پايگاه خبري تحليلي «پارس»- امير رشيد مهرآبادي- اگرچه زماني خودروهاي چيني از اقبال چنداني در بازار خودرو ايران برخوردار نبودند اما حالا با نگاهي به بازار خودرو مي‌توان نمونه‌هاي متنوعي از محصولات وارداتي يا مونتاژي چشم‌بادامي‌ها را مشاهده كرد كه خبر از كسب جايگاه اين خودروها در بازار مي‌دهد.

چيني‌ها درحالی توليد خودرو را با همكاري بخش خصوصي در ايران آغاز كردند اما با گذشت زمان و كسب اطمينان نسبي مصرف‌كنندگان، واردات خودرو و همكاري با خودروسازان را نيز آغاز كردند. حالا ديگر سوار شدن بر خودرويي چيني نه تنها با نگاهي منفي همراه نيست؛ بلكه تنوع خودروهاي چيني توانسته است بخشي از مشتريان خودروسازان داخلي را به خود جذب كند. فارغ از خوب بودن يا نبودن رشد حضور چيني‌ها در بازار و صنعت خودرو، در اين نوشتار قصد داريم مدل‌هایي از خودروهاي چيني كه در حال حاضر در بازار خودرو موجود هستند را معرفي كنيم. 

خودروهای ام.جی از جمله محصولات وارداتي چيني در بازار خودرو هستند كه كيفيت آنها نيز قابل قبول است. «ام.جي روور» يك شركت خودروسازي از رده خارج شده انگليسي بود كه در سال 83 زمزمه‌هاي خريد آن توسط سايپا به گوش رسيد؛ اما اين زمزمه‌ها هيچ‌گاه به حقيقت نپيوست زيرا در آن زمان اين‌طور مطرح شد كه «يك شركت زيان‌ده شايستگي انعقاد قرارداد با خودروسازان ايراني را ندارد.» در نهايت اين چين بود كه اين شركت ورشكسته را خريداري كرد و پس از گذشت كمتر از 10 سال محصولات اين شركت را به‌عنوان خودروهايي لوكس به ايران صادر ‌كرد. محصولات ام.جي توسط شرکت مدیا موتورز وارد و گارانتی می‌شوند. در حال حاضر 4 مدل از خودروهاي ام.جي در بازار موجود هستند. ام‌جی350 با قیمت 80 میلیون تومان، ام‌جی 6 با قیمت 110 میلیون تومان، ام‌جی 350 كه مدل صفرکیلومتر آن در حال حاضر در بازار موجود نيست و مدل ام‌جی 3 که به تازگی وارد بازار شده است و 82 میلیون تومان قيمت‌گذاري شده است. 

محصولات جيلي از ديگر چيني‌هاي وارداتي بازار خودرو ايران هستند كه از اقبال خوبي هم برخوردار شده‌اند. محصولات اين كمپاني چيني توسط شرکت جیلیران وارد كشور مي‌شود و به فروش می‌رسد. خودروهاي جيلي در مقايسه با ساير خودروهاي چيني توانسته است با بهره‌گیری از طراحی به روزتر و امکانات مناسب‌تر در دسته پرفروش‌های بازار قرار بگيرد. در حال حاضر سه مدل از محصولات جيلي در بازار خودرو یافت می‌شود. مدل ام‌گرند7 با قیمت 80 میلیون تومان و مدل ام‌گرند آر‌وی 7 هم که خودرویی هاچ‌بک است با قیمت 79 میلیون تومان به فروش می‌رسد. مدل ایکس 7 اين كمپاني هم خودرویی شاسی‌بلند است كه با گیربکس اتوماتیک دربازار قيمتي برابر با 108 میلیون تومان دارد. 

شنيده‌ها حاكي از آن است كه شرکت خودروسازی جیلی، محصول جديدي با نام ام‌گرند 8 را در دست تولید دارد که هدف از عرضه آن به بازار رقابت با بزرگان عنوان شده است.اما نگاهي به چيني‌هاي مونتاژ شده در ايران بيندازيم. ام‌وي‌ام 110 نخستين چینی بود که به بازار ایران راه پيدا كرد و حالا پس از گذشت سال‌ها از حضورش در بازار ايران، در كنار مدل‌هايي جديدتر از خانواده خود همچنان در حال خريد و فروش است. در حال حاضر نمونه 3 سیلندر اين خودرو در بازار موجود نيست و مدل 4 سیلندر آن نيز 20 میلیون تومان قيمت دارد. ام‌وي‌ام مدل 315 صندوقدار با فیس‌لیفت جدید نيز در بازار قيمتي برابر با 41 میلیون تومان دارد و مدل 315 هاچ‌بک آن 40 ميليون و 500 هزار تومان است. 

ديگر محصول اين خانواده؛ ام‌وي‌ام 530 نيز با قیمت 39 میلیون در بازار موجود است. مدل ایکس33 اين خانواده که در کلاس کراس اور است با گیربکس اتوماتیک و فیس لیفت جدید 76 میلیون قيمت دارد.ليفان نيز كه محصولات آن در كرمان مونتاژ مي‌شود در حال حاضر در سه مدل به توليد مي‌رسد. لیفان 620 با موتور 1600 سي‌سي كه در بازار قيمتي برابر با 32 ميليون تومان دارد و همچنين با موتور 1800 سي‌سي كه 43 ميليون و 500 هزار تومان در بازار معامله مي‌شود. شاسي‌بلند اين محصول نيز با نام ايكس60 در بازار قيمتي برابر با 61 ميليون و 200 هزار تومان دارد. بسترن دیگر محصول چینی است که توسط گروه بهمن مونتاژ و در دو مدل در بازار خريد و فروش مي‌شود. مدل بی‌50 اين خودرو با موتوری تحت‌لیسانس فولکس واگن و گیربکس تحت‌لیسانس تویوتا ژاپن 65 میلیون تومان قيمت دارد ومدل بی‌50 اف که از موتور 1800 سی‌سی و امکانات به روز بهره‌مند است نيز با قیمت 80 میلیون در بازار به فروش می‌رسد.جک برندي است كه با 5 محصول در بازار ایران حضور دارد. 

جی3 که فعلا نمونه صفر کیلومتر آن در بازار موجود نیست، اما مدل هاچ‌بك آن يعني جی3 قیمتي برابر با 39 میلیون تومان دارد. جی5 با موتور 5/1 لیتری با قیمت 51 میلیون ديگر محصول اين برند است. مدل اتوماتیک جي 5 با حجم موتور1800 سی‌سی نيز در بازار قیمتی معادل 60 میلیون دارد. مدل اس5 كه يك شاسی‌بلند جدید با گیربکس دستی است، اخيرا با موعد تحویل در بهار 94 پیش‌فروش شده است.وانت کاپرا ديگر چيني بازار است كه مدل تک کابین آن 53 میلیون تومان قيمت دارد و مدل دو کابین و2 دیفرانسیل آن نيز با قيمت 72 میلیون تومان خريد و فروش مي‌شود.خودرو لوبو هم يك چینی ديگر در بازار است که نمونه صفر کیلومتر آن در بازار یافت نمی‌شود، اما در مدل سال 91 با قيمتي برابر با 16 ميليون و 500 هزار تومان قابل خريد و فروش است.چری نیز با دو مدل آ 15 و ویانا وارد بازار ایران شده ولی مدتی است که واردات این خودرو متوقف شده است.کراس اوور لندمارک V7 يك شاسي‌بلند است كه توسط گروه بهمن با قيمت 77 ميليون و 500 هزار تومان به بازار عرضه مي‌شود. محصولات کمپانی گریت‌وال كه توسط شرکت دیارخودرو وارد وعرضه می‌شود از جمله برندهايي است كه مدل‌هايي متنوع در بازار دارد. 

مدل سی‌30 اين كمپاني با قیمت 50 میلیون تومان در بازار موجود است. بایک سابرینا هم که خودرویی هاچ‌بک است باقیمت 59 میلیون تومان و مدل وینگل 3 نيز که وانتي دو کابین است با قیمت 68 میلیون در بازار خريد و فروش مي‌شوند. مدل وینگل 5 با قیمت 63 میلیون تومان و مدل هاوال‌ام‌4 نيز با قیمت 78 میلیون دربازار موجود است. مدل هاوال‌اچ‌6 هم که شاسی‌بلندي با موتور و گیربکس میتسوبیشی است؛ با 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی به قیمت 98 میلیون در بازار موجود است. همچنین خودرو برلیانس وی 5 که در کلاس خودروهای کراس اور است با گارانتی شرکت سایپا با قیمت 126 میلیون تومان در بازار موجود است.