به گزارش پارس نیوز، 
آمارهای اعلامی از سوی گمرک در حالی از واردات 780 میلیون دلار قطعه در 3 ماهه نخست امسال خبر می دهد که این روزها قطعه های خودروهای خارجی در بازار نایاب شده است .

آنگونه که علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه مکانیسین ها می گوید: فروشندگان قطعه حاضر به عرضه محصولات خود نیستند و همین مساله تعمیر خودروهای خارجی را با مشکل مواجه کرده و در برخی موارد هزینه تعمیر خودرو از قیمت خودرو گران‌تر می‌شود.
او با بیان اینکه نیمی از قطعات موجود در بازار تقلبی هستند، ادامه داد: همین حالا نیمی از قطعاتی که به اسم برند آلمانی و فرانسوی در ایران به فروش می رسند قطعه های تقلبی هستند که در واحدهای زیرزمینی تولید می شوند. کیفیت این قطعه چندین برابر از قطعه های ایرانی بدتر است . چرا که کیفیت قطعه های کارخانه های مجوز دار تحت نظارت استاندارد تولید و بسته بندی می شود اما هیچ نظارتی بر عملکرد بنگاه های بی نام و نشان وجود ندارد.

افزایش شکایات از مکانیک ها

رییس اتحادیه مکانسین‌ها از افزایش شکایات از مکانیک ها به اتحادیه به دلیل نصب قطعه های تقلبی خبر داد و گفت: البته قطعه‌های تقلبی به صورت ماهرانه ای همانند قطعه های اورجینال ساخته می شود و همین مساله امکان تشخیص برند اصل را از تقلبی را حسابی سخت کرده است البته مردم در صورت هرگونه شکایات از مکانیک ها می تواند با شماره 77646060 تماس بگیرند.

به گفته نیک آیین، در حال حاضر دارندگان محصولات بنز،BMV ، پورشه بیشترین مشکل را در تامین قطعه دارند . البته خودروهای آسیایی هم چندان از مشکلات این روزها بی نصیب نیستند اما به دلیل قیمت بالایی که خودروهای اروپایی دارند ، تولید قطعه های تقلبی به اسم آلمان و فرانسه و آمریکا سود بیشتری برای سودجویان داشته و به همین دلیل قطعه های تقلبی را در این برندها بیشتر می بینیم.

قطعه 7 میلیونی که 21 میلیون تومان فروخته می شود

"این روزها هزینه تعمیر خودرو به نسبت به اسفند پارسال 50 تا 100 گران تر شده است. پیش این هزینه یک دست رینگ و پیستون ولو 7 میلیون تومان بود اما حالا قیمت این قطعه به 21 میلیون تومان رسیده است ." نیک آیین ضمن اشاره به این نکته گفت : شاید برخی گمان کننده که گرانی قطعه خودروهای خارجی نمی تواند اقشار کم درآمد جامعه را تحت تاثیر قرار دارند و دارندگان این خودرو به راحتی از پس تامین افزایش هزینه نگهداری این محصولات بر آیند. اما این تصور درست نیست. چرا که بسیاری از دارندگان کامیون و اتوبوس های خارجی از قشر مرفه جامعه نبوده و گرانی روزهای اخیر معیشت آنها را با چالش مواجه کرده است.