به گزارش پارس نیوز، 

روز یکشنبه تیم های پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان در ورزشگاه نقش جهان به مصاف هم خواهند رفت. این بازی که مصاف تیم های اول و سوم جدول می باشد، به دلایل مختلفی از حساسیت ویژه ای برخوردار است و همین موضوع کار داور را برای قضاوت این بازی سخت و سخت تر می کند؛ اما چرا قضاوت این مسابقه نسبت به مصاف دیگر تیم های بالانشین با یکدیگر حساس تر است؟

الکلاسیکوی همیشه حساس، بدون نگاه به جدول

دیدار پرسپولیس و سپاهان در سال های اخیر به «الکلاسیکوی ایران» تشبیه شده است. البته سطح کیفی الکلاسیکوی اورجینال با این بازی قابل مقایسه نیست اما مصاف زردها و قرمزهای فوتبال ایران به سبب کری خوانی هواداران، حضور ستاره های متعدد و بازی های پرگل، همواره جذاب بوده و مورد توجه فوتبال دوستان قرار گرفته است.

در لیگ پانزدهم دیدار این دو تیم در نیم فصل نخست مصاف تیم های نسبتا پایین جدولی بود اما حساس ترین بازی هفته لقب گرفت و در پایان هم طلایی پوشان موفق شدند با 4 گل بازی را شکست دهند. همیشه در چنین مسابقاتی، تصمیمات داوران نیز تبعات مختلفی داشته و گاها پای نهادهای غیر فوتبالی را هم به داستان باز کرده است؛ همچون دیدار این دو تیم در لیگ سیزدهم که با برتری 2-0 سپاهان با پنالتی - اخراج مشکوک خاتمه یافت.

پیشینه حساس و جنجالی پرسپولیس - سپاهان

تقریبا هیچ بازی بین دو تیم پرسپولیس - سپاهان را نمی توان پیدا کرد که دو تیم از داوری ناراضی نبوده باشند. از سال 82 که افشین پیروانی گل مشکوک به هند را زد تا سال 86 که محسن قهرمانی پنالتی جنجالی را در نیمه نهایی جام حذفی گرفت یا سال بعد که سعید مظفری زاده 7 دقیقه برای بازی فینال لیگ پنالتی کرد و البته بازی سال های اخیر که بیشتر در ذهن فوتبال دوستان باقی مانده است.

همچون دیدار لیگ سیزدهم که با پیروزی 2-0 سپاهان با پنالتی اخراج میثم حسینی جنجالی شد تا مسابقه برگشت لیگ چهاردهم که پرسپولیسی ها اعتقاد داشتند وریا غفوری به دلیل خطا روی طارمی باید اخراج و یک پنالتی هم به سود پرسپولیس گرفته می شد.

استادیوم پر از تماشاگر و میلیون ها موبایل به دست

اگر طبقه دوم ورزشگاه نقش جهان قابل استفاده بود، بی شک روز یکشنبه مملو از تماشاگران مشتاق پرسپولیسی و اصفهانی می شد. یک هفته قبل سپاهانی ها در بازی با پدیده ورزشگاه را پر کردند و این اتفاق در بازی با پرسپولیس هم رخ خواهد داد.

در چنین شرایطی هر سوت داور می تواند واکنش هواداران داخل ورزشگاه را به دنبال داشته باشد. همینطور نباید از یاد برد که شبکه های اجتماعی و فضاهای هواداری نیز مترصد یک اشتباه برای بردن انگشت اتهام به سوی تیم مقابل و تیم داوری هستند و در این وضعیت کار برای داور حتی در اعلام کرنر و پرتاب اوت نیز سخت خواهد شد.

علیرضا فغانی در بازی تراکتورسازی - نفت تهران این جو را تجربه کرد و فراموش نمی کند به خاطر یک کارت زرد به آندو تیموریان و چند سوت بحث برانگیز دیگر، در چه شرایطی قرار گرفت...

پرسپولیس - سپاهان؛ سخت‌تر از جام جهانی!

قلعه نویی - برانکو؛ معترض ها به هم رسیدند

مربیان دو تیم این فصل در بازی های مختلف همواره به تصمیم داوری معترض بوده اند. برای امیر قلعه نویی این اتفاق در سال های گذشته نیز رخ داد و او به داوران متعدد از جمله فغانی اعتراض هایی داشت. داستان برانکو اما کمی متفاوت است؛

او در بازی اخیر پرسپولیس - ذوب آهن واکنش های تندی به سوت های سیدعلی نشان داد و در نشست خبری نیز حسابی تصمیم های او را نقد کرد و اشتباه دانست.

وی همچنین در آستانه بازی با سپاهان اصفهان، آرزوی خود را قضاوت بازی های پرسپولیس مثل سپاهان دانست! فضای ایجاد شده برای الکلاسیکوی فوتبال ایران حالا آنقدر متشنج شده که فوتبال دوستان واقعی حتا نگران باشند علیرضا فغانی، بهترین داور ایران، آسیا و شاید جهان نیز نتواند از پس مدیریتش بر بیاید.

قهرمان نیم فصل از دل مصاف نقش جهان

اما یکی دیگر از عواملی که باعث حساسیت زیاد این بازی شده، این است که بازی پرسپولیس و سپاهان، تکلیف قهرمان نیم فصل را تا حدی روشن خواهد کرد. اگر سپاهان پیروز شود، پرسپولیس از کورس قهرمانی کنار می رود و اگر شاگردان برانکو برنده باشند، سرنوشتشان را بر دست می گیرند و می توانند با برد برابر پارس، برای سومین سال متوالی قهرمانی نیم فصل را به ارمغان بیاورند.

اولین قضاوت برای زردها و دومی برای سرخ‌ها

علیرضا فغانی این فصل اغلب از بازی های مهم دور بوده و مهم ترین بازی که در آن قضاوت کرده، دربی تهران بود که با تساوی بدون گل خاتمه یافت.

البته در آن بازی اتفاقات زیادی رخ ندادند اما یک صحنه مشکوک پنالتی روی علی علیپور رخ داد که باعث اعتراض هواداران پرسپولیس شد. برای سپاهان این فصل مهدوی، صفایی، کاظمی، زرگر، حیدری، اکرمی، ناظمی، کرماشاهی، اکبریان و همرنگ سوت زده اند و حالا باید دید در اولین بازی با قضاوت علیرضا فغانی، چه نتیجه برای آن ها رخ خواهد داد.

سخت تر از جام جهانی اما...

با این وصف کار برای داور مسابقه دشوار خواهد بود. البته کمیته داوران با انتخاب علیرضا فغانی که سابقه طولانی داوری در مسابقات بین المللی را دارد، عزم خود برای سپری شدن آرام این مسابقه را نشان داد اما هواداران فوتبال باید بدانند که داوری نظیر فغانی هم از اشتباه مصون نیست و امکان دارد هر اتفاقی رخ بدهد.

اگرچه حساسیت های داخل کشور باعث شده قضاوت بازی پرسپولیس - سپاهان از جام جهانی هم سخت تر شود، اما بدون شک کسی که توانسته بازی های مهمی چون بلژیک - انگلیس را سوت بزند و ستاره های مختلف دنیا را مدیریت و کنترل کند، از پس این بازی هم برخواهد آمد.

انتهای پیام/