به گزارش پارس ، جلال غفارزاده در گفت وگو با فارس اظهار داشت: سیاستگذاری و تصمیم گیری در حوزه سلامت چه در بخش پیشگیری چه ارتقا و چه در حوزه درمان باید بر مبنای واقعیات جامعه باشد.

وی با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد بار درمان بر دوش بیمارستان های دولتی است افزود: سهم بودجه سلامت به نسبت درست بین بخش خصوصی و دولتی تقسیم نمی شود.

به گفته غفارزاده تنها یک سوم تا یک چهارم پرداختی بیمه های اصلی پایه به بیمارستان های دولتی است که طبق مصوبه قانونی برنامه پنجم توسعه بیمه ها باید در ابتدا یکپارچه شوند بعد بررسی شود که پول بیمه ها به نسبت بین خدمات دهندگان تقسیم شود.

برخی سازمان های دولتی با بیمارستان های خصوصی قرارداد بسته اند

مدیر بیمارستان حضرت رسول (ص) منابع بیمه ها برای تأمین بودجه را پرداختی بیمه گذاران، درآمدهای عمومی کشور و سرمایه گذاری بیمه ها عنوان کرد و گفت: برخی مراکز دولتی برای رفاه پرسنل خود قراردادهای چند برابر دولتی بین ۷k تا ۱۰k با مراکز خصوصی بسته اند که حتی کارکنان وارت بهداشت این شرایط را ندارند که در نتیجه بیمه پایه هم به بخش خصوصی می رود.

برخی خواص، بیمه ها را مجبور به پرداخت بخش خصوصی می کنند

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران بر این باور است که اگر کمی به پرسنل بیمارستان های دولتی رسیدگی شود خدمات با کیفیت و ارزان تری را به مردم ارائه خواهند شد ولی از آنجایی که بزرگان و خواص و برخورداران دستشان به بخش خصوصی می رسد به بیمه ها فشار می آورند که سهم بخش خصوصی را بدهد.

داروخانه های دولتی ۶ ماه بعد پولشان را می گیرند خصوصی ها یک ماه

وی اضافه کرد: در داروخانه ها هم، اگر داروخانه های دولتی ۶ ماهه پول خود را از بیمه ها می گیرند ولی داروخانه خصوصی یک ماهه پول خود را از بیمه ها دریافت می کند. اینها رمزهایی است که به راحتی قابل گفتن نیست. رئیس جمهور آینده باید با تنظیم روابط در حوزه سلامت بین وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سایر بخش ها بودجه را تقسیم کند.

داروها در آستانه اعلام قیمت جدید نایاب می شوند

مدیر بیمارستان حضرت رسول (ص) گفت: در تأمین دارو یک اصل کلی داریم که قیمت دارو اگر چه مهم است ولی مهمتر از آن تأمین داروست. ارزانی فقط روی کاغذ است و کمبود خود به خود سبب ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت می شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت هر سال در ابتدای سال مبلغی را روی قیمت داروی داخل و وارداتی اضافه می کند افزود: هر سال در آستانه اعلام قیمت های جدید دارو، دارو کمیاب یا نایاب می شود.

افزایش قیمت دارو در ابتدای هرسال نکته دیگری بود که این مقام مسئول به آن اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت در فصل بهار قیمت های جدید دارو را اعلام می کند و معمولاً یک ماه تا دو هفته قبل از تعیین قیمت دارو، دارو معمولاً نایاب می شود چون همه شرکت های تولیدی و توزیعی و حتی داروخانه ها انبارهایشان را روانه بازار نمی کنند تا بتوانند دارو را با قیمت جدید بفروشند.

تهیه لیست دارویی برای بیمارستانها مرهمی بر زخم بازار دارو

وی تهیه فارماکوپه دارویی را علاج جلوگیری از بازار سیاه دارو دانست و افزود: تهیه فارماکوپه دارویی (لیست دارویی) در هر بیمارستان تا حد زیادی مشکل تأمین داروی مردم را حل کند که جزو قوانین است و فقط مدیریتی می خواهد که آن را اجرا کند چرا که بیش از ۹۰ درصد نیازهای دارویی بیماران در هر بیمارستان با ۴۰۰ قلم دارو برطرف می شود در حالی که دست کم هزار و ۵۰۰ قلم دارو در بازار موجود است.

وی گفت: نتیجه این می شود که پزشک هر قلم داروی خارجی را که ممکن است کمیاب و گران باشد، تجویز کند. در حالی که شاید مشابه داخلی آن با همان کیفیت و قیمت بسیار پائین وجود داشته باشد در عین حال در آشفتگی بازار کسی نیست بزرگان طب را دور هم جمع کند و نیاز هر گروه پزشکی را برآورد کند.

مدیر بیمارستان حضرت رسول (ص) بر این نکته تأکید کرد که تهیه ۴۰۰ قلم دارو با تأمین همه اقلام خیلی تفاوت دارد و فقط در برخی موارد بیماری های نادر که نیاز به داروهای خاص دارند نظام دارویی سرویس تک نسخه ای وجود دارد.

نمی توان پزشک را با درآمد کم در بخش دولتی حبس کرد

وی اجرای قانون تمام وقت شدن پزشکان را یکی دیگر از راهکارهای رونق دادن بخش دولتی عنوان کرد و افزود: درآمد بخش خصوصی فاصله زیادی با بخش دولتی دارد و نمی توان پزشک را با درآمد کم در بخش دولتی حبس کرد. درآمد و ارائه خدمت توسط پزشکان در بخش دولتی با بخش خصوصی متناسب نیست.

غفارزاده گفت: اگر بیمار بخواهد یک پزشک متخصص در بیمارستان دولتی او را ویزیت کند کار سختی است در حالی که همین امر به دلیل دستمزد بالاتر در مطب یا بیمارستان خصوصی راحت تر انجام می شود.

مدیر بیمارستان حضرت رسول (ص) به نظرسنجی که از پزشکان بیمارستان حضرت رسول (ص) انجام شده اشاره کرد و گفت: متوجه شدیم که اگر دستمزد بالاتر و بهتری به پزشکان داده شود پزشکان ترجیح می دهند به عنوان عضو هیئت علمی در بیمارستان دولتی بمانند چون بیمارستان خصوصی هم دردسرهای خاص خود را دارد.

غفارزاده تصریح کرد: مجلس در قانون توسعه پنجم توسعه تمام وقتی پزشکان را مصوب کرده و برایش اعتبار هم پیش بینی کرده زیرا با حضور بیشتر پزشکان در بخش دولتی درآمد بیمارستان هم بالا می رود.