در خرید خودروی دست دوم عجله نکنید. برای خرید خودروی دست دوم باید نکاتی را یاد بگیریرد. از یک مکانیک و متخصص، برای خرید خودروی دست دوم کمک بگیرید.


اگر قصد خرید خودروی صفر را داشته باشید، می‌توانید از سلامت آن مطمئن باشید؛ اما خرید خودروی دست دوم این چنین نیست و برای اینکه بتوانید یک خودروی سالم و بدون نقص را خریداری کنید، باید از یک کارشناس خودرو کمک بگیرید یا خودتان در این زمینه، دانش فنی کافی داشته باشید و خودرو را مورد بررسی قرار دهید. سوال این است که چه مواردی را بررسی نماییم و چگونه کارشناس متخصص خودروی خود باشیم؟ در این مقاله قصد داریم تمام موارد در رابطه با خرید خودروی دست دوم را مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

چگونه یک خودروی دست دوم بخریم؟

برای خرید خودروی دست دوم، باید طبق یک برنامه مشخص، تمام مراحل را پشت سر بگذارید و موارد مختلف را کاملا مورد بررسی قرار دهید. هرگونه کوتاهی در هریک از مراحل، ممکن است سبب شود یک خودروی معیوب را خریداری کنید. در خرید خودروی دست دوم طبق مراحل زیر عمل کنید.

انتخاب خودرو

اولین گام برای خرید یک خودروی دست دوم، این است که انتخاب کنید کدام خودرو برای شما مناسب است.

جستجوی اطلاعات

پس از انتخاب خودرو، باید در مورد خودرو اطلاعات کسب کنید، می‌توانید با جستجو در گوگل و پرس‌وجو از افراد مطلع، اطلاعات بسیار مفیدی به دست آورید.

تحقیق

پس از کسب اطلاعات در مورد خودروی انتخابی خود، بهتر است با چند نفر از کسانی که این خودرو را دارند، صحبتی داشته باشید تا از نقاط قوت و ضعف خودرو به خوبی مطلع شوید.

 
 

قیمت

بهتر است برای اینکه متضرر نشوید، قیمت خودرو را از سایت‌های فروش خودرو و بازار به دست آورید.

مکان خرید

در شهرهای بزرگ، بازار خرید خودروهای دست دوم وجود دارد اما از سایت‌های اینترنتی هم می‌توانید خودروی دست دوم موردنظر خود را پیدا کنید.

موارد تاثیرگذار در قیمت

موارد بسیاری از جمله مدل، رنگ شدگی، رنگ شدگی گلگیر جلو راست، وضعیت لاستیک‌ها، بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و... در قیمت اثر گذار است.

بررسی فنی خودروی دست دوم

پس از اینکه مراحل گفته شده را انجام دادید، خودروی مورد نظر خود را که برای شما و رفع نیازهایتان مناسب است، پیدا خواهید کرد. اما دست نگه‌دارید، باید خودرو را از لحاظ فنی نیز بررسی کنید. یک خودرو، دارای قطعات زیادی است و بررسی تمام قطعات عملا امکان پذیر نیست؛ اما موارد زیر حتما باید بررسی شوند.

بدنه و شاسی

ابتدا باید بررسی کنید که بدنه خودرو، دارای موج نباشد. تشخیص موج در روز، با چشم امکان پذیر است. بدنه باید از لحاظ رنگ شدگی نیز بررسی شود، برای این‌کار می‌توانید از آهنربای تشخیص رنگ استفاده کنید. آهنربا را بر روی تک تک قسمت‌های بدنه حرکت دهید هر زمانی که آهنربا به بدنه متصل نشود، آن قسمت رنگ شده است. علاوه بر این، گاهی رنگ بدنه به صورت چشمی نیز قابل تشخیص است. برای تشخیص، از پهلو به بدنه نگاه کنید، اگر دو رنگی یا مات شدگی دیده شد، آن قسمت دارای رنگ است.

موکت کف صندوق را بالا بزنید و وضعیت صندوق را بررسی کنید. پس از بدنه نوبت شاسی است، برای بررسی شاسی لازم است به یک صافکار ماهر مراجعه کنید.

کارکرد کیلومتر

بهتر است یک خودروی کم کارکرد خریداری کنید، اما لزوما کارکرد کم، نشان‌دهنده سلامت خودرو نیست.

 
 

سلامت تایرها

وضعیت تایرها در قیمت خودرو اثرگذار است. دقت کنید که لاستیک‌ها فاقد ورم و ترک خوردگی باشند و میزان ساییدگی لاستیک‌ها در تمام سطح لاستیک برابر باشد.

موتور خودرو و موارد فنی

رنویار

نشتی مایعات

کاپوت را بالا بزنید، موتور و رادیاتور ماشین (https://renaultyar.com/blog/اخبار-رنو/رادیاتور-موتور)  را از نظر نشتی بررسی کنید. روغن ریزی، نکته مهمی است که باید به آن دقت کنید، روغن ریزی از بالای موتور، مربوط به خرابی سوپاپ و روغن ریزی از پایین، می‌تواند مربوط به کاسه نمد ته میل‌لنگ باشد.

گازخور موتور

خودرو را روشن کنید و پدال گاز را فشار دهید. این کار را با تمامی دنده‌ها انجام دهید.

صدای موتور

صدای موتور سالم را بشناسید و با گوش دادن به صدای خودرو، از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

 
 

روغن موتور

اگر روغن موتور به تازگی تعویض شده باشد، یک مزیت محسوب می‌شود. درب روغن موتور را باز کنید. در زمان داغ بودن موتور، وجود کمی روغن طبیعی است اما مقدار زیاد آن، نشان از نقص است. اطراف درب روغن را بررسی کنید.

تست سلامت کلاچ

کلاچ، گیربکس و دیفرانسیل باید سالم باشند. بررسی کنید که تمامی دنده‌ها، راحت و بدون هیچ صدایی تعویض شوند. برای تست سلامت کلاچ، ترمز دستی را بکشید و خودرو را در دنده قرار دهید، پای خود را از پدال کلاچ رها کنید، در صورتی که خودرو سریعاً خاموش شد، یعنی صفحه کلاچ  تمام نشده است و فعلا کار می‌کند. در سرعت‌ شهری، دنده را روی حالت دنده چهار یا پنج قرار دهید و پدال گاز را تا انتها فشار دهید اگر دور موتور به صورت غیر عادی بالا رفت، عمر صفحه کلاچ تمام شده است.

تعلیق و فنربندی

خودرو را روشن کنید و مسیری را با آن طی کنید. در دست اندازها، با دقت به صداها گوش دهید تا مطمئن شوید که صدای اضافی به گوش نمی‌رسد. در حالت توقف، فنرها را بررسی کنید. از هر چهار طرف، به صورت عمودی به خودرو نیرو وارد کنید. در این حالت، کمک فنرها باید چفت، قرص و بی‌صدا باشند. کمک فنرها را از داخل گلگیر نگاه کنید در صورتی که روغن زده باشند، باید تعویض شوند. درب‌های خودرو را بازکنید و زه درب جلو چپ و راست را بررسی کنید.

سیستم ترمز

سیستم ترمز، بخش بسیار مهمی است و باید بررسی شود. اگر هنگام ترمز گرفتن، صدایی شبیه به خرخر و برخورد دو قطعه فلز به گوش رسید، به معنی تمام شدن لنت است. لرزش فرمان به هنگام ترمز گرفتنT نشان‌دهنده نقص در دیسک ترمز است.

سیستم فرمان

درب مخزن هیدرولیک را باز کنید. اگر رنگ روغن قرمز روشن و فاقد ذرات باشد، سالم است. در حالت حرکت دقت کنید که هنگام چرخاندن فرمان، صدایی شنیده می‌شود یا خیر.

تجهیزات برقی خودرو

تمام صندلی‌ها، بالابر شیشه، کولر خودرو، چراغ‌ها و تمام تجهیزات برقی و فضای داخلی خودرو را بررسی کنید.

سخن آخر

در خرید خودروی دست دوم عجله نکنید و اگر دانش فنی ندارید، حتما از یک مکانیک و متخصص، برای بررسی وضعیت موتور، رادیاتور و... کمک بگیرید. برای بررسی بدنه، گلگیر جلو راست، رنگ شدگی و... یک صافکار باتجربه می‌تواند تشخیص درستی داشته باشد.