سرمقاله این هفته خط حزب‌الله منتشر شد که متن آن به شرح زیر است:

مشکلات ناشی از ریزگردها در خوزستان، اگرچه این روزها ضرب رسانه‌ای بیشتری گرفته است ولی چند سالی است که آسایش را از مردم خوزستان گرفته و البته در هفته‌های اخیر، تبعات جدیدی همچون قطع آب و برق نیز به آن اضافه شد.

دستورهای متعدد و بر زمین‌مانده رهبر انقلاب به مسئولان

در مقابل بروز این پدیده که حقیقتاً مردم مظلوم و نجیب مناطقی از کشورمان به‌ویژه در خوزستان را رنج می‌دهد، رهبرانقلاب در چندین نوبت دستورهای صریحی خطاب به مسئولان بیان کرده‌اند. سال 92 و در روز درختکاری، رهبرانقلاب قضیه ریزگردها و غبارهایی را که به داخل کشور می‌آید، مسئله‌ی بسیار مهمّی خواندند و تأکید کردند «به صورت کلان، همه‌ی مسئولین کشور و همه‌ی بخشهای مختلف دولت هماهنگی کنند، همکاری کنند، برای اینکه جلوی این آسیب را بگیرند. 14/12/92» کمتر از یک‌سال بعد از آن یعنی در بهمن 93 رهبر انقلاب مجدداً به صورت ویژه به دولت دستور داده و تأکید کردند که با تشکیل جلسه‌‌ای با حضور تمام مسئولان مرتبط با موضوع، تدابیر اجرایی و تصمیمات عاجلی برای رفع این مشکل و حل معضل گرد و غبار شدید ناشی از ریزگردها اتخاذ شود. در اسفند 93 نیز رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست گفتند: «اگر ما حقیقتاً با هم همدل، هم‌زبان، هم‌نیّت نیروهایمان را روی هم بگذاریم...  مسئله‌ی غبار را - به قول معروف این ریزگردها را - مثلاً میشود حل کرد»

لزوم علاج مشکل مردم به‌جای توقف بر مقصریابی

با وجود همه این تأکیدات رهبر انقلاب اما هنوز مشکلات مردم در مناطقی که در معرض هجوم ریزگردها هستند، باقی است و برخی به‌جای اقدام و عمل و حل مسئله، هنوز به‌دنبال مقصر هستند؛ در حالی‌که «این حرف که وضعیت فعلی نتیجه‌ی به فکر نبودن گذشتگان است، کافی نیست و مشکلی را حل نمی‌کند و چند صباح دیگر نیز دیگران همین قضاوت را درباره‌ی ما خواهند کرد که چرا برای علاج مشکل مردم کاری انجام نشد. 2/12/95» این تأکید رهبر انقلاب بر حل مسئله به‌جای توقف بر مقصریابی، به‌دلیل آن است که آنچه اهمیت و اصالت دارد، حل مشکلات مردم است که آنها را امیدوار و دلگرم می‌کند و در مقابل هدر دادن فرصتها و مسئولیت را به گردن دیگران انداختن، گره‌ای از مشکل باز نمی‌کند و «وقتی مردم دچار مشکل شدند، دل‌زده میشوند، دل‌سرد میشوند؛ دشمن همین را میخواهد. 27/11/95»

گله‌مندی به‌حق مردم خوزستان از لاینحل ماندن موضوع ریزگردها

مردم به‌حق از «پیش نرفتن کارها گله‌مندند» و از طرف دیگر «اگر کسی به فکر مردم باشد، نمی‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند 2/12/95» پس چرا کار آنچنان که مورد انتظار رهبری و مردم است، پیش نمی‌رود و مشکلات دلخراش مردم خوزستان در مسئله ریزگردها پابرجاست؟

به نظر می‌رسد کلید حل مشکل در درجه اول این است که «باید این سختی‌ها را در زندگی مردم لمس کرد 2/12/95» یعنی تا وقتی که مسئولان درک نزدیک و کلانی از مشکل نداشته باشند و در ماجرایی همچون گرد و غبار خوزستان، چنین مشکلی را از نزدیک لمس نکنند، طبعاً آنچنان که باید و شاید، تکاپو برای حل مسئله ایجاد نمی‌شود؛ و دوم اینکه رویکرد اصلی در حل مشکلات باید رویکردی انقلابی و جهادی باشد، زیرا «با حرکت عادی و احیاناً خواب‌آلوده و بی‌حساسیت نمیشود کارهای بزرگ را انجام داد؛ یک همت جهادی لازم است، تحرک جهادی و مدیریت جهادی لازم است. 20/12/93» یکی از الزامات مدیریت جهادی در حل مشکل مردم نیز این است که کارها پیگیری و بر آنها نظارت شود، «به صرف اینکه ما گفتیم فلان کار بشود، طرف مقابل هم گفت چشم، که کار تحقّق پیدا نمیکند. کار بایستی در میدان و روی زمین مشخّص بشود که انجام شد 27/11/95»

توفیقات متعدد الگوی مقاومت، از آزادی غزه تا جنگ 33 روزه؛

اینها وعده خدا بود

یکی از مفاهیم کلیدی در نگاه رهبر انقلاب به مسائل مختلف ایمان به «وعده‌های الهی» است؛ تحقق این وعده البته منوط به شرایط و لوازمی است که بارها در بیانات رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است. علاوه بر این «تحقق وعده‌ی الهی» مرحله‌ای و در جریان یک فرایند به سرانجام نهایی خواهد رسید. « خدای متعال برای اینکه دلها را به تحقق وعده‌های آینده قرص کند، برخی از این وعده‌ها را در کوتاه‌مدت اجرا می‌کند.19/10/91»

یک. سوم خردادها

یکی از روزهای مهم در بازخوانی کارنامه مقاومت اسلامی در تاریخ معاصر بی‌شک یوم‌ا...  سوم خرداد است. سوم خرداد یک «نماد است؛ نماد پیروزی حق بر باطل و نماد قدرت الهی و دست قدرتی که امام بزرگوار فرمودند: دست قدرتی دارد ما را حمایت میکند. چنین روزی است روز سوّم خرداد.3/3/95» ما ایرانیها عموماً روز سوم خرداد را با «معجزه‌ی بزرگ آزادسازی خرمشهر 1/3/81» میشناسیم اما همین حقیقت به این بزرگی و دارای ابعاد مختلف، همه‌ی ماجرای روز سوم خرداد نیست.  اما روز سوم و چهارم خرداد در لبنان یادآور یک حماسه‌ی غیرقابل باور و معجزه‌گون دیگر است: عقب‌نشینی رژیم اشغالگر قدس از جنوب در سال 79 یکی از رویدادهای بسیار دورازانتظار همه‌ی تحلیلگران منطقه و مقاومت بوده و هست. سیدحسن نصرا... درباره‌ی قابل پیش‌بینی نبودن این پیروزی بزرگ خاطرات آن روزها را چنین بازگو کرده است:

" در اواخر سال 1999 ... جوّ این بود که ارتش اسرائیل [از جنوب لبنان] عقب‌نشینی نمی‌کند و وقتی همان زمان معیّن‌شده برسد،  این کار را نخواهد کرد ... این‌جا نیز سفری داشتیم به جمهوری اسلامی و دیداری با امام خامنه‌ای. دیدگاهمان را درباره‌ی اتّفاقات و انتظارات را شرح دادیم. ولی امام خامنه‌ای نظری مخالف و تعجّب برانگیز داشتند. ایشان گفتند، برخی برادران هم حضور داشتند، که:«پیروزی شما در لبنان بسیار بسیار نزدیک است، بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی که انتظارش را دارید و این را با چشم خود خواهید دید.» و این مخالف تمام تحلیل‌ها، اطّلاعات، اسناد و مدارک بود. در آن برهه هیچ‌گونه نشانه‌ای از آغاز تدارک اسرائیل برای عقب‌نشینی از جنوب لبنان وجود نداشت. ایشان به برادران گفتند:«به لبنان که بر می‌گردید، خود را برای این پیروزی آماده کنید که سخنرانی سیاسی‌تان چه باشد و هنگام عقب‌نشینی دشمن اسرائیلی به مرزها چه کارهایی انجام دهید.»

ما با یک دید رفتیم، با دید دیگری برگشتیم. به همین خاطر بود که از عقب‌نشینی ناگهانی 25 می شگفت‌زده نشدیم. ما خود را برای مواجه شدن با مناطق مرزی و ساکنین و کسبه‌ی آن، هنگام رسیدن‌مان به مرزها، به خوبی آماده کرده بودیم."درباره‌ی سوم خردادها از فتح خرمشهر تا شکست هیمنه‌ی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان نکات بسیاری برای مداقه وجود دارد چه آنکه امروز همه میدانیم که «خرمشهرهای دیگری» پیش روی ماست.

دو. الگوی سازش یا الگوی مقاومت

«مردم فلسطین در کارنامه‌ی سه دهه‌ی گذشته‌ی خود، دو الگوی متفاوت را تجربه کرده‌اند. 3/12/95» الگوی سازش و الگوی مقاومت که «این روزها از سوی مراکز معلوم‌الحال،  مورد هجوم و سؤال قرار میگیرد... برخی از جریانها و حتّی کشورها ادّعا میکنند که مقاومت در پی چند دهه از عمر خود، هنوز نتوانسته است آزادی فلسطین را محقّق سازد؛ پس این روش نیازمند بازنگری است! در پاسخ باید گفت: درست است که مقاومت هنوز نتوانسته به هدف غائی خود یعنی آزادی کلِّ فلسطین دست یابد،3/12/95» اما فهرست طولانی‌ای از پیروزی‌ها و موفقیت‌های مقاومت که در مقابل چشمان بیدار امت اسلامی به وقوع پیوسته دلیل محکمی بر رد این ادعاست.

سه. فرآیند وعده‌ی الهی

یکی از مفاهیم کلیدی در نگاه رهبر انقلاب به مسائل مختلف،  ایمان به «وعده‌های الهی» است؛ تحقق این وعده البته منوط به شرایط و لوازمی است که بارها در بیانات رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است. علاوه بر این «تحقق وعده‌ی الهی»  بصورت مرحله‌ای و در جریان یک فرآیند به سرانجام نهایی خواهد رسید. « خدای متعال برای اینکه دلها را به تحقق وعده‌های آینده قرص کند، برخی از این وعده‌ها را در کوتاه‌مدت اجرا میکند.19/10/91» مانند وعده‌ی خدا به مادر حضرت موسی علیه‌السلام که به او«دو وعده داد:

بچه را در دریا بینداز - نگران نباش- هم به تو برمیگردانیم، هم او را به مقام نبوت و ارسال میرسانیم. ...خدای متعال میفرماید... این وعده‌ی اوّلی را برایش تحقق دادیم، [بچه را] برگرداندیم تا بداند وعده‌ی خدا درست است؛ آن وعده‌ی دوم هم محقق خواهد شد. 19/10/91» از 38 سال پیش تا به امروز همین "الگوی مقاومت" بوده است که توفیقات متعدد را از آزادی غزه تا پیروزی در جنگهای 33 روزه، 22 روزه، 51 روزه را نصیب جبهه‌ی مقاومت کرده است. امروز باور این پیروزی‌ها و «رزق‌های لایُحتسب19/11/95» که در فرآیند مرحله به مرحله‌ی تحقق وعده‌ها پشت سر هم جامه‌ی واقعیت به خود میپوشد دیگر سخت نیست؛ و همین حسن ظن به وعده الهی ‌ست که «نابودی اسرائیل در 25 سال دیگر18/6/94» را برای اهل ایمان ملموس و دست یافتنی کرده است.