گروه تحلیلی خبری " پارس"_ در فاصله کمتر از یک هفته تا پایان سال، رفت و آمد در بازار میوه جنب و جوش بیشتری پیدا می‌کند ، در این  میان قیمت برخی اقلام با افزایش نسبی روبرو می شود.

همه ساله از نیمه آذر ذخیره سازی میوه شب عید به عنوان یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی آغاز می شود که امسال با توجه به فراوانی و کیفیت مناسب میوه مسئولان خبر از آرامش بازار می‌دهند.

اگرچه در بازار میوه شب عید؛  دلالان و گرانفروشان به بازار بدون متولی عادت کرده‌اند و در نظر دارند که بیشترین سود را از بازار هرج و مرج بدست آوردند، اما با وعده وعیدهای مسئولان مردم انتظار دارند که آب از آب تکان نخورد.

چندی پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر برنامه ریزی دستگاه های دولتی برای تامین کالای مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال، گفت: دولت تمام تلاش خود برای تامین اقلام و کالای اساسی مردم در شب عید به کار گرفته است و مردم از این بابت نگران نباشند.

وی  از دستگاه های دولتی خواست تا با هماهنگی یکدیگر و تامین ذخایر کالاهای اساسی مورد نیاز و نظارت بر قیمت، فضایی با ثبات و آرام در بازار ایجاد کند.

اظهارات جهانگیری در حالی مطرح می‌شود که در زمینه بازار ارز هم رئیس‌جمهور وعده‌های بسیاری را به مسئولان داد اما عملا این امر پیگیری نشد و شاهد نوسانات و التهابات شدید بازار دلار و یور هستیم.

در همین راستا مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به اینکه ذخایر سیب و پرتقال شب عید بیش از نیاز بازار است، اظهار کرد: با توجه به فراوانی تولید و مازاد بر نیاز داخل، توجه به صادرات برای پیداکردن جایگاه واقعی محصولات امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه باغداران با چالش نبود بازار روبرو هستند، افزود: قیمت کنونی محصولات در بازار جوابگوی هزینه تولیدکنندگان نیست که باغداران به سبب فراوانی تولید و قیمت های کنونی نگران بازار هستند.

شادلو با اشاره به اینکه بخش کشاورزی تنظیم کننده بازار است،گفت: در شرایطی که بازار با مصرف مازاد بر نیازداخل روبروست ، صادرات تنها راهکار تعادل قیمت محصولات است.

نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به اینکه نوسان جزئی قیمت میوه در بازار شب عید  امری طبیعی است، تصریح کرد: با توجه به آغاز ذخیره سازی میوه شب عید از نیمه آذر ماه ، افت و ضایعات ناشی از نگهداری محصول و هزینه انبارداری ، قیمت محصولات تنها دستخوش نوسان جزئی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی؛ با توجه به فراوانی تولید، مشکل خاصی در بازار میوه شب عید رخ نخواهد داد و دولت به سبب جلوگیری از سودجویی دلالان باید بحث های نظارتی اعمال کند.

اظهارات شادلو در حالی صورت می‌گیرد که عملا وضعیت میوه در شب با گرانی کمرشکنی روبرو شده است و مردم قادر به خرید میوه برای شب عید نیستند.