گروه تحلیلی خبری "پارس"_زمستان امسال، آب چندانی برای ما ایرانی ها نداشت، سرما اما تا دلت بخواهد، هست و هنوز هم ادامه دارد. در این شرایط، رسیدگی به مردم زلزله زده کرمانشاه و کوهبنان که این روزها همچنان برخی از آنها در چادر زندگی می کنند، حتماً یکی از فوری ترین دستورکارهای دستگاه های دولتی مسئول در این زمینه است. شرایط اما چنان که زلزله زدگان و مردم دوست دارند، پیش نمی رود.

اعضای گروه های جهادی دانشجویی که این روزها به مناطق سفر کرده اند، اخبار تلخی مخابره می کنند و با بغض از وضعیت مردم در این مناطق سخن می گویند. سوم بهمن ماه جاری محمدهادی ایازی؛ معاون اجتماعی وزیر بهداشت پس از سفر به کرمانشاه گفته است:« مهم ترین مشکل زلزله زدگان ، وضعیت اسکان آنان در چادر است اما یک مشکل دیگر، کافی نبودن شمار حمام و دستشویی هاست.»

مشکلاتی که ظاهرا هنوز با قوت پابرجاست و تغییر چندانی نکرده اند! مسئله در مورد زلزله زدگان کوهبنان کرمان که تعدادی به مراتب کمتر از مردم کرمانشاه دارند نیز توفیر چندانی نمی کند. اینجا اما ظاهراً کسی برای پاسخگویی نیست.

 

تنها پاسخ غیرمستقیم دستگاه های دولتی به مردم چادرنشین در سوز زمستان ظاهراً می خواهد این باشد که با شرایط کنار بیایید! انتشار گاه و بیگاه خبر فوت زلزله زدگان بر اثر سوز سرما نیز ظاهراً نتوانسته تکانی به مسئولین محترم بدهد. تعلل ها به حدی است که رضا رشیدپور، مجری برنامه های تبلیغاتی حسن روحانی در ایام انتخابات نیز، چندی پیش زبان به انتقاد از مسئولین دولتی گشاده که:« 40 روز گذشته و مردم هنوز بی سرپناه اند.» در این سو اما مسئولین دولتی می گویند همه چیز مطابق برنامه پیش می رود و جای هیچ نگرانی نیست!

یکی از اقشاری که هنوز تکلیف شان روشن نشده و در چادر زندگی می کنند مستاجران هستند، تخمین زده می شود در شهر کوهبنان در دمای ۱۰ درجه زیر صفر حداقل هزار خانواده در چادر زندگی می کنند!

گزارش های مردمی از مناطق زلزله زده اما می گوید مردم کوهبنان با بارش برف در چادر زندگی می کنند و بسیاری از کارکنان زغال سنگ که مشکل تنفسی دارند کپسول های تنفسی آن ها در سرما یخ بسته و مشکلات آن ها دوچندان شده است. چنان که پیداست، سفر حسن روحانی به این مناطق نیز چنان که باید، دردی از مردم دوا نکرده است. مدیر‌کل بنیاد مسکن استان کرمان پیش از سفر رئیس جمهور و در هشتم بهمن ماه البته طی مصاحبه ای گفته است:«  به اظهارات منتشر شده در فضای مجازی در مورد وضعیت مردم در مناطق زلزله‌زده کوهبنان توجهی نکنید و هیچ مشکلی در اسکان موقت مردم در منطقه زلزله‌زده کوهبنان نداریم!»

یک روز بعد در 14 بهمن ماه اما خبرنگاران حاضر در منطقه زلزله زده می گویند یکی از اقشاری که هنوز تکلیف شان روشن نشده و در چادر زندگی می کنند مستاجران هستند، تخمین زده می شود در شهر کوهبنان در دمای ۱۰ درجه زیر صفر حداقل هزار خانواده در چادر زندگی می کنند!

در این شرایط، رسیدگی به مردم زلزله زده کرمانشاه و کوهبنان که این روزها همچنان برخی از آنها در چادر زندگی می کنند، حتماً یکی از فوری ترین دستورکارهای دستگاه های دولتی مسئول در این زمینه است. شرایط اما چنان که زلزله زدگان و مردم دوست دارند، پیش نمی رود.

مقامات دولتی اما همچنان وعده حل مشکلات را می دهند. انگار نه انگار که وجود دستگاه هایی چون سازمان مدیریت بحران و هلال احمر اساساً بدین خاطر است که مردم در چنین مواقع اضطراری، به جای وعده، عمل فوری و زودهنگام را از مسئولین ببینند! و این ماجرا همچنان ادامه دارد!