موج جدید کرونا دلتا اکثر کشورهای جهان را درگیر کرده است.  هم اکنون ایران موج پنجم کرونا را تجربه می کند. واکسیناسیون کرونا از خرداد ماه در کشور آغاز شده است.  

 


به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، دکتر علیرضا جانبخش با بیان اینکه شدت بیماری کرونا در افراد مختلف متفاوت است، گفت: این میان برخی افراد به علت شدت علائم و پیشگیری از وخیم‌تر شدن حالشان باید جهت مراقبت بیشتر و درمان بهتر در مراکز درمانی بستری شوند.

 

این پزشک متخصص، با تاکید بر لزوم مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم کرونا گفت: افراد به محض مشاهده علائم کرونا شامل سرفه، آبریزش بینی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، استفراغ و حالت تهوع مکرر، درد‌های عضلانی و... باید به پزشک مراجعه کنند.

دکتر جانبخش یادآور شد: با مراجعه به پزشک بررسی بهتری از وضعیت بیمار صورت گرفته و ممکن است این بین نیاز باشد که برخی افراد بستری شوند.

وی افزود: بطور معمول با انجام سی تی اسکن ریه، درصورتی که درگیری ریوی بالای ۵۰ درصد باشد، حتما بیمار بستری می‌شود.

دکتر جانبخش گفت: از طرفی اگر سطح اکسیژن خون بیمار هم کمتر از ۹۰ باشد، بستری شدن او الزامی است.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: در این بین این امکان هست که برخی افراد که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و یا باردار هستند، با درجات پایین‌تر درگیری ریوی در مراکز درمانی بستری شوند.

آقای جانبخش به مقاومت برخی افراد نسبت به بستری شدن در مراکز درمانی اشاره کرد وافزود: برخی افراد به دلیل ترس و یا نگرانی از آلودگی بالای محیط‌های بیمارستانی از بستری شدن امتناع می‌کنند که این امر می‌تواند برای آن‌ها خطرناک باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: بیمارانی هستند که علائم آن‌ها بگونه‌ای است که هم می‌توانند بستری شده و هم می‌توانند در منزل روند درمان خود را طی کنند، برای این بیماران در صورت اصرار به بستری شدن در منزل، دارو‌های بیمارستانی تجویز شده و این افراد باید روزانه مراجعه کرده و آمپول‌ها و داروی مخصوص دریافت کنند، اما با گذشت چند روز در صورت عدم بهبودی و وخامت حالشان باید در بیمارستان بستری شوند.

دکتر جانبخش گفت: تعدادی از بیماران هم هستند که واقعا وضعیتشان وخیم است و به دلیل بیماری‌های زمینه یا باردار بودن و ... بستری شدنشان در منزل می‌تواند خطرناک باشد و این دسته افراد باید حتما در مراکز درمانی بستری شوند.