به گزارش پارس نیوز، 

در این مطلب می خوانید

شکمی صاف با خوردن کندر به صورت ناشتا آرزویی دست نیافتنی نیست. کندر سرشار از خواص پزشکی می باشد و از دیرباز مورد استفاده ایرانیان برای درمان بیماری های دهانی، روحی، التهاب روده ... بوده است. با مطالعه این مقاله خواص کندر و نحوه ی استفاده آن را بیاموزید.

روشها و ماده غذایی برای آب کردن شکم و داشتن شکمی صاف

صبح ناشتا کندر بجوید

دارچین با عسل میل کنید

زنجبیل با عسل مصرف کنید

چای سبز میل کنید

دم‌کرده تخم کتان بنوشید

آب کرفس هفته‌ای سه روز میل شود

سرکه سیب مصرف شود

روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

خواص کندر

جویدنش لثه را محکم میکند و بوی دهان را میزداید برای حافظه مفید است و روایت شده برای حفظ قرآن و قطع ادرار و بلغم از آن بخورند.

روغن کندر خواص ضد عفونی کننده و گند زدایی و ضد میکروبی دارد. از آن می توان در زخم ها برای جلوگیری از کزاز استفاده کرد و برای عفونت های داخلی هم مفید و موثر است.

کندر خواص ضد التهابی داشته و برای بهبود بیماری های التهابی روده بسیار مفید است. روغن کندر برای معده درد و ناراحتی ها و دردهای شکمی خوب است و باعث بهتر شدن هضم و حتی کم کردن گازهای روده می شود.

برای برطرف کردن جای زخم صورت و بدن مفید است. تغییرات پوستی حاصل از جوش، آکنه، آبله و … می تواند با استفاده از روغن کندر بر طرف شود.

به حفظ عملکرد کلیوی کمک می کند. به تولید مناسب ادرار کمک کرده و باعث خروج سموم از بدن از طریق ادرار می شود.

موثر در کاهش فشار خون است و در تولید مجدد سلول های سالم بسیار مفید است. اثرات مفید کندر در کاهش قند خون، کاهش چربی خون و محافظت از کبد در بسیاری از بررسی ها مشاهده شده است

در خانم ها در طی دوره ی عادت ماهانه برای بهبود سردرد، تهوع و معده درد مفید است و ممکن است قاعدگی های سنگین با روغن کندر، متعادل شود

در آرامش فکر، روح و روان و آسودگی بسیار موثر است؛ و علت اصلی استفاده از آن در اماکن مذهبی به عنوان بخور (عود) همین است؛ و حتی اثرات مفیدی در بی خوابی دارد.

در مصر باستان از روغن کندر به عنوان ماسک صورت برای سلامت نگه داشتن پوست، بهبود جای زخم، جلوگیری از چروک خوردن و جوان و نرم نگه داشتن پوست استفاده می شده است.

برای برطرف کردن شک و مساعد شدن حال کسانی که از شک زیاد رنج می برند، کم کردن ضعف اعصاب و استرس از آن استفاده می شود. همچنین برای افرادی که از کابوس های شبانه و خستگی رنج می برند و برای جوان سازی فکر و بدن از آن استفاده می شود.

خاصیت کندر در تعدیل سیستم ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است. روغن کندر برای محافظت در برابر سرماخوردگی و راحتی ماهیچه ها و دردهای مفاصل مفید است و در درمان روماتیسم و حتی آرتریت بسیار موثر است.

کندر همچنین در کودکان برای بهبود بلع و تنفس های عمیق مفید می باشد.

در مطالعات بالینی و سلولی مختلف اثرات ضد سرطانی قدرتمندی در کندر دیده شده است.

کندر در تقویت حافظه و رفع فراموشی و ضعف حافظه بسیار موثر است. پیامبر اسلام بر خوردن کندر در دوران بارداری بسیار تاکید کرده اند؛ و همچنین خوردن آن را برای بهبود و افزایش حافظه توصیه کرده اند.

بهبودی خشکی پوست از دیگر خواص کندر است. به این منظور به اندازه سر انگشت از کندر را داخل مقداری روغن بادام ریخته و حرارت دهید تا حل شود. پس از اینکه روغن سرد شد، از این روغن همانند لوسیون بر روی قسمتهایی از پوست که دچار خشکی شده است بمالید. از صمغ کندر امروزه در ساخت انواع لوسیونها و کرمهای ضد چین و چروک پوست و ضد پیری استفاده میشود. برای رفع خشکی پوست میتوانید مطلبی را که در همین سایت با عنواندرمان خانگی خشکی پوست با ماسک های گیاهی است مطالعه نمایید.

نحوه استفاده کندر

آن را کوبیده و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آن‌را در یک استکان آب حل کرده و مصرف کنید. می‌توانید آن را در دهان گذاشته و به صورت آدامس از آن استفاده کنید، البته در این حالت کندر کمی تلخ است.

کندر چیست؟

کندر گیاهی دارویی با نام علمی Boswellia thurifera یا B. sacra و همچنین B. carterii ازتیره ناترک سانان است که صمغ آن را با اسپنددانه می سوزانند و به عنوان خوشبو کننده استفاده می کنند.

کندر در اندازه و رنگ های مختلف در بازار موجود است و گفته می شود کندر سفید بهتر از دیگر انواع آن است و به سه صورت خوراکی، موضعی و بخور برای درمان بیماری ها مصرف می شود.

کُندر درخت بومی در هندوستان، آفریقا و عربستان سعودی است. از پوست درخت برخی گونه‌های کندر، نوعی صمغ تراوش می‌کند. در این مقاله به شما می‌گوییم کندر و خواص آن چیست و مقدار مصرف آن چقدر است. همچنین درباره‌ی هشدارهای استفاده از آن نیز با شما صحبت خواهیم کرد.

انواع کندر

  1. کندر مؤنث (سفید افریقی): که به رنگ سفید تا کاهی رنگ و اشکی که به آن کندر انثی گفته می‌شود. و از دونوع Junpiperus, Juniperus thurifera أخذ می‌گردد. و بهترین نوع کندر اشکی است بدون داشتن دود و به راحتی می‌سوزد. کندر اشکی به راحتی در دهان نرم می‌شود و طعم تلخ ندارد.
  2. کندر نر (شابلوط افریقی): که به آن مذکر یا لبان ذکر می‌گویند از درخت Boswellia cartorii أخذ می‌شود. این گیاه نسبت به نوع سفید آن ناخالص‌تر بوده، ابن سینا به آن بادمجانی رنگ نیز گفته است. این کندر قرمز رنگ با تکه‌های بزرگتر از اشکی می‌باشد و درجه خلوص آن کمتر از نوع اول است.
  3. کندر هندی: که پارچه‌ای یا تکه‌های بزرگ داشته اما رنگ آن سفید تا کاهی و گاهاً تیره تر می‌باشد.
  4. کندر یونانی: شیخ الرئیس از گیاهی نام برده که از یونان می‌آمده و نرینه آن را مرغوب‌ترین نوع ذکر کرده‌اند. که در نامهای یونانی ذکر شده است.

علک: در برخی مأخذ کندر را علک نامیده‌اند. در فارسی هر جسمی که در دهان جویده شود و از خود ثقل باقی گذارد و در دهان حل نشود علک نامیده می‌شود که امروزه آدامس را می‌توان مثال زد.

دیگر خواص کندر

خواص کندر برای پوست

استفاده منظم و مداوم از این روغن، پوست را نرم و صاف می کند.

کندر خوراکی برای کاهش و از بین بردن جای زخم ها

یک پوست عاری از جوش، مورد علاقه همه است.این روغن می تواند آکنه، جای عمل های جراحی، جای زخم ها و حتی ترک های پوستی را از بین ببرد و پوستی صاف ایجاد کند.

فواید روغن کندر برای بازسازی و ترمیم پوست

این روغن با ترمیم سلول های مرده پوست و کاهش خطوط و چین و چروک آن ، پوست را ترمیم و جوان کند ؛ این یکی از بهترین خواص کندر است.

خاصیت کندر برای تقویت ناخن ها

این روغن ، ناخن های ضعیف یا شکننده و ظریف را تقویت می کند.

کندر برای چی خوبه؟

روغن کندر ضد عفونت است

این روغن یک ماده ضدعفونی کننده است و برای از بین بردن زخم ها و بریدگی ها کاربرد دارد و روند بهبود زخم ها را تسریع می بخشد.

خواص کندر برای درمان زگیل

این روغن را دو بار در روز و به مدت چندین هفته روی زگیل بزنید و درمان آنرا نظاره گر باشید.

خواص کندور برای درمان گزش حشرات

یک قطره روغن کندر را برای کاهش ورم ناشی اغز گزش حشرات استفاده کنید . این روغن به درمان سریعتر آنها کمک میکند.

خاصیت کندر چیست ؟

نحوه مصرف کندر برای درمان شوره سر

تقریبا تمام روغن های معطر مانند روغن کندر ، اگر به طور منظم استفاده شود به رفع شوره سر کمک میکند.

طریقه مصرف کندر برای داشتن موهای براق

برای داشتن موهای براق و سالم میتوانید روغن کندر را به تنهایی یا با مقداری صمغ درخت مر ، ترکیب کنید و استفاده نمایید. از این 2 ماده به عنوان ژل حالت دهنده مو نیز میتوان استفاده کرد.

خواص روغن کندر برای کاهش و یا توقف ریزش مو و داشتن موهای سالم

روغن کندر باعث تقویت ریشه مو و متوقف کردن ریزش مو میشود و در کل به سلامت موها کمک میکند.

خواص کندر چیست؟

خواص کندر برای تسکین درد

دردهای ناشی از التهاب را میتوان با استفاده از روغن کندر درمان کرد.

کاهش استرس از خواص کندر

همانطور که میدانید امروزه استرس و فشار بخشی جدا نشدنی از زندگی است؛ میتوانید از روغن کندر به عنوان عطر استفاده کنید و یا آن را روی شقیقه هایتان بمالید و از استرس خلاص شوید.

کاهش دردهای عضلانی با کندر

کندر باعث افزایش گردش خون در قسمت های آسیب دیده میشود و دردهای عظلانی را تسکین میدهد. کندر برای افراد مبتلا به رماتیسم فوق العاده است.

کاهش خارش از خواص کندر

استفاده مستقیم کندر بر ناحیه آسیب دیده به رفع تدریجی خارش کمک میکند.

تسکین درد کمر از خواص روغن کندر

مسائل زیادی مانند بلند کردن وزنه های سنگین ، ایستادن و نشستن های اشتباه و بارداری میتوانند باعث کمر درد شوند.اگر کمر درد دارید میتوانید این روغن را به صورت موضعی استفاده کنید.

روغن کندر برای کاهش التهاب

استفاده از روغن کندر به صورت موضعی و یا مصرف کپسول آن می تواند در کاهش التهاب بسیار تاثیرگذار باشد.

خواص روغن کندر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، باعث بیمار شدن مکرر شما می شود.مصرف کپسول کندر و یا قرار دادن این روغن در کف پا، سیستم ایمنی را تقویت می کند و به فرد برای داشتن زندگی سالم تر کمک می کند.

برخی مطالعات نشان داده این گیاه با تاثیر مثبت روی لنفوسیت ها و سلول های T به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و تولید آنتی بادی در بدن را افزایش می دهد و از بروز بسیاری از بیماری های جدی و خطرناک پیشگیری می کند. مصرف این گیاه همراه با داروهای تضعیف‌کننده‌ی دستگاه ایمنی ممکن است اثرگذاری این داروها را کاهش بدهد. نمونه‌هایی از داروهایی که دستگاه ایمنی را ضعیف می‌کنند، عبارت‌اند از: آزاتیوپرین، باسیلیکسیماب، سیکلوسپورین، سندیمون، داکلیزوماب، موروموناب، میکوفنولات، تاکرولیموس، سیرولیموس و…

خواص دم کرده کندر در بهبود دیابت

یکی از کندر و خواص آن، بهبود دیابت است. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم کندر بعد از وعده‌ی غذایی، سطح قند خون و کلسترول را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می‌دهد.

روغن کندر برای رفع و کاهش مشکلات بینایی

روغن کندر را در اطراف چشم ها، گونه ها و استخوانهای ابرو به مدت چند ماه بمالید. البته ممکن است باعث ایجاد اشک شود. اما در نهایت به تقویت بینایی کمک شایانی می کند.مالیدن یک قطره روغن کندر در کف دست ها و قرار دادن آنها روی چشم هی باز به مدت پنج دقیقه در روز می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی را حل و رفع کند.

افزایش و بهبود تمرکز با روغن کندر

استفاده منظم یک یا دو قطره از این روغن بر روی شقیقه ها و پشت گردن باعث افزایش تمرکز فرد می شود.

خواص ضد سرطان دمنوش کندر

کندر حاوی ترکیب اسید بتا بوسولیک است که دارای خاصیت ضد توموری می باشد. مصرف این گیاه از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری و تاثیر درمان های سرطانی را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده کندر علائم ناشی از شیمی درمانی را نیز کاهش می دهد.

درمان طبیعی آرتریت روماتوئید با کندر

این گیاه غنی از خواص ضدالتهابی می باشد. اسید بوسولیک موجود در آن مانع از جدا شدن بافت های سالم می شود.

روغن کندر درمانی موثر برای پوکی استخوان

این گیاه یک درمان موثر برای کاهش و یا جلوگیری از پوکی استخوان می باشد.

کندر برای درمان آسم مزمن

استفاده منظم از کندر علائم آسم را کاهش می دهد و تعداد حملات آسمی را کم می کند. اما در هر صورت در مورد استفاده طولانی مدت از آن، حتما مطالعات بیشتری انجام دهید.

درمان سندروم روده تحریک پذیر با کندر

کندر دارای عناصری است که توانایی جلوگیری از لکوترین ها را دارند این ماده توسط سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر یک واکنش منفی تولید می شوند که این مساله باعث ایجاد سندروم روده تحریک پذیر می شود. که استفاده منظم از کندر می تواند به کاهش التهاب و تسکین سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند.

دم کرده کندر برای قلب

کندر، سطح کلسترول و تری گلیسیرید را پایین می آورد و آنها را کنترل می کند. این کار در برابر برخی مشکلات ناشی از کلسترول بالا مانند تصلب شرایین از قلب محافظت می کند.

درمان مربوط به مشکلات نایژه ها

خواص ضدالتهابی و ضدباکتری این گیاه باعث کاهش عفونت نایژه ها می شود.با کاهش التهاب ، گرفتگی رگ های خونی را رفع می کند. جریان خون در نایژه ها را افزایش داده و درد ناشی از آن را تسکین می دهد.

خوردن کندر برای کاهش تب و سردرد

این گیاه خواصی مشابه آسپرین دارد پس می توان بعنوان مسکن و همچنین داروی تب بر از آن استفاده کرد.

روش مصرف کندر برای کاهش و درمان بوی بد دهان

به دلیل خواص ضدباکتری که دارد به درمان بوی بد دهان کمک می کند ؛ دو یا سه قطره روغن کندر را به آب ولرم اضافه کنید و دو بار در روز غرغره کنید. این کار به رفع سریع تر این مشکل کمک می کند.

روغن کندر برای درمان مجاری ادراری

این گیاه برای مشکلات ناشی از مجاری ادراری نیز مناسب می باشد.

خواص کندر برای حافظه

این گیاه می تواند به افزایش هوش و تمرکز کمک کند. بنابراین بعنوان یک تقویت کننده مغز به کار می رود.

جویدن کندر برای افزایش باروری مردان

از خواص کندر این است که باعث افزایش میل جنسی می شود ؛ مصرف منظم این گیاه تعداد و کیفیت اسپرم را بالا می بردو در نهایت موجب افزایش باروری در مردان نیز می شود.

خواص کندر برای رحم

روغن کندر ، تولید استروژن را کنترل می کند و از احتمال ایجاد کیست در رحم و تومورهای پس از یائسگی که سرطان رحم نام دارد جلوگیری می کند.این روغن دیگر بیماری های زنان را نیز درمان می کند و در کل غشای مخاطی رحم را پاکسازی می کند.

خواص کندر برای معده و دستگاه گوارش

کندر دارای خاصیت ضد التهابی بوده و همچنین خواص ضد نفخ دارد، شما می توانید برای درمان زخم معده از کندر استفاده کنید، باعث بهبود سلامتی شده و کاهش التهاب های روده ای را به دنبال دارد؛ کندر باعث جلوگیری از یبوست شده و اسهال را درمان می کند.

خوردن کندر برای سرماخوردگی و رفع مشکلات تنفسی

کندر طبیعت گرم و خشک دارد و از نظر خواص آن معتقدند که خشک کننده و قابض و بندآورنده خون است، گازها را تحلیل می برد و در تقویت حافظه بسیار موثر است، از خونریزی های خارجی و خونروی از سینه جلوگیری می کند و اگر با صمغ خورده شود برای رفع بدبویی بینی و تنگی نفس و سرفه مزمن رطوبتی موثر است.

خواص خوردن کندر برای کاهش وزن و لاغری

کندر حاوی مقادیر فراوانی گاگلسترون است که غده تیروئید را تقویت کرده و تاثیر مثبت در کاهش وزن دارد، زیرا تیروئید نقش مهمی در متابولیسم و سوزاندن کالری‌های بدن دارد و عملکرد ضعیف غده تیروئید باعث تجمع چربی‌ها در بدن شده و به چاقی و اضافه وزن منجر خواهد شد.

خواص کندر برای ام اس

تحقیقات نشان می دهد که کندر می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی را کاهش می دهد.

خواص جوشانده کندر در قاعدگی

تجویز کندر به صورت خوراکی موجب کاهش خونریزی شدید در خانم هایی که خونریزی های بسیار شدید درسیکل قاعدگی دارند، می شود.

دم کرده کندر برای چی خوبه؟

خاصیت کندر در بدنسازی

کندر به عنوان یک گیاه انرژی زا برای ورزشکاران و بدنسازان بسیار عالی می باشد. شما می توانید به کمک کندر گرفتگی عضلات بدن خود را کاهش دهید و به تقویت ماهیچه ها بپردازید.

جوشانده کندر برای سلامت کبد

مصرف کندر از کبد در برابر آسیب های ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.

خواص آب کندر

حتما برای شما جالب است که بدانید چطور آب کندر را مصرف کنیم، یکی از روش‌های رایج خوردن کندر این است که آن را از شب قبل داخل آب خیس کنید و صبح به صورت ناشتا میل کنید. شما همچنین می‌توانید مقداری پودر کندر را تهیه کنید و آن را داخل یک لیوان آب حل و نوش‌جان کنید.

خاصیت آب کندر به کنترل دیابت و فشار خون بالا کمک می‌کند. تحقیقات زیادی بر روی کندر انجام شده ‌است و نتایج نشان می‌دهند که مصرف حدود 400 میلی‌گرم کندر، دو مرتبه در روز در کنار داروی دیابت، می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب کندر باعث تقویت سیستم گوارشی شما می‌شود، به همین دلیل یکی از خواص آب کندر تلخ، تقویت معده است. با این حال، اگر آب کندر را صبح‌ها به صورت ناشتا میل می‌کنید، می‌توانید مقدار کمی به آن عسل اضافه کنید تا باعث افزایش اسید معده نشود.

راه‌های استفاده از کندر

شیره کندر را معمولاً با اسپنددانه می‌جوشانند و مصرف می‌کنند. در روایت شیعه توصیه به مصرف کندر شده‌است و در عربی به آن صمغ معنوی می‌گویند.

میوه  این گیاه را (که پوسته‌ای چرب دارد و به اندازهٔ یک نخود است) خام می‌خورند. همچنین در فارس میوه آن را می‌کوبند و غذایی به نام آب بنه از آن بدست می‌آورند. میوه نرسیده و خام آن را بنه شک گویند که نوعی ترشی به همان نام از آن درست می‌کنند و با دانه‌های رسیدهٔ آن بنه شور درست می‌کنند که نوعی تنقلات است. همچنین، کندر پس از جوشاندن به ماده‌ای به نام سقز تبدیل می‌شود که مانند آدامس حالت ارتجاعی دارد، با این تفاوت که سقز بعد از فرودادن هضم می‌شود. طبق تحقیقات جدید تأثیر خوبی بر التهاب روده دارد.

خواص و روش مصرف کندر و خوردن کندر در روایات و طب اسلامی

کندر برگزیده انبیاء است و مریم (ع) از آن کمک می جست و هیچ دودی از دود آن زودتر به آسمان بالا نمی رود و دودش شیطان را می راند و مرض را دفع می کند، بنابراین از آن محروم نمانید. 

امام رضا علیه السلام هم به این گیاه مفید توجه داشته و از آن بهره می بردند. در روایتی معمر بن خلاد می گوید:حضرت رضا علیه السلام هنگامی که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا می کردند، در سجاده خود می نشستند تا آن گاه که آفتاب طلوع می کرد، بعد برای آن جناب یک کیسه سر بسته که در آن تعدادی مسواک قرار داشت حاضر می کردند و مسواک می نمودند. بعد از این کار کندر می آوردند و آن را مصرف می فرمودند.

امام رضا علیه السلام توصیه می فرمایند:به زنان حامله کندر بخورانید که اگر بچه ی شکمش پسر باشد با قلبی پاک، دانا و شجاع متولد شود و اگر دختر باشد، خوش اخلاق و زیبا می شود و نزد شوهرش نیز سعادتمند و خوشبخت می گردد.

کندر و رفع بلغم

امام علی (علیه السلام) نیز درباره ی خواص کندر فرموده اند:جویدن کُندر دندان ها را محکم و بلغم را دفع می کند و بوی بَد دهان را از بین می برد.

خواص کندر خوراکی برای از منظر پیامبر

پیامبر اکرم (ص) نیز می فرمایند:کندر بخورید؛ زیرا همان طور که انگشت، عرق را از پیشانی پاک می کند، کندر هم سوزش قلب را می برد و کمر را محکم و عقل را زیاد می کند و ذهن را ذکاوت و چشم را جلا می بخشد و فراموشی را از میان می برد.

عوارض و مضرات کندر

  • مصرف کندر در برخی افراد موجب حالت تهوع، رفلاکس معده، اسهال و بثورات پوستی می شود.
  • کندر با دارو هایی مانند :ایبوپروفن، آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، تداخل دارویی دارد.
  • کندر جریان خون را در رحم و لگن تحریک می کند و موجب سقط جنین در زنان باردار می شود.
  • زنان در دوران شیردهی بهتر است از مصرف کندر اجتناب کنند.
  • زیاده روی در مصرف کندر در دوران بارداری بیش فعالی را در نوزادان و کودکان، افزایش می دهد.
  • نوزادان و کودکان بهتر است از مصرف کندر اجتناب کنند.
  • زیاده روی در مصرف کندر موجب سوختن خلط‌های خون و بلغم
  • موجب سردرد در گرم مزاج‌ها و همچنین جنون و جذام و برخی بیماری‌های پوستی می‌شود
  • عوارض جانبی شامل سوزش پشت جناغی، تهوع، احساس پری شکم، درد اپیگاستریک، بی اشتهایی و درماتیت می‌باشد
  • باید به بیماران مبتلا به گاستریت توصیه شود کندر را با احتیاط مصرف کنن

  • مصرف خارجی صمغ کندر میتواند خارش خفیف پوستی ایجاد کند و به لحاظ داخلی یک ضد نفخ خفیف است

تداخل کندر با سایر داروها

داروهایی که در کبد تجزیه می شوند: برخی داروها داخل کبد تجزیه می‌شوند. ممکن است کندر سرعت تجزیه‌ی آنها توسط کبد را کاهش بدهد. مصرف کندر همراه با داروهایی که در کبد تجزیه می‌شوند، ممکن است تأثیر و عوارض جانبی آن داروها را افزایش بدهد.نمونه‌هایی از داروهایی که در کبد تجزیه می‌شوند، عبارت‌اند از:

کلوزاپین (از داروهای ضدروان پریشی)، سیکلوبنزاپرین (مُسکن عضلانی)، فلووکسامین (از داروهای ضد افسردگی)، هالوپریدول (از داروهای ضدروان پریشی )، ایمیپرامین (از داروهای ضد افسردگی ، مکسیلیتین (از داروهای ضد آریتمی)، پروپرانولول (از داروهای فشار خون و نامنظمی تپش قلب)، تاکرین (از داروهای آلزایمر)، زیلوتون (از داروهای ضدآسم)، زولمیتریپتان (از داروهای درمان میگرن)، دیازپام (از داروهای مُسکن و خواب آور)، اُمپرازول (کاهش اسید معده)، وارفارین (از داروهای ضد لخته شدن خون)، دیکلوفناک (از داروهای کاهنده‌ درد و تحریک)، ایبوپروفن (داروی ضد التهاب)، پیروکسیکام (داروهای ضددرد)، پاروکستین (از داروهای ضدافسردگی)، ترامادول (از داروهای ضددرد)، زولوفت (از داروهای ضدافسردگی) و…

کندر خوراکی را چگونه بخوریم تا از خواص آن بهره مند شده باشیم؟

طبق توصیه متخصصان طب سنتی چند روش برای نحوه استفاده از کندر وجود دارد.

آن را کوبیده و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آن را در یک استکان آب حل کرده و مصرف کنید.

مخلوط کندر و عسل

برای رفع فراموشی اینطور کندر را مصرف کنید :کندر با عسل خورده شود تا فراموشی را درمان کند.

خواص جویدن کندر تلخ

کندر را بجویم یا قورت دهیم

آن را در دهان گذاشته و به صورت آدامس از آن استفاده کنید، البته در این حالت کندر کمی تلخ است ؛ بهتر است بدانید جویدن کندر لثه را محکم میکند و بوی دهان را میزداید برای حافظه مفید است و روایت شده برای حفظ قرآن و قطع ادرار و بلغم از آن بخورند.

خواص خوردن کندر صبح ناشتا

اگر تا چند روز هر روز 3 گرم آن را در آب بخیسانید و ناشتا بخورید برای رفع فراموشی و زیادی بلغم مفید است.

مدت زمان مصرف کندر

استفاده کندر تا دو هفته مفید است و استفاده طولانی عوارض دارد .

بهترین زمان مصرف کندر

مصرف خوراکی کندر تا ۶ ماه برای بزرگسالان معمولا خطری ندارد. مصرف کندر روی پوست تا مدت ۵ هفته معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند و معمولا عوارض جانبی مهمی به‌همراه ندارد.

نحوه استفاده از کندر:

  • در طب سنتی کندر گرم و خشک است و اگر با صمغ خورده شود برای رفع بدبویی بینی و تنگی نفس و سرفه مفید است.
  • می توانید روزی 3 گرم کندر را در آب خیسانده و ناشتا مصرف کنید تا بلغم های سینه دفع شود.
  • برای درمان روماتیسم و آرتروز کندر به میزان 300 تا 400 و سه نوبت در روز مصرف شود.

زمان مصرف کندر برای درمان آسم

برای درمان آسم روزانه 300 میلی گرم کندر در سه نوبت مصرف شود.

ماسک کندر برای صورت

در مصر باستان از روغن کندر به عنوان ماسک صورت برای سلامت نگه داشتن پوست، بهبود جای زخم، جلوگیری از چروک خوردن و جوان و نرم نگه داشتن پوست استفاده می شده است.

۲ تکه کوچک کندر را در یک فنجان روغن بادام بریزید و حرارت دهید تا کندر آب شود.

مقداری از این روغن را بر روی پوست خود ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند تا جذب شود و پوست خشک و حساس را درمان کند.

طرز تهیه دمنوش کندر

مواد لازم

  1. کندور چند دانه
  2. آب جوش
  • آب جوش روی کندور ریخته

    مراحل دستور دمنوش کندور عکس 1

  • کمی بعد نوش جان کنید

سوالات متداول:

چطور آب کندر را بگیریم؟

برای تهیه آن، کندر را از شب قبل داخل آب خیس کنید یا پودر آن را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید.

خواص کندر در قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی را بهبود می‌دهد، احتمال بارداری را افزایش می‌دهد و یائسگی را به تعویق می‌اندازد.

مصرف کندر در دوران بارداری باعث تقویت هوش جنین می‌شود؟

خیر. خانم‌های باردار نباید کندر مصرف کنند زیرا خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

چه کسانی نباید کندر مصرف کنند؟

خانم‌های باردار، شیرده، کودکان و نوزادان.