اهرام مصر یکی از شگفتی های معماری دنیاست. ما اسرار پنهان این اهرام جادویی را برایتان شرح داده ایم و با کیفیت ترین تصاویر از نماهای مختلف اهرام و همچنین داخل آن را در اختیارتان گذاشته ایم.

اهرام مصر کجاست؟

شهر جیزه در منطقه شمالی کشور مصر، در ساحل غربی رود نیل قرار گرفته و سومین شهر بزرگ مصر، پس از قاهره و اسکندریه محسوب می‌شود. موقعیت استراتژیک آن در نزدیکی پایتخت باستانی ممفیس، آن را به شهر مهمی در طول تاریخ مصر بدل کرده است. فلات جیزه در قسمت شرقی شهر جیزه، جایی است که شما می‌توانید اهرام مشهور سه‌گانه مصر را پیدا کنید؛ هر چند که در این مجموعه شما شاهد ۹ هرم خواهید بود. قدیمی‌ترین هرم با نام هرم جوزر، توسط معماری با نام ایمهوتب ساخته شده است.

نگاهی به عجایب هفت گانه ی دنیا

اهرام ثلاثه - اهرام مصر

فلات جیزه شامل آرامگاه خوفو شمالی‌ترین، مقبره خفرع میانی و جنوبی‌ترین آن قبر منکائور (منقرع) است. در جنوب شرقی این دو مقبره آخر، روستای کارگران قرار دارد؛ روستایی که تا قبل از ساختن هرم بزرگ خوفو، وجود نداشت؛ اما با شروع ساخت آن، این روستا برای اسکان کارگران طراحی شد.

اهرام - اهرام مصر

داخل اهرام مصر چیست؟

طبق یک افسانه ی ناپلئونی، وقتی ناپلئون از هرم بزرگ مصر خارج شد رنگ پریده و متزلزل بود و ساعت ها را در اتاق پادشاه تنها سپری کرد. او هیچ وقت فاش نکرد که چه چیزی باعث تزلزل او شد ولی ظاهرا این اتفاق باعث تغییر زندگی او شد.

ما نمی دانیم این داستان واقعیت دارد یا فقط افسانه است، ولی مطمئناً به قدرت هرم بزرگ که باعث برانگیختن تصورات یک رهبر بزرگ و همچنین تصور ما شده است، گواهی می دهد. ناپلئون چه چیزی را ممکن است دیده باشد که چنین واکنشی را داشته است؟ داخل هرم بزرگ دقیقاً چیست؟ پاسخ ساده این است که ، واقعاً چیز زیادی نیست.

جزیره ی قشم از نگاه عکاسان ؛ باور نمی کنید اینجا ایران باشد !

داخل اهرام مصر - اهرام مصر

مومیایی - اهرام مصر

نمای داخلی اهرام - اهرام مصر فرعون - اهرام مصر اسرار اهرام مصر - اهرام مصر تونل های اهرام مصر - اهرام مصر سازنده آن کیست؟

نخستین بار اولین هرم در مصر توسط معماری با نام ایهموتپ در ۲۶۲۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شد. او در آغاز این هرم را برای شاه مصری زمان خود با نام جوزر یا زوسر «مستابا» ساخت تا در زمان خاکسپاری جسد او را پیش از انتقال به درون مقبره در آن قرار دهند. آرامگاه جوزر، قدیمی‌ترین هرم ساخته شده در دو طبقه در مصر باستان است و با سنگ سرخ خارا پوشانده شده است. این هرم از دهلیزی زیر زمینی با عمق ۲۷ متر تشکیل شده است. ورودی مقبره دریچه‌ای دایره‌ای شکل است که با تخته سنگ گرانیتی به وزن سه تن بسته شده است.

عکس میدان نقش جهان | قدیمی ترین عکس گرفته شده از نقش جهان

شتر سواری - اهرام مصر نمای کلی اهرام مصر - اهرام مصر

ایهموتپ یکی از دانشمندان مصر باستان در سده ۲۷ پیش از میلاد (۲۶۵۰ - ۲۶۰۰ پیش از میلاد) است که در سلسله سوم پادشاهی در دستگاه فرعون جوزر یکی از فراعنه مصر به‌عنوان صدراعظم خدمت می‌کرد. نام او ایهموتپ در مصری به‌معنای کسی است که با خود صلح به‌همراه می‌آورد. او نخستین معمار، مهندس و پزشکی است که نام وی در تاریخ آمده است. ایهموتپ را به‌عنوان شاعر و فیلسوف نیز می‌شناختند. ایهموتپ جزو انگشت‌شمار افرادی است که با وجود قرار نگرفتن در طبقه اشرف پس از مرگ تندیسی در کنار تندیس فراعنه مصر داشت. او کاهن اعظم پرستگاه خورشید نیز بوده است.

عکس قطب جنوب شگفت انگیز و تماشای شفق قطبی

ساخت اهرام مصر - اهرام مصر چه کسی اهرام مصر را ساخت - اهرام مصر

وجود این شخص به‌وسیله دو کتیبه تایید شده است. نخست کتیبه‌ای روی پایه مجسمه جوزر و دیگری به‌وسیله خط هیروگلیف که بر دیوار محوطه تاریخی هرم پلکانی جوزر نوشته شده است.  پس از هرم جوزر، هرم باستانی خوفو تاثیرگذارترین و نقطه عطفی در معماری و طراحی اهرام مصر باستان محسوب می‌شود.

اهرام مصر چند عدد است؟

بر اساس پژوهش تا سال ۲۰۰۸ تعداد ۱۱۸ یا ۱۳۸ هرم در مصر کشف و شناسایی شده است. این سازه‌ها در مصر باستان به‌عنوان آرامگاهی برای فراعنه مصر ساخته و طراحی می‌شدند.

مصر - اهرام مصر

اسرار اهرام مصر چیست

آن‌ها ریاضی‌دانان باهوشی بودند

ساختن هرم فقط بارکشی سنگ‌های عظیم نبود. در مصر باستان خط گذارانی (افرادی که روی چوب یا سنگ برای تعیین محل برش نشانه‌گذاری می‌کردند) بودند که تعداد قطعات سنگ لازم برای انتقال به محل احداث هرم را محاسبه و هم‌چنین بررسی می‌کردند که زمین شیب و زاویه نداشته باشد. برای مثال هر ضلع هرم بزرگ خوفو دارای شیب ثابت ۵۲ درجه است. دقت محاسبه‌ای که در ساخت اهرام به کار رفته است نشان می‌دهد که این افراد ریاضیدان‌های باهوش و ماهری بوده‌اند.

اهرام مصر کجاست - اهرام مصرساختن اهرام کار بزرگی بوده است

اگر کسی با ساختن اهرام زندگی جاودان پیدا کرده باشد ایمهوتِپ، طراح اولین هرم در سقاره است. او علاوه بر اینکه معمار زبردستی بود، در دربار فرعون جایگاه و مقام بالایی داشت و کاهن و طبیب هم بود. مصریان باستان چنان ارج و احترامی برای او قائل بودند که بعد‌ها او را تا مقام خدایی بالا بردند.

در حدود سال ۱۹۶۰ فیلمسازان شخصیت او را به شیوه خود بازسازی کردند، با نشان دادن او در نقش موجود شرور و درنده در فیلم مومیایی که باعث ترس و وحشت برندن جیمز فریزر و ریچل وایس می‌شود.

هرم فرعون - اهرام مصر

کارگران نیرومند و عضلانی بودند

سازندگان اهرام با حمل آن همه سنگ، بدنی عضلانی پیدا می‌کردند، اما این مردان خوش هیکل مدام نوشیدنی‌ها و شیک‌های پروتئین سر نمی‌کشیدند. بقایای اردک، گوسفند، خوک و گاو در دهکده‌های کارگران اهرام نشان می‌دهد که این غول‌های سازنده اهرام از منبع سرشاری از گوشت و نان و آبجو تغذیه می‌کردند. گورستان این کارکنان هم چنین چیزی را نشان می‌دهد، چون به هر حال اتفاقات ناگواری در این کار روی می‌داد، اما به لطف مراقبت‌های پزشکی حیرت‌انگیز بسیاری از آسیب‌ها مرگبار نبود و افراد حتی با استخوان‌هایی شکسته درمان می‌شدند.

اهرام زیبای ثلاثه - اهرام مصر

کارگران اهل کار گروهی بودند

کاوش‌های باستان‌شناسی در دهکده باستانی محل سکونت کارگران ماهر اهرام نشان داد چنان که ادعا می‌شود در ساخت اهرام از برده‌ها استفاده نشده است بلکه آن‌ها کارگران ماهری بودند که از کار خود درآمد خوبی هم داشتند.

وقتی گروه کارگران ساخت اهرام نام خود را “دوستان خوفو” می‌گذاشتند به نظر می‌رسد از محیط کاری خود چندان در رنج و عذاب نبوده‌اند و از بهره‌کشی خبری نبوده است. گرافیتی‌ها و سنگ‌نگاره‌هایی که از این گروه‌ها به جا مانده نشان می‌دهد که احساس غرور و همبستگی و رقابتی سالم با گروه‌های دیگر سازنده اهرام داشته‌اند.

عجایب دنیا - اهرام مصر

اهرام مصر کنار آب بودند

امروزه اهرام جیزه در میان شنزار‌های اطراف‌شان جای گرفته‌اند، اما هنگامی که ساخته شدند، طوری قرار گرفته بودند که انعکاس تصویر آن‌ها بر آب رود نیل می‌افتاد که در آن زمان به محل اهرام نزدیک‌تر بود. مصریان باستان کانال‌هایی در آب نیل درست کرده بودند که قطعات عظیم سنگ‌ها را به نزدیکی محل احداث اهرام هدایت می‌کرد.

بزرگترین هرم مصر - اهرام مصر

برای فراعنه مصر باستان، گاهی یک هرم کافی نبود

اهرام مجموعه‌ای از هرم‌های مختلف بودند که شامل هرم‌های کوچک‌تر (هرم‌های پیرامونی) هم می‌شدند و هم‌چنین گذر‌گاه‌ها و معبد‌هایی که کاهنان پیرو آئین فرعون در آن‌ها خدمت می‌کردند.

مصریان باستان - اهرام مصر

مصریان باستان مرگ‌اندیش بودند

اینکه هزاران نفر را وادار کنی در طول ده‌ها سال مقبره‌ای فقط برای یک نفر بسازند به نظر اتلاف وقت و انرژی می‌رسد، اما فقط پادشاهان و فراعنه نبودند که برای زندگی پس از مرگ خود خرج می‌کردند. اهرام جیزه با مجموعه‌ای بیش از صد‌ها هرم دیگر احاطه شده است که متعلق به افراد مهم مصر باستان است.

در ضمن کارگران هم از چنین مراسم تدفین مجلل و پر‌درد‌سری هیچ خوششان نمی‌آمد فقط انتظار داشتند که پس از ساختن هرم مقبره مقدس برای فرعون بلافاصله به دریافت پاداش‌های آن‌جهانی نائل شوند.

سفر به اهرام مصر - اهرام مصر

شیفته گنج و گنجینه‌ها بودند

فراعنه مصر باستان نمی‌خواستند دست خالی به جهان پس از مرگ سفر کنند، اما هرم جای امنی برای دفن گنجینه‌ها نبود، چون در بعضی موارد مقبره‌ها کمابیش تا کار ساخت‌شان تمام می‌شده است به تاراج می‌رفتند. وقتی باستان‌شناسان امروزی به اهرام دست یافتند بیشتر غرفه‌های اهرام خالی بودند.

خوشبختانه، بعضی از غارتگران مصر باستان فهرست و توصیفی از اموال و گنجینه‌هایی که به سرقت برده‌اند، مکتوب کرده‌اند. حالا نوبت لارا کرافت است که وارد عمل شود! (شخصیت اصلی بازی‌های ویدیویی مهاجم مقبره. باستان‌شناس انگلیسی باهوش ورزیده‌ای که در سراسر جهان به کاوش مقبره‌های باستانی و ویرانه‌های خطرناک می‌پردازد).

مقبره فرعون - اهرام مصر

شهرت اهرام به امنیت و حفاظت پیچیده و مرموز بیجاست

خوب بود مصریان باستان کمی از پنهان‌تله‌ها و دام‌های پنهانی (بوبی‌ترپ) فیلم‌های هالیوود یاد می‌گرفتند. باستان‌شناسان در اهرام مصر به هیچ تبر آویخته، گودال مار یا حتی دریچه‌های معمولی تله‌ای برنخوردند.

همه اقدامات احتیاطی در برابر دزدان مقبره‌ها مانند مسدود کردن ورودی‌ها یا قرار دادن سنگ‌های بزرگ در برابر راه‌های ورود به اهرام (همان زمان که ایندیانا جونز یک نفس راحت می‌کشد)، هیچ‌کدام هیچ فایده‌ای نداشته است؛ و در مورد نفرین اهرام مصر باید بگوییم چنین چیز‌هایی خیلی بعید است و معمولا چیزی مانند هشدار‌هایی در طول مسیر مانند “ورود ممنوع” یا فقط “اگر جای شما بودم این کار را نمی‌کردم” است.

اهرام مصر هنوز باستان‌شناسان را به فکر وا می‌دارد

هنوز چیز‌های زیادی وجود دارد که باستان‌شناسان در مورد اهرام مصر و سازندگان آن‌ها نمی‌دانند.

برای مثال، غرفه‌ها و فضا‌هایی در این مقبره‌های عظیم وجود دارد که باستان‌شناسان در آن کند‌و‌کاو می‌کنند و هنوز در مورد اینکه آن‌ها دقیقا چگونه ساخته شده‌اند، بحث و مجادله می‌کنند.