بورس نیست اما نتیجه شرایطی که پیش آمده بود و نحوه قرعه کشی چیزی جز از بین رفتن صنعت خودروسازی و متضررشدن مصرف کننده‌ها نبود. به همین دلیل پیشنهاد دادیم خودروها در بورس پذیرفته شود تا از وضعیت زیان‌دهی خارج شوند.

افزایش دامنه نوسان بورس تا ۱۰ درصد/ با ایران خودرو برخورد می‌کنیم

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: وزارت صمت و شورای رقابت پیشنهاد دادند قیمت اصلاح شود و خودروها سود منطقی از محل فروش داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد و خودروسازها بدون زیان خودرپی خود را بفروشند ما هم مخالفتی نداریم.

عشقی ادامه داد: ما مسئولیت کامل رعایت صلاح سهام‌داران در شرکت‌های خودروسازی را متوجه هیات مدیره شرکت‌ها می‌دانیم. اگر بدون زیان بفروشند تا صلاح سهامدار را رعایت کنند ما مخالفت نداریم، از طرف دیگر هم آمادگی داریم که در بورس کالا عرضه کنند. نمی توان عرضه کننده‌ای را مجبور کرد کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند. اما اگر تعهد دارند باید به تعهد خود عمل کنند. هدف ما این است که خودروساز زیان نکند تا حقوق سهام داران حفظ شود.

با ایران خودرو برخورد می‌کنیم 

وی درمورد اینکه ایران خودرو طبق تعهدات خود محصولات را در بورس عرضه نکرد، گفت: با ایران خودرو برخورد می‌کنیم. این شرکت هم به سازمان دعوت شدند هم از ان ها توضیح مکتوب خواستیم اما هنوز نه رای صادر شده نه تصمیمی گرفته شده است./ ایسنا 

این خودروی جذاب هم به بورس کالا وارد شد + جزییات

 بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه از پذیرش چهار خودرو جدید متعلق به ۴ شرکت در این بورس خبر داد.

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران اعلام کرد: پذیرش این خودروها در بازار اصلی پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و پنجاه و سومین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۱۴ اسفند تصویب شد.

به این ترتیب خودرو سواری تیارا متعلق به شرکت مکث موتور راهی بورس کالا می شود.

همچنین شرکت رخش خودرو دیزل کامیون کشنده KAMAZ را در بورس کالا پذیرش کرده است.

علاوه بر این شرکت ایران خودرو دیزل موفق به پذیرش کامیون کشنده فوتون و شرکت دیما دیزل موفق به پذیرش کامیون کشنده دیما در بازار اصلی بورس کالا شده‌اند.

فروش عجیب خودرو به سبک لاتاری ! / برای خودرویی که نمی‌دانید چیست پول بدهید

 جلیل رحیمی جهان آبادی  نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:

 ‌«اگرپولی‌ در حسابتان دارید، وکالتی به بانک واگذار کنید، خودرویی که مشخص نیست چی هست با چه قیمتی و کی قرار هست تحویلتان شود ثبت نام کنید! و احساس خوشبختی نمایید.

این شیوه توزیع خودروهای وارداتی یا داخلی به سبک لاتاری و بخت آزمایی در کشور است. کجای عالم چنین است؟

وزارت صمت‎...

استیضاح...»

ثبت نام خودرو ارزانتر از بازار 15 اسفند / با 30 درصد پول پیش سه ماهه صاحب خودرو شوید

جزییات عرضه های جدید کامیون و کامیونت که دوشنبه هفته آینده (۱۵ اسفند) در تالار خودروی بورس کالا روی تابلو می روند به شرح زیر است:

 

 

عرضه های جدید کامیون و کامیونت در بورس کالا

* کامیونت فورس (FORCE) بدون خواب 6 تن بدون کاربری

عرضه کننده: بهمن دیزل

تعداد: 85 دستگاه

قیمت پایه: 8,930,000,000 ریال

تاریخ عرضه: 1401/12/15

تاریخ تحویل: 1402/03/31

پیش پرداخت: 30 درصد

* کامیونت فورس (FORCE) خوابدار 6 تن بدون کاربری

عرضه کننده: بهمن دیزل

تعداد: 250 دستگاه

قیمت پایه: 9,300,000,000 ریال

تاریخ عرضه: 1401/12/15

تاریخ تحویل: 1402/03/31

پیش پرداخت: 30 درصد

* کامیون کشنده فاو (FAW CA4180)

عرضه کننده: سیبا موتور

تعداد: 60 دستگاه

قیمت پایه: 23,700,000,000 ریال

تاریخ عرضه: 1401/12/15

تاریخ تحویل: 1402/02/30

پیش پرداخت: 30 درصد 

* کامیون کشنده امپاور (EM POWER)

عرضه کننده: بهمن دیزل

تعداد: 130 دستگاه

قیمت پایه: 31,300,000,000 ریال

تاریخ عرضه: 1401/12/15

تاریخ تحویل: 1402/03/31

پیش پرداخت: 30 درصد/ فارس

خرید ۲۰۷ از بورس کالا تا چه قیمتی به صرفه است ؟

روند عرضه خودرو در بورس کالا به رغم مخالفات‌هایی که همواره در مسیر خود دارد، ادامه یافت و قرار است فردا تالار بورس کالا میزبان خودروی پرتیراژ دیگری باشد. این در حالی است که رانت اختلاف قیمت محل اختلاف نظر سیاست‌گذارانی شده که عمدتا نگران این هستند که این رانت چگونه و به چه کسی تخصیص یابد. اما به‌رغم تمام دست‌اندازی‌های موجود در این مسیر به‌نظر می‌رسد «عرضه خودرو در بورس کالا» در شرایط فعلی اقتصادی و سیاستگذاری ایران مطلوب‌ترین راه اقتصادی و حمایتی هم از مصرف کنندگان و هم خودروسازان است. بر این اساس، علی‌رغم اظهارنظرهای ضد و نقیض وزارت صمت، شورای رقابت و نمایندگان مجلس عرضه خودرو ادامه یافت و در ادامه این عرضه‌ها سه‌شنبه ۲ اسفند خودروی ۲۰۷ (محصول ایران خودرو) در بورس کالا عرضه خواهد شد.

16181

برنامه عرضه ۲۰۷

بر اساس اعلام بورس کالا، ایران‌خودرو  ۱۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ را فردا (سه‌شنبه ۲ اسفند) با قیمت پایه ۱۸۵.۵ میلیون تومان در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

نکته اینجاست که خریداران باید دقت داشته باشند که جهت ثبت سفارش برای این خودرو هزینه‌های جانبی خرید خودرو از بورس را در نظر گرفته تا حداکثر قیمت منطقی برای ثبت سفارش به دست آید. این هزینه‌ها به سه بخش مالیات و عوارض، هزینه‌های جانبی و هزینه خواب پول قابل تفکیک هستند که در جدول زیر میزان هر کدام برای خودروهای مورد عرضه، محاسبه شده است.

هزینه‌های جانبی خرید خودرو ۲۰۷ از بورس

مالیات و عوارض: هزینه مالیات و عوارض برای این خودرو ۱۵درصد است. باید دقت داشت مبنای محاسبه مالیات و عوارض قیمت نهایی معامله است، نه قیمت پایه عرضه خودرو در بورس.

هزینه‌های جانبی: هزینه ثابت بابت بیمه و شماره‌گذاری برای خودرو ۲۰۷ ایران خودرو که این هفته در بورس عرضه می‌شوند، حدود ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان است.

هزینه خواب پول: با فرض نرخ بهره ماهانه دو درصد، می‌توان گفت هزینه خواب پول برای خودرو مورد عرضه فردا حدود ۵۲ میلیون تومان خواهد بود.

خرید خودرو مذکور تا چه قیمتی صرفه دارد؟

در جدول این گزارش حداکثر قیمت منطقی خرید خودرو را با احتساب این سه دسته هزینه حساب کرده‌ایم که یعنی حداکثری نرخی که ثبت سفارش در آن قیمت با احتساب هزینه خواب پول، مالیات و سایر هزینه‌ها مساوی قیمت این خودروها در بازار آزاد خواهد شد. بدیهی است که ثبت سفارش در سطوح بالاتر از این مقادیر معادل است با خرید خودرو به قیمت بالاتر از بازار که طبیعتا خرید بالاتر از این نرخ نمی‌تواند منطقی باشد.

از این رو فردی که قصد خرید پژو ۲۰۷ را دارد منطقی است حداکثر تا قیمت ۵۶۴ میلیون تومان سفارش ثبت کند. چراکه مجموع هزینه‌ها برای این فرد را با احتساب ۱۵ درصد مالیات و عوارض، هزینه ثابت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی و خواب پول ۱۲۰روزه را نیز باید در نظر داشت. اما آنچه در خرید این خودروها تعیین‌کننده است، میزان تقاضا برای آن‌هاست. چراکه تقاضای بالاتر به معنای رقابت بیشتر روی خودروها و افزایش قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه است. /فردای اقتصاد

۵ شرط خرید پژو ۲۰۷ از بورس کالا

در اطلاعیه جدید مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران آمده است: مهلت ثبت سفارش ساعت 16 روز دوشنبه اول اسفند 1401 است. لازم به ذکر است به منظور مدیریت سفارش‌های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش های دریافتی را تا ساعت 17 روز دوشنبه خواهند داشت.

میزان پیش دریافت خرید به میزان 100 درصد است.

اشخاصی که در عرضه‌های قبلی در بورس کالا خودرو سواری خریداری کرده‌اند و همچنین از ابتدای سال 1398 از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودرو شده‌اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت.

هر کد بورسی صرفا امکان یک ثبت سفارش را دارد.ثبت سفارش برای اشخاص حقوقی مجاز نیست.

گفتنی است، سه‌شنبه 2 اسفند 10 هزار دستگاه پژو 207 دستی با قیمت پایه 185 میلیون و 500 هزار تومان از سوی ایران خودرو در بورس کالا عرضه خواهد شد./ تسنیم

خودرو , بورس کالای ایران ,

 

 فروش ۶۵۰۰ خودرو امروز در بورس

براساس اطلاعیه بورس کالا، ایران خودرو، عرضه امروز سه شنبه خودرو تارا در بورس کالا را از 2 هزار، به 5 هزار دستگاه، افزایش داد.

قیمت پایه هر دستگاه خودروی تارا دستی، 256 میلیون و 500 هزار تومان و زمان تحویل، 17 خرداد 1402 تعیین شده است.

هزار دستگاه فیدلیتی 7 نفره هم هر دستگاه به قیمت پایه هفتصد و 72 میلیون تومان و پنج نفره هفتصد و 59 میلیون تومان تعیین شده است.

پانصد دستگاه خودروی ریسپِکت نیز با قیمت پایه ششصد و 43 میلیون تومان اعلام شده است. زمان تحویل این خودرو‌ها 25 اردیبهشت 1402 است.

پیش پرداخت خرید این خودرو‌ها 100 درصد اعلام شده است.

زمان ثبت سفارش ساعت 17 روز قبل از عرضه و هر شخص حقیقی مجاز به ثبت سفارش یک خودرو ست. حقوقی‌ها مجاز به ثبت سفارش نیستند.

اشخاصی که در عرضه‌های قبلی و از سال 98 از بورس کالا خودرو خریده اند امکان ثبت سفارش ندارند. همچنین کارگزاران امکان مسدود سازی سفارش‌های دریافتی را تا ساعت 17:30 یکشنبه دارند./ تسنیم

حراج پنج خودرو بدون قرعه کشی از امروز 

درحالی که دستورالعمل‌های شورای رقابت درمورد خودرو ابهاماتی درمورد ادامه عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد کرده بود، در نهایت شورای عالی بورس در جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار شد روی این ابهامات خط کشید و فرایند عرضه خودرو دوباره آغاز شد.​

بر این اساس، در عرضه‌های فردا که کامیونت فورس، کامیون کشنده امپاور و کامیون کشنده فاو روی تابلو می‌روند، مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۷ امروز  است و به منظور مدیریت سفارش‌های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش‌های دریافتی را تا ساعت ۱۷:۳۰ روز یکشنبه خواهند داشت.

بر این اساس زمان تحویل کامیون کشنده امپاور۲۳ اردیبهشت سال آینده، زمان تحویل کامیونت فورس ۲۳ اردیبهشت سال آینده و ۱۵ خرداد سال آینده است.

شرایط عرضه فیدلیتی و ریسپکت و کارا

اما در عرضه‌های روز ۲۵ بهمن‌ماه که فیدلیتی ۵ نفره و ۷ نفره و ریسپکت روی تابلو می‌روند، مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه است و به منظور مدیریت سفارش‌های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش‌های دریافتی را تا ساعت ۱۷:۳۰ روز دوشنبه خواهند داشت. تاریخ تحویل این خودروها ۲۵ اردیبهشت سال آینده خواهد بود.

چهارشنبه ۲۶ بهمن‌ماه ۵۰۰ دستگاه وانت کارا تک‌کابین و ۵۰۰ دستگاه وانت کارا دوکابین با ۵۰درصد پیش‌پرداخت در بورس کالا عرضه می‌شود. تاریخ تحویل این خودروها ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ است.

شرایط خرید

اشخاصی که در عرضه‌های قبلی در بورس کالا خودرو سواری خریداری کرده‌اند و همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودرو شده‌اند، امکان ثبت سفارش نخواهند داشت. هر کد ملی صرفا امکان یک ثبت سفارش را دارد و ثبت سفارش برای اشخاص برای اشخاص حقوقی مجاز نیست.

این شاسی بلند لوکس را زیر 800 میلیون تومان بخرید

بهمن موتور دو مدل شاسی بلند لوکس خود را در دسترس متقاضیان قرار داد.

بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره فروش بورسی خودرو در دستورکار قرار گرفت. در دور جدید فروش خودرو از مسیر بورس کالا قرار است بهمن موتور دو مدل محصول شاسی بلند خود را روی تابلوی بورس کالا ببرد. این خودروساز خصوصی فیدلیتی را در دو مدل 5 نفره و 7 نفره در تیرس انتخاب مشتریان قرار می دهد.

براساس اخبار منتشر شده قرار است فیدلیتی  قیمت پایه مدل 5 نفره همانند ادوار گذشته 759 میلیون تومان تومان و مدل 7 نفره آن نیز با قیمت پایه 772 میلیون تومان روی تابلوی بورس کالا برود. بنابراین متقاضیان این شانس را دارند تا با زیر 800 میلیون تومان بخت خود را برای خرید فیدلیتی بیازمایند. البته به قیمت نهایی پایه این خودروها 13 درصد مالیات و عوارض اضافه خواهد شد. متقاضیان این خودروها می توانند تا ساعت 17 روز دوشنبه 24 بهمن ماه امسال به کمک کارگزاری های بورسی در این طرح فروش خودرو نام نویسی کنند.

mj0iyRrfBHTR

مشتاقان این دو مدل خودروی شاسی بلند باید مبالغ پایه را در حساب های وکالتی خود ذخیره کنند. هر کد بورسی مجاز است در خرید یکی از دو مدل فیدلیتی شرکت کند. بهمن موتوری ها از هر یک از مدل های یاد شده 500 دستگاه عرضه می کنند. بنابراین هزار دستگاه فیدلیتی در دو مدل روی تابلوی بروس کالا خواهد رفت. رنگ های در نظر گرفته شده برای این دور از فروش بورسی خودرو سفید و مشکی خواهد بود. بررسی فروش فیدلیتی در بورس کالا نشان می دهد در آخرین دور از فروش برگزار شده فیدلیتی 7 نفره در نهایت با قیمت پایه نهایی حدود یک میلیارد و 264 میلیون تومانی فروخته شد.

بورس کالا برنامه ریزی کرده تا فیدلیتی را روز سه شنبه 25 بهمن ماه امسال روی تابلوی بورس کالا ببرد./اکو ایران

مهمان جدید وارد بورس کالا شد / فروش این خودرو برای اولین بار در بورس انجام شد

بهمن موتوری ها یک محصول دیگر سواری خود را به بورس کالا می برند. این خودروساز خصوصی قصد دارد تا ریسپکت را از مسیر بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار دهد. قیمت پایه ای که مدیران بورس کالا برای این خودرو در نظر گرفته اند 643 میلیون تومان است.

در حالی این مهمان تازه رهسپار تالار بورس کالا می شود که حدود دو هفته کشمکش میان بورس کالا و شورای رقابت برای عرضه خودرو روی تابلوی بورس کالا وجود داشت. البته در نهایت شورای رقابت از مواضع خود کوتاه نیامد و در دستروالعملی که برای تنظیم بازار خودرو منتشر کرد از خودروسازان خواسته بود تا بار دیگر برای فروش محصولات خود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مراجعه کنند.

این مساله نارضایتی خودروسازان را به دنبال داشت و کار تا جایی بالا گرفت تا مدیران ایران خودرو، سایپا و بهمن به مدیران بورسی نام نوشته و خواستار تداوم فروش محصولات خود از مسیر بورس کالا شدند. اعضای شورای عالی بورس نیز به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی تشکیل جلسه داده و خروجی این جلسه بر فروش بورسی خودرو تاکید شد. بنابراین بورس کالا بار دیگر فروش بورسی خودرو را در دستور کار قرار داد.

ریسپکت سدان جدید بهمن موتور است که پیش تر مجوز فروش از مسیر بورس کالا را از مدیران بورسی دریافت کرده بود اما برخورد به سد شورای رقابت سبب شده بود تا این خودرو فرصت این را پیدا نکند که روی تابلوی بورس کالا برود. حال متقاضیان این فرصت را دارند تا 24 بهمن ماه سال جاری برای خرید این خودرو از اقدام کنند. آنها باید تا ساعت 17 روز یاد شده (دوشنبه هفته پیش رو) به کارگزاری های بورسی مراجعه کرده و نسبت به نام نوسی برای خرید این خودرو اقدام کنند.kkvv4Dgu7C4j

متقاضیان پیش از حضور در کارگزاری باید جساب وکالتی خود را به 643 میلیون تومان شارژ کنند. البته متقاضیانی که پیش تر از بروس کالا خودرو خریداری کرده اند یا اینکه از سال 98 به بعد از شرکت های خودروساز محصولی دریافت کرده اند نمی توانند در این دور از فروش بورسی خودرو شرکت کنند. علاوه بر متقاضیان یاد شده مشتریان حقوقی نیز نمی توانند برای خرید این خودروی جدید بهمن موتور اقدام کنند. 

 بهمن موتوری ها برای اولین فروش ریسپکت 500 دستگاه از این خودرو را روی تابلوی بروس کالا خواهند برد. از این تعداد 300 دستگاه با رنگ سفید خواهد بود و 200 دستگاه باقی مانده نیز با رنگ مشکی در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.  

اعلام شرایط خرید خودروهای عرضه شده در بورس کالا

در عرضه‌های روز ۲۴ بهمن که کامیونت فورس، کامیون کشنده امپاور و کامیون کشنده فاو بر روی تابلو می‌روند مهلت ثبت نام سفارش ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۲۳ بهمن است و به منظور مدیریت سفار شهای دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدود سازی سفارش‌های دریافتی را تا ساعت ۱۷:۳۰ روز یکشنبه خواهند داشت.

میزان پیش دریافت خرید محصول به میزان ۳۰ درصد بوده و هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفاً امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) مجاز به ثبت سفارش حداکثر ۳ دستگاه خودرو است.

YVippfJZICVy

در عرضه‌های روز ۲۵ بهمن که فیدلیتی ۵ نفره و ۷ نفره و ریسپکت روی تابلو می‌روند مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۲۴ بهمن است و به منظور مدیریت سفارش‌های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدود سازی سفارش‌های دریافتی را تا ساعت ۱۷:۳۰ روز دوشنبه خواهند داشت.

اشخاصی که در عرضه‌های قبلی در بورس کالا خودروسواری خریداری کرده اند و همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودرو شده اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت.

TG3wNYl6Cp6l

میزان پیش دریافت خرید محصول به میزان ۱۰۰ درصد بوده و هر کد ملی صرفاً امکان یک ثبت سفارش را دارد. ثبت سفارش برای اشخاص حقوقی مجاز نیست./کالا خبر

تکلیف خودروهای عرضه شده در بورس مشخص شد

مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: خودروهای عرضه شده در بورس از نظام قرعه کشی خارج می‌شوند.

رئیس سازمان بورس گفت : در شورای عالی بورس با اجماع آرا، بحث عرضه خودرو در بورس کالا مصوب و از فردا این امر از سر گرفته خواهد شد. دستورالعمل‌ شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفت و از مراجع ذی‌صلاح برای حل این موضوع پیگیری خواهیم کرد.

​عشقی ادامه داد : همچنین فرآیند عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا ادامه پیدا می‌کند.

نحوه افتتاح حساب وکالتی برای خرید خودرو

با آغاز فروش خودرو از طریق بورس کالا، نام حساب وکالتی بیش از هر زمان دیگری پرتکرار شده است. چراکه طبق دستورالعملی که دو شرکت سایپا و ایران خودرو برای فروش محصولات‌شان در بورس کالا مشخص کرده‌اند، متقاضیان خرید خودرو از این دو تولیدکننده، موظفند که نزد یکی از بانک‌ها حساب وکالتی باز کنند.​

در این گزارش پس از بررسی ماهیت حساب وکالتی، نحوه افتتاح این حساب در بانک‌ها توضیح داده شده و سوالات احتمالی پیرامون این موضوع پاسخ داده می‌شوند.

​حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی یکی از انواع حساب‌های بانک است و واژه وکالت در آن، به این معنی است که برای انجام کارهایی مانند برداشت وجه، به یک شخص یا نهاد وکالت داده می‌شود. حساب وکالتی که برای خرید از بورس کالا استفاده می‌شود، هیچ تفاوتی با دیگر حساب‌های وکالتی ندارد

عملکرد این حساب به نحوی است که متقاضی خرید خودرو، مبلغ مورد نیاز برای ورود به بازار را در این حساب گذاشته و به کارگزاری وکالت می‌دهد که تا پایان انجام عملیات این مبلغ را مسدود کند.

حال اگر متقاضی موفق شود که تا پایان روز معامله‌ای، خودروی مدنظر خود را خریداری کند، کارگزاری مبلغ را از حساب وکالتی برداشت کرده و به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران واریز می‌کند. اگر خودرو خریداری نشود نیز پول از حالت مسدودی خارج می‌شود.

مراحل افتتاح حساب وکالتی

متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا می‌توانند با طی کردن مراحلی که در ادامه ذکر می‌شوند، اقدام به افتتاح حساب وکالتی کنند.

    در ابتدا به سامانه جامع مدیریت سفارش‌های کارگزاری به آدرس EBGO.ir مراجعه کنید و در بخش کارگزاری‌های فعال، کارگزاری مدنظر خود را انتخاب کنید.

    در صفحه بعد، گزینه اخذ کد آنلاین بورس کالا را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که قبل از اقدام به اخذ کدبورسی، باید در سامانه سجام ثبت نام کرده وکد سجام خود را اخذ کنید. اگر کد سجام ندارید باید با مراجعه به سامانه سجام، این کد را دریافت کنید.

    در مرحله بعد پس از وارد کردن مشخصات فردی، اطلاعات نشانی و اطلاعات مالی خود مدارک موردنیاز را در سامانه بارگذاری کنید تا نام شما برای دریافت کدبورسی ثبت شود.

    سپس می‌توانید در بخش اطلاعات بانکی، معرفی‌نامه خود را دریافت کنید و با در دست داشتن آن، به بانک مربوطه مراجعه کرده و برای خرید خودرو از بورس کالا، حساب وکالتی باز کنید.

    ضروری است که بعد از دریافت معرفی‌نامه، بار دیگر به سامانه EBGO مراجعه کنید و از بخش اعلام شماره حساب وکالتی، مشخصات حساب خود را در اختیار کارگزاری خود قرار دهید.

در کدام بانک حساب وکالتی باز کنیم؟

در حال حاضر 11 بانک به منظور افتتاح حساب وکالتی از سوی ایران خودرو و سایپا معرفی شده‌اند. بانک‌های ملت، کشاورزی، تجارت، توسعه صادرات، سامان، رفاه کارگران، صنعت و معدن، پاسارگارد، اقتصاد نوین، شهر و ملی، بانک‌هایی هستند که می‌توانید با مراجعه به آنها حساب وکالتی باز کنند.

لازم به ذکر است که اولین گام برای افتتاح حساب وکالتی، باز کردن حساب قرض‌الحسنه یا کوتاه‌مدت، در یکی از بانک‌های معرفی شده است. اما اگر پیش از این، در این بانک‌ها حساب داشتید، می‌توانید از همان حساب استفاده کنید./ تجارت نیوز

خبر لغو عرضه خودرو در بورس کالا صحت ندارد

 
خبری با عنوان لغو عرضه برخی خودرو‌ها در بورس کالا منتشر شد. در این خبر آمده بود: «پیرو نامه شورای رقابت و با دستور مستقیم معاون اول رئیس جمهور عرضه خودرو‌های دنا، ۲۰۷ و شاهین در بورس متوقف شد.»

در ادامه این خبر ذکر شده بود: «ظهر امروز (شنبه هشتم بهمن ماه) جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس شورای رقابت و وزرای صمت و اقتصاد در دفتر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و با دستور شفاهی معاون اول رئیس جمهور مقرر شد مطابق نامه‌ی شورای رقابت مبنی عرضه ۲۰۷، تارا و شاهین در بورس کالا متوقف شود.»

خبرگزاری دانشجو نوشت این خبر صحت ندارد و مردم و فعالان بازار سرمایه و صنعت خودرو برای کسب اخبار و اطلاعات موثق باید به رسانه‌های رسمی کشور مراجعه کنند.

همچنین سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توئیتی شایعات مبنی بر دستور معاون اول رییس‌جمهور درخصوص توقف عرضه خودرو در بورس را تکذیب کرد.

«امید قالیباف» در این توئیت نوشت: امروز هیچ جلسه‌ای در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا برگزار نشده است. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین معاون اول رئیس جمهور نیز دستوری در خصوص توقف عرضه خودرو در بورس نداده است.

قیمت پایه خودرو چانگان در بورس کالا مشخص شد

سین فرهیدزاده در نامه‌ای خطاب به حامد سلطانی‌نژاد (مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران)، قیمت پایه علی‌الحساب خودرو چانگان در بورس کالا را ابلاغ کرد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکنندگان در ابلاغیه خود اعلام کرده است:

با عنایت به مفاد مصوبه سوم شهریور ۱۴۰۱ هیات وزیران و مفاد بند (۲) اصلاحیه مورخ هفتم آبان ماه امسال و حسب تکالیف مقرر، مطابق صورتجلسه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، کارگروه اقتصادی واردات خودرو و پیرو نامه‌های شماره ۳۹۶۸۴  هشتم دی ماه ۱۴۰۱ و شماره ۱۱۱۶۹۴۹۳ ، ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱، موضع اجرای مصوبات فوق‌الذکر و با توجه به نامه یکم بهمن ماه سال جاری شرکت بورس کالای ایران‌ مبنی بر اعلام قیمت توسط سازمان بورس کالا:

بدین‌وسیله قیمت پایه علی‌الحساب خودرو سواری چانگان اتوماتیک مدل CS۳۵ PLUS ۱.۴ لیتری درب انبار شرکت سایپا بر اساس نامه ۱۴۰۱/۱۶۰۵۷۷۸ مورخ ۲ بهمن ۱۴۰۱ دفتر ارزش گمرکی جمهوری اسلامی ایران و نامه شماره ۱۴۰۱/۴۳۴۴۷۹ مورخ سوم بهمن ۱۴۰۱ مبنی بر اعلام قیمت پایه ارزی و قیمت اعلامی شرکت پنج میلیارد و ۸۳۱ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۱۷۳ ریال (معادل ۵۸۳ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۳۱۷ تومان) برآورد و اعلام می‌شود.

وی در پایان ابلاغیه خود تاکید کرده است که هزینه اسقاط، مالیات، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث بر عهده مشتری بوده و به قیمت پایانی معامله در بورس اضافه می‌شود./ ایسنا

چانگان وارداتی مهمان جدید بورس کالا 

 به گزارش ایبِنا، شنیده می‌شود که اخیراً جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور و معاون اول وی، ویژه پیگیری برنامه‌های اولویت‌دار دولت برگزار شده است. در این جلسه وزیر صمت گزارشی از نهایی شدن ثبت سفارش واردات ۷۰ هزار خودرو ارائه کرده و خواستار تأمین ارز با منشأ خارجی و اخذ مصوبه‌ای برای قیمت‌گذاری خودرو‌ها در گمرک شده است.

بر اساس مصوبات جلسه ویژه پیگیری برنامه‌های اولویت‌دار دولت، اولین عرضه گروه خودرو‌های وارداتی برای چانگان‌های وارداتی در بورس کالا، فردا (سه‌شنبه ۴ بهمن ماه) عملیاتی خواهد شد.

تأکید بر استفاده از ارز منشأ خارجی برای واردات خودرو و تسهیل واردات برای افرادی که ارز در خارج کشور دارند، از دیگر مصوبات این جلسه بوده است.

زمان اولین عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا “احتمالا” سه شنبه خواهد بود و چانگان با گرفتن پذیرش، آماده عرضه روی تابلو است.

گویا قرار است، بر اساس برآورد اولیه، قیمت پایه این خودرو حداقل ۵۷۰ میلیون تومان باشد که توسط بورس کالا تایید و اطلاع رسانی خواهد شد.

تایید می‌شود، موضوع اولین عرضه خودرو‌های وارداتی در بازار سرمایه فردا، بر اساس اخبار غیر رسمی است؛ بر همین اساس این موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد پیگیری است و به‌زودی اخبار تکمیلی اطاع‌رسانی می‌شود.

گفتی است که سوم دی ماه، پس از یک وقفه بالغ بر چهار ساله (از تیرماه ١٣٩٧)، نخستین محموله خودرو‌های وارداتی شامل ۲۲ خودرو و ۶ نمونه محصولات کیا از جمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) از کره جنوبی وارد کشور شد.

پس از آن گویا تعداد خودروی چانگان وارد کشور شده است که اطلاع‌رسانی رسانه‌ای نداشت.

همچنین در اول بهمن ماه نیز ۱۲۰ دستگاه خودرو ساخت شرکت هیوندا محصول کره جنوبی از نوع سواری سدان و مدل ۲۰۲۳ نیز وارد بندر شهید باهنر شد.

پس از ترخیص اولین محموله خودرو‌های وارداتی، سخنگوی وزارت صمت، ضمن اشاره به ادامه روند ثبت سفارش برای واردات خودرو، اعلام کرده بود که اولین فروش خودرو‌های خارجی در بستر بورس کالا انجام خواهد شد و در تابلوی بورس کالا به فروش می‌رسند. تمام مجوز‌های لازم برای فروش و شماره‌گذاری خودرو‌های خارجی انجام شده است و اکنون هیچ مانعی برای واردات، ترخیص، شماره‌گذاری و فروش خودرو‌ها وجود ندارد.

نظر وزیر اقتصاد درباره عرضه خودرو در بورس

سید احسان خاندوزی در پاسخ به ایسنا، درباره نامه شورای رقابت به سازمان بورس مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا گفت: نامه شورای رقابت را ندیدم، اما با توجه به اینکه اجازه از سوی شورای عالی بورس بوده است، حتما در این شورا مطرح می‌شود و شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: با رئیس شورای رقابت هم در این زمینه صحبت شده است. به جهت اینکه تعارض تصمیم‌گیری بین نهادهای مختلف ایجاد نشود، پیش از آنکه جلسه نهایی شورای عالی بورس برگزار شود، باید از نظر شورای رقابت نیز مطلع شویم.

به گزارش ایسنا، شورای رقابت در نامه ای به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات ایران خودرو و سایپا به جز "هایما" و "تارا" را انحصاری اعلام کرد.

طبق این نامه، خودروهای "شاهین"، "دنا" و "پژو ۲۰۷" باید از بورس کالا خارج شوند، چراکه این عرضه که به نوعی لاتاری خودرو است باید متوقف شود.

گفتنی است؛ امروز نمادهای خودرویی در بورس منفی شده اند که "دلیل آن مطرح شدن این موضوعات، عنوان شده است". 

نامه شورای رقابت به رئیس سازمان بورس بدین شرح است: " پیرو عرضه‌ برخی خودروها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۱۴۰۰.۷.۲۸ در خصوص تنظیم بازار خودرو یکسال بوده است. بدیهی است با انقضای این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است.

براین اساس مطابق مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸، بازار خودروهای انحصاری شامل کلیه خودروهای سواری دو شرکت ایران خودرو و سایپا به جز دو خودروی هایما و تارا است و عرضه آنها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد. قیمت این خودروها نیز باید براساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق روال فرمول (Price Cap) محاسبه گردد. فلذا عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.

شایان ذکر است؛ شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو موضوع بازبینی دستورالعمل‌های بازار خودرو را در دستور کار قرار داده است و در صورت تصویب مصوبه جدید در این زمینه، جهت اجرا ابلاغ خواهد شد".

این 3 خودروی لاکچری رو این هفته مفت از بورس بخرید !

عرضه های جدید خودرو در  هفته اول بهمن بورس کالا اعلام شد که شامل عرضه 3050 خودروی هایما (ایران خودرو)، لاماری ایما (آرین پارس موتور) و خودروی T۵ اتوماتیک (فرداموتور) است.

* مشخصات عرضه هایما (ایران خودرو)

۲۰۰۰ دستگاه هایما S۷

تاریخ عرضه: سه شنبه ۴ بهمن

قیمت پایه: ۷۴۳میلیون تومان

تاریخ تحویل: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

پیش پرداخت: ۵۰ درصد

رنگ سفید (به درخواست خریدار امکان تغییر رنگ به مشکی متالیک آبنوس و خاکستری متالیک وجود دارد)

* لاماری ایما (آرین پارس موتور)

۱۵۰ دستگاه خاکستری، ۲۰۰ دستگاه مشکی و ۲۰۰ دستگاه سفید

تاریخ عرضه: سه شنبه ۴ بهمن

قیمت پایه: ۹۸۱ میلیون تومان

تاریخ تحویل: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

پیش پرداخت: ۵۰ درصد

لاماری ایما

* خودروی T۵ اتوماتیک(فرداموتور)

۲۰۰ دستگاه سفید و ۳۰۰ دستگاه مشکی

قیمت پایه: یک میلیارد و ۱۷۴میلیون تومان

تاریخ عرضه: سه شنبه ۴ بهمن

تاریخ تحویل: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

پیش پرداخت: ۵۰ درصد

بنابراین گزارش، پیش از این خودروهایی که در هفته اول بهمن ماه عرضه می شود، با پیش پرداخت 25 درصد بوده است که در این برنامه عرضه این عدد به 50 درصد افزایش یافته است.

دناپلاس ۱۸۵ میلیون تومان کمتر از بازار + جزئیات خرید فوری

به دنبال حاشیه‌های ایجاد شده برای عرضه خودرو در بورس و پس از دستور وزیر اقتصاد و تصمیم سازمان بورس، امروز (دوشنبه) برای نخستین بار ۱۰ هزار دستگاه خودرو دنا پلاس در بورس کالا عرضه شد.

در برابر این عرضه، ۱۶ هزار و ۹۷۶ دستگاه تقاضا شکل گرفت که در پایان معاملات امروز، هر دستگاه خودرو دنا پلاس دستی سفید با قیمت ۳۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد، کمترین قیمت مچ شده نیز ۳۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

خودروی دنا پلاس دستی سفید تحویل درب انبار کارخانه و روز ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ است.

دنا

قیمت تمام شده (نهایی) دنا پلاس دستی در بورس کالا، قیمت کشف شده در تابلو به علاوه ۱۳ درصد مالیات و عوارض قانونی، ۴.۳۷۱ میلیون تومان هزینه پلاک، شماره‌گذاری و بیمه و هزینه مربوط به کارمزدهاست.

این خودرو در بازار آزاد بیش از ۶۰۰ میلیون است، اما بررسی معاملات دنا در بورس کالا نشان می‌دهد که قیمت این خودرو ۱۸۵ میلیون تومان زیر قیمت بازار کشف شد، با احتساب معامله ۱۰ هزار خودرو، سود مصرف‌کنندگان ۱۸۰۰ میلیارد تومان و سود تولیدکننده ۱۹۰۰ میلیارد تومان شد.

مدل جدید عرضه دناپلاس در بورس + شرایط جدید فروش خودرو

شرکت ایران خودرو به منظور پوشش تقاضای بازار، فردا یکشنبه ۲۵ دی ماه ۵ هزار دستگاه افزایش عرضه داد تا در مجموع فردا ۱۰ هزار دستگاه دنا بر روی تابلوی معاملات برود.

درحالی که پیش از این و طبق اطلاعیه قبلی بورس کالای ایران، قرار بود روز یکشنبه (۲۵ دی ماه) معادل ۵۰۰۰ دستگاه دنا در تالار خودروی بورس عرضه شود.

بر این اساس، ایران خودرو قیمت پایه این خودرو را که ۲۷ اسفند سال جاری به خریداران تحویل می‌شود ۱۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. درصد پیش پرداخت این خودرو نیز ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده است.

شرایط خرید خودرو

هر کد ملی مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و برای یک خودرو بوده و خریداران باید ۱۸ سال تمام را داشته باشند.

همچنین اشخاصی که در عرضه‌های قبلی و از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت های خودروسازی موفق به خرید شدند امکان ثبت سفارش ندارند. خریداران باید جهت ادامه مراحل خرید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به آدرس esale.ikco.ir نسبت به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی اقدام کنند.

گفتنی است؛ خریداران باید در زمان مقرر که طی پیامک تکمیل وجه هزینه متعلقات قانونی اطلاع رسانی می شود علاوه بر انتخاب نمایندگی مجاز، بیمه گر مورد نظر خود را انتخاب و اقدام به واریز وجه هزینه های جانبی شامل چهار میلیون و ۳۷۱ هزار و ۳۱۰ تومان در ازای بیمه و شماره گذاری و هزینه ثابت به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی که براساس مبلغ معامله باید پرداخت شود، کند.

خودروی دنا

در صورت عدم واریز هزینه ها حداکثر تا پنج روز تقویمی پس از ارسال پیامک تکمیل وجه متعلقات قانونی به نسبت زمان تاخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی، زمان تحویل خودرو تغییر و مشتری متعهد به پرداخت جریمه یک دهم درصد ارزش معاملاتی به ازای هر روز تاخیر قبل از تحویل خودرو می شود.

همچنین امکان انتخاب رنگ و مشخصه های سفارشی وجود دارد.

خبرهای تازه برای قیمت‌ گذاری خودرو 

طبق اعلام امید قالیباف به ایسنا، وزارت صنعت، معدن تجارت تا زمان دستیابی به چارچوب مشترک قیمت‌گذاری با شورای رقابت نمی‌تواند مجوز جدیدی برای عرضه در بورس کالا صادر کند؛ از همین روی هم عرضه آتی دناپلاس که قرار بود یکشنبه هفته آینده عرضه شود، لغو شد؛  اما عرضه خودروهایی که تاکنون در بورس کالا، انجام شده است، می‌تواند ادامه‌دار باشد.

سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به تعامل خوب وزارت صمت با شورای رقابت، تاکید کرد: به نظر می رسد سازوکار جدید قیمت گذاری خودرو به زودی اعلام شود.

مشاور وزیر صمت از ذینفعان فروش خودرو در بورس خواست از شتاب‌زدگی پرهیز کنند.

گفتنی است که با توجه به منقضی شدن مدت زمان شصت و سومین مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰، در خصوص تنظیم بازار خودرو، مجدد این شورا با استناد به بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دستورالعمل تشکیل "کارگروه تخصصی خودرو" را با هدف بازنگری دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو و پایش و ارزیابی عملکرد بازار خودرو، تصویب کرد.

بدین ترتیب، شورای رقابت بار دیگر مسئولیت قیمت‌گذاری خودروها را بر عهده خواهد گرفت.

فروش خودرو دنا با قیمت عجیب ! تحویل قبل از 1402

با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا، شرکت‌های تولیدکننده خودرو در حال پیگیری ورود سایر محصولات خود به این بازار هستند.

شرکت ایران خودرو توانست در روزهای گذشته مجوز عرضه خودرو دنا پلاس دستی سفید را در بورس کالا را بگیرد. 

اولین عرضه این خودرو در بورس کالا روز یکشنبه 25 دی ‌خواهد بود که ۵۰۰۰ دستگاه دنا در این روز عرضه خواهد شد.

مبلغ پایه این خودرو، ۱۸۹میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و درصد پیش پرداخت نیز ۱۰۰ درصد مبلغ تعیین شده است.

طبق اطلاعیه منتشر شده، تاریخ تحویل این خودرو ۲۷ اسفند سال جاری خواهد بود. 

bisCWh7aUdhm

این خودروی لاکچری را از بورس 54 میلیون تومان ارزانتر بخرید 

 18 دی ماه ۲۰۰۰ دستگاه تارا دستی سفید در بورس کالا معامله شد. میزان عرضه ۲۰۰۰ دستگاه و تقاضای آن ۲۵۲۲ دستگاه بوده و ۲۰۰۰ دستگاه در بورس معامله شد.

قیمت پایه ۲۵۶،۵۰۰ میلیون تومان بوده و قیمت کشف شده ۳۵۱،۲۷۴ میلیون تومان بوده و تاریخ تحویل ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ خواهد بود.

تارا دستی در عرضه قبلی (۲۳ آذر) با قیمت میانگین ۴۰۵،۳۹ میلیون تومان فروخته شده بود.

1675048

ریزش قیمت‌ خودرو تا ۳۰ میلیون در بازار  18 دی بورس کالا

قیمت‌های امروز بازار خودرو نشان می‌دهد که از بین محصولات ایران خودرو، تنها قیمت پژو ۲۰۶ V۸ تغییری نداشته است.

یسنا نوشت : اما سمند LX، پژو۲۰۷ دنده‌ای، دنا و هایما S۷ توربو، هر یک پنج میلیون تومان کاهش را ظرف یک هفته اخیر تجربه کرده‌اند. پس از آن ۲۰۶ تیپ ۵، راناپلاس و دناپلاس توربو هریک ۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده‌اند.

۲۰۶ تیپ ۲ و پارس LX هم به ترتیب ۲۰ و ۲۵ میلیون تومان کاهشی شده‌اند.

Screenshot 2023-01-08 031248

در نهایت تارا و پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم هریک ۳۰ میلیون تومان نسبت به اول هفته گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.

اما در محصولات گروه خودروسازی سایپا، روند تغییرات کمی متفاوت است؛ بطور مثال قیمت سایپا ۱۳۱ و ساینا، نسبت به ابتدای هفته گذشته ثابت مانده است. اما به ترتیب تیبا پنج میلیون تومان، تیبا ۲ و کوییک هر یک ۱۰ میلیون تومان و شاهین ۳۰ میلیون تومان ارزان شده است.

Screenshot 2023-01-08 031312

نکته جالب این است که پراید (سایپا ۱۱۱) پنج میلیون تومان افزایش قیمت را در این مقایسه آماری تجربه کرده و تنها خودرویی است که افزایش قیمت داشته است.

پژو 207 دنده ای گران شد

براساس ارزیابی بازار بررسی بازار خودرو در هفته سپری شده «پژو 207 دنده ای» رکوردشکنی کرد و با رشد قیمت 35 میلیون تومانی یشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داد و پس از آن «هایما S7پلاس» با افزایش 25 میلیونی قیمت رکوردشکن بازار بود. اما در میان خودروهای پرطرفدار بازار این هفته «دنا پلاس توربو اتومات» افت 14 میلیونی قیمت داشت که بیشترین افت قیمت در ماه های اخیر محسوب می شود.

NPktfFjo1atY (1)

Wj65Tard9g9y

nxFBnuEN5xwg

z7bPU6VOpcLk

5nEO4Dl0OwPk

 

قیمت کوییک در بازار خودرو

ارزیابی بازار نشان دهنده آن است که در آخرین هفته آذر ماه خانواده کوییک در بازار افت 2 تا 5 میلیون تومانی داشته است. رصد بازار نشان دهنده آن است که «کوییکR» با افت 2 میلیون تومانی در بازار 314 میلیون تومان قیمت گذاری شد و «کوییک معمولی» هم با افتی 5 میلیونی 302 میلیون تومان قیمت خورد. «شاهین» هم افتی 4 میلیونی داشت و در بازار 525 میلیون تومان دست به دست شد.

NDV1XH4ZLInM

 

 

 

 

 

ترمز افزایش قیمت خودرو کشیده شد

بورس کالا هفته سوم دی ماه 1401 هم میزبان ۱۳ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو خواهد بود که شامل پژو ۲۰۷ اتوماتیک، پژو ۲۰۷ دستی، تارا دستی، شاهین، کارا دو کابین و فیدلیتی می‌شود. بر این اساس در روز یکشنبه ۱۸ دی، ۴۰۰۰ دستگاه تارا دستی، ۴۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی، ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک و ۲۰۰۰ دستگاه شاهین روی تابلوی معاملات می‌رود. در روز سه شنبه ۲۰ دی نیز ۵۰۰ دستگاه کارا دو کابین و چهارشنبه ۲۱ دی ۷۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره روی تابلو می رود.

ایران خودرو برای پژو ۲۰۷ دستی قیمت پایه ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را اعلام کرده و برای پژو ۲۰۷ اتوماتیک قیمت پایه ۲۸۰ میلیون تومان و تارا دستی ۲۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در نظر گرفته است. سایپا نیز شاهین را با قیمت ۳۰۴ میلیون تومان عرضه می‌کند. کارا دو کابین از سوی بهمن موتور با قیمت ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فیدلیتی ۷ نفره با قیمت ۷۷۲ میلیون تومان عرضه می شود.

تاریخ تحویل محصولاتی که قرار است از سوی ایران خودرو در بورس عرضه شود ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ است و شاهین از سوی سایپا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ به مشتریان تحویل داده می شود. بهمن موتور نیز کارا و فیدلیتی را ۱۴ اسفند به مشتریان خود تحویل می دهد.

درصد پیش پرداخت در خودروهای تارا، پژو ۲۰۷ دستی و اتوماتیک و شاهین ۱۰۰ درصد، در فیدلیتی ۷ نفره ۵۰ درصد و در کارا دو کابین ۱۰ درصد است.

قیمت خودرو پس از یک موج دوماهه گرانی، بالاخره روند نزولی را در پیش گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهند ترمز افزایش قیمت در بازار کشور کشیده شده و فروشندگان خودروهای خود را با قیمت کمتری نسبت به هفته‌های گذشته به بازار عرضه می‌کنند.

خرید خودرو

قیمت خودرو در 17 دی 1401 در بازار

بر اساس میانگین قیمت خودروها در سایت دیوار، قیمت خودروهای پر متقاضی در روز جاری به شرح زیر بود:

خودروهای شرکت ایران خودرو:

قیمت دنا پلاس تیپ ۱ دنده‌ای: ۶۳۸ میلیون تومان

قیمت دنا معمولی تیپ ۱: ۵۸۵ میلیون تومان

قیمت پژو پارس: ۴۵۳ میلیون تومان

قیمت پژو پارس دو گانه سوز: ۵۲۵ میلیون تومان

قیمت پژو ۲۰۷ i پانومارا دنده‌ای: ۶۰۵ میلیون تومان

قیمت پژو ۲۰۷ i دنده‌ای: ۵۶۲ میلیون تومان

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲: ۴۴۸ میلیون تومان

قیمت سورن پلاس: ۴۸۱ میلیون تومان

قیمت سمند LX ساده: ۴۲۵ میلیون تومان

قیمت تارا دنده‌ای: ۶۲۵ میلیون تومان

قیمت رانا پلاس: ۴۳۵ میلیون تومان

خودروهای شرکت سایپا:

قیمت پراید ۱۱۱: ۲۸۸ میلیون تومان

قیمت پراید ۱۳۱:  ۲۷۴ میلیون تومان

قیمت تیبا صندوق دار: ۳۰۰ میلیون تومان

قیمت تیبا هاچ بک: ۳۰۱ میلیون تومان

قیمت ساینا دنده‌ای: ۲۹۸ میلیون تومان

قیمت کوییک دنده‌ای:  ۲۹۹ میلیون تومان

قیمت شاهین: ۵۱۵ میلیون تومان

اختلاف قیمت خودروهای بازار با کارخانه

سایپا و ایران خودرو به عنوان دو سازنده به نام داخلی همیشه با در نظر گرفتن شرایطی اقدام به پیش فروش خودروهایشان می کردند. افرادی که یکی از خودروهای ارائه شده این طرح ها را برای خرید انتخاب می‌کردند و برنده قرعه‌کشی می‌شدند، تا یک سال به هیچ عنوان حق واگذاری ماشین خریداری شده را نداشند. این قرعه کشی چندین مرتبه در سال انجام می شد و معمولا مدت زمانی برای تحویل خودرو از سوی کارخانه اعلام می شد.

مزیت خرید این خودرو ها نسبت به خودروی موجود در بازار قیمت مناسب آن بوده است؛ به طوریکه در برخی موارد بررسی‌ها نشان می‌داد که برخی از خودرو ها با اختلاف ۱۰۰ درصدی یا بیشتر از آن در کارخانه و بازار خرید و فروش می‌شدند.

خرید خودرو

در حال حاضر دو قیمت در بازار وجود دارد. یک قیمت کارخانه و دیگری قیمت بازار آزاد که مسلماً قیمت بازار آزاد بسیار بیشتر از کارخانه است

چرا بورس ؟

به دنبال بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، صنایع متعدد داخلی از جمله صنعت خودروسازی با کمبودهای متعددی مواجه شد که در نتیجه آن‌ها، تولید و عرضه خودرو به بازار به شدت افت پیدا کرد. در این میان ممنوعیت واردات خودرو نیز به عنوان یک عامل تقویت‌کننده باعث شد خودرو نه به عنوان یک محصول مصرفی، بلکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد توجه خریداران قرار گیرد. تیراژ پایین خودروسازان و از سوی دیگر شمار روزافزون مشتریان باعث شد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو از بین برود و بستر مناسبی برای فعالیت واسطه گران و دلالان فرصت‌طلب به وجود آید و از همه مهم‌تر، قیمت خودروها به طور نجومی افزایش پیدا کند.

عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان یک راه‌حل بالقوه جهت جلوگیری از فعالیت دلالان و تعیین قیمت خودرو در بستری شفاف و متناسب با عرضه و تقاضا، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

در بورس کالا، خودرو بدون نیاز به قرعه‌کشی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. مشتریان در یک حراج عادلانه شرکت کرده و محصول مورد نظر را با یک قیمت نهایی خریداری می‌کنند. به بیان دیگر، بورس کالا بستری را برای تعیین شفاف و منصفانه قیمت خودرو فراهم می‌آورد، به طوری که هم خودروساز و هم مصرف‌کننده از معامله خود سود می‌برند و قیمت‌های نجومی بازار تا حد زیادی تحت کنترل درمی‌آیند.

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

عرضه خودرو در بورس کالا بدون شک مزایای متعددی به همراه دارد، ولی مهم‌ترین آن‌ها، خروج کالای پذیرفته‌شده در بورس، از نظام قیمت‌گذاری است. به بیان بهتر، شورای رقابت و تنظیم بازار، نقشی در تعیین نهایی قیمت خودرو نخواهند داشت، در عوض مشتریان بر سر قیمت با یکدیگر رقابت می‌کنند. از دیگر مزایای عرضه خودرو در بورس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرید خودرو

  • کشف قیمت واقعی حین معاملات
  • توزیع مناسب خودروها
  • قانونمند بودن
  • حذف دلالان و واسطه‌گران
  • تضمین ابعاد مختلف معامله در چارچوب بورس کالا
  • تنظیم قیمت در بازار آزاد

بورس کالا، یکی از بهترین و به‌روزترین روش‌های ممکن برای حراج واقعی محصولات است که به سبب تکیه بر کارگزاری‌ها، مشتریان را از دردسرهای خرید مستقیم دور نگه می‌دارد.

عرضه خودرو در بورس کالا چه معایبی دارد؟

خودروسازان و قطعه‌سازان در آرزوی حذف قیمت دستوری از روی محصولات خود هستند و بورس کالا بهترین بستر برای رسیدن به این آرزو است. شعار کشف واقعی قیمت در چارچوب بورس کالا، در نهایت طمع خودروسازان و در نتیجه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را به همراه خواهد داشت.

خرید خودرو

در صورت عدم مدیریت صحیح این بستر رقابتی، قیمت کارخانه‌ای خودروها ممکن است به قیمت نجومی و هولناک بازار نزدیک شود. بر خلاف خودروساز، خریدار به سود بسیار ناچیزی دست یابد و بورس کالا اثربخشی خود را از دست بدهد.

از طرف دیگر، بورس کالا تنها یک بستر متفاوت برای خرید و فروش خودرو است و تغییر چندانی در سیاست‌گذاری‌های کلان ایجاد نخواهد کرد. ساخت خودرو در کشور به واردات قطعات و در نتیجه انجام معاملات دلاری وابسته است و در واقع بهای دلار، قیمت واقعی خودرو را مشخص می‌کند. به بیان بهتر، بورس کالا شاید با حذف دلالان موجب کاهش قیمت جزئی خودرو شود، ولی در نهایت این ارزش دلار است که تأثیر مستقیم روی قیمت خودرو دارد.

به عنوان یک ایراد بزرگ، اگر عرضه خودرو در بورس کالا به هر دلیلی متوقف شود، بدون شک پس از مدت کوتاهی شاهد جهش قابل‌توجه قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود. چنین رخداد شوکه‌کننده‌ای قبلا در بازار سکه و طلا تجربه شده است.

کشف قیمت در بورس کالا چگونه است؟

بهای خودرو در بورس کالا از طریق حراج باز و با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. در ابتدای کار، یک قیمت پایه برای هر خودرو تعریف می‌شود. اگر شمار متقاضیان کمتر از ظرفیت عرضه باشد، خودرو با همان قیمت پایه به فروش می‌رسد. در غیر این صورت، رقابت از قیمت پایه آغاز می‌شود و مالکیت خودرو به خریداری تعلق می‌یابد که بیشترین قیمت را پیشنهاد داده باشد.

خرید خودرو

بدین ترتیب، مشتری با صلاحدید خود در رقابت شرکت کرده و خودروی مورد نظر را با قیمت پیشنهادی و معقولانه از نظر خود، خریداری می‌کند. این ساز و کار بسیار مطلوب و رضایت‌بخش به نظر می‌رسد.

این روزها خودروسازان محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و دیگر خبری از قرعه کشی برای افراد عادی نیست.

بنابر این افرادی که می‌خواهند خودرو بخرند و برای آنها مهم است که خودرو را با قیمت مناسب و معمولا پایین‌تر از قیمت بازار تهیه کنند، بهتر است به بورس کالا مراجعه کرده و از آنجا خرید کنند.

البته برخی مراکز اقدام به خرید خودرو برای افرادی که آشنایی با بورس کالا ندارند انجام می‌دهند که معمولا هزینه‌های بالایی برای آن طلب می‌کنند.

خرید خودرو از بورس کالا سخت نیست اما شرایطی دارد که لازم است پیش از خرید آنها را بدانید.

شرایط خرید خودرو در بورس کالا چیست؟

هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک خودرو هستند و خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند. از سوی دیگر اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شدند امکان ثبت سفارش ندارند.

خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به آدرس esale.ikco.ir اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه‌های متعلقات قانونی) اطلاع رسانی می‌شود علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز، بیمه گر مورد نظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه‌های جانبی اقدام کنند.

خرید خودرو

 

ضرر ۸۰ میلیون تومانی دلالان این خودرو

دومین مرحله فروش محصولات ایران خودرو در بورس کالا در آذر ماه حاکی از شکست مجدد دلالی از بازار بود. چراکه خودروها حتی با احتساب تمام هزینه‌ها (از جمله هزینه خواب پول) باز هم تا ۸۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد معامله شدند. این ۸۰ تومان همان مبلغی است که قبلا به جیب واسطه‌ها می‌رفت و اکنون با عرضه خودرو در بورس و شفاف شدن مکانیسم عرضه و تقاضا این سودهای چند ده میلیون تومانی از آن‌ها گرفته شده است.

چرا قیمت خودرو در بورس کالا و بازار اختلاف دارد؟

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: به طور تجربی ۱.۵ میلیون خودرو تقاضای مصرفی ماست. تولید ما هم یک الی ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو بوده است. چند سال در سال‌های اخیر تولید ما زیر یک میلیون رفت و تقاضای انباشتی ایجاد شد و به نظر می‌رسد حدود ۲ میلیون نفر تقاضای مصرفی دارند و به نوعی انباشت تقاضا رخ داده است. ولی وقتی ۶ میلیون نفر در قرعه‌کشی‌های اخیر درخواست می‌دادند، یعنی ۴ میلیون نفر نیاز مصرفی ندارند. نیاز آن‌ها نیاز سرمایه‌ای است.

بورس کالا بهتر از قرعه‌کشی

وی افزود: در این شرایط یا باید قرعه‌کشی را ادامه داد که به نظر ما می‌رسید قرعه‌کشی آن روش منطقی که توجیه‌پذیری اقتصادی داشته باشد نیست. یا باید خودرو به بورس کالا برود. بورس کالا از جهت آنکه یک حراج است و سازوکاری استاندارد و پذیرفته شده است و در همه دنیا در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود می‌تواند کمک کند. به شرط آنکه عرضه در بورس کالا عرضه بالایی باشد.