اگر در سه ماه گذشته دچار کمر درد شده‌اید شما تنها نیستید. اکثر افراد در برهه‌ای از زندگی خود دچار نوعی از کمردرد خواهند شد که این مشکل می‌تواند در اثر آسیب‌های فیزیکی و یا فرسایش طبیعی در طول زمان باشد. در حالی که کمردردهای موقتی می‌توانند طبیعی بوده و به صورت خود به خودی درمان شوند، موارد شدیدتر این عارضه ممکن است شدید باشند. در این موارد علت بروز درد در بسیاری از افراد به درستی تشخیص داده نشده ولی مراجعه به متخصص ستون فقرات می‌تواند در تشخیص علت عارضه و نحوه‌ی درمان آن مؤثر باشد.

http://file.tesmino.ir/reportage/35493749/image_d15f40ded05689344850d2d838921acdf17d39f8.jpg

کمر درد چیست؟

کمر درد عارضه‌ای است که می‌تواند به شکل درد تحت حاد (به مدت 4 تا 12 هفته) و یا درد مزمن (بیش از 12 هفته تا یک سال) بروز پیدا کند. این درد معمولاً با مرکزیت پنج مهره‌ی انتهایی کمر (مهره‌های L1 تا L5) احساس می‌شود. این ناحیه از کمر بخش زیادی از وزن بدن را متحمل شده و درنتیجه حتی به هنگام نشستن فشار زیادی بر روی آن وارد می‌شود.

به صورت آناتومیک، کمر از پنج استخوان (مهره)، عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها و شبکه‌ی پیچیده‌ای از اعصاب که منشأ آن‌ها نخاع است تشکیل می‌شود. این اعصاب سیگنال‌های حرکتی را از مغز به عضلات منتقل می‌کنند. از آن جایی که ساختارهای موجود در کمر وابستگی بسیار زیادی با یکدیگر دارند، ممکن است کمردرد علت‌های بسیار متعددی داشته باشد ازجمله:

  • درد استخوانی
  • درد عضلانی
  • درد تاندونی
  • درد رباطی
  • درد عصبی (و یا دردهای مربوط به سیستم عصبی مرکزی مثل اختلال در سیگنال‌های درد منقل شده به مغز)

ممکن است آسیب‌های دیگر وارد شده به بدن نیز به شکل کمر درد بروز پیدا کنند که به آن کمر درد راجعه گفته می‌شود.

کمر درد علاوه بر آزاردهنده بودن می‌تواند یک مشکل بزرگ برای سلامتی شما بوده و عدم رسیدگی به آن می‌تواند کیفیت و طول زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. از آن جایی که افراد به هنگام احساس کمر درد فعالیت خود را کاهش می‌دهند، سلامت قلب و عروق، کیفیت خواب و وضعیت ذهنی فرد تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. عدم درمان کمر درد می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های دیگر شود به همین دلیل تشخیص صحیح علت کمر درد و اقدام برای بهبود آن اهمیت زیادی خواهد داشت.

http://file.tesmino.ir/reportage/35493749/image_bd2e0fd091f551b57c642e43018eedf8e12c76d5.jpg

چرا کمر درد شیوع زیادی دارد؟

از آن جایی که وزن ستون فقرات و هر چیزی که در بالای استخوان لگن قرار دارد بر روی بخش انتهایی کمر وارد می‌شود فشار زیادی بر روی این ناحیه وارد خواهد شد. اضافه وزن دوران میانسالی و فرسایش دیسک‌ها در اثر کهولت سن به علاوه‌ی سبک زندگی بدون تحرک امروزی (نشستن پشت میز و کار کردن با کامپیوتر به مدت بیش از 40 ساعت در هفته و سپس رفتن به خانه و نشستن روی مبل و تماشای تلویزیون) همگی بر این فشار خواهند افزود. در اثر این فشار شما در خطر گرفتگی عضلات، فرسایش مهره‌ها و آسیب‌های ورزشی قرار می‌گیرید.

سبک زندگی بدون تحرک امروزی اصلی‌ترین و قابل کنترل ترین عامل بروز کمر درد است. نشستن طولانی مدت با حالت نامناسب بدن باعث ضعف و گرفتگی عضلات کمر خواهد شد. زمانی که نهایتاً از جای خود بلند شده و حرکت می‌کنید نیز بدن شما به فعالیت عادت نداشته و آمادگی ورزش را ندارد. این امر باعث احتمال بیشتر اسپاسم و کشیدگی‌های عضلانی به خصوص در سنین بالای 40 سال خواهد شد. (همه‌ی انواع آسیب‌ها در سنین بالای 40 سال چه در خانم‌ها و چه در آقایان شایع‌تر خواهند بود)

خلاصه این که اکثر موارد کمر درد علت مکانیکی داشته و فرسایش طبیعی دیسک در اثر کهولت سن نیز تأثیر زیادی بر روی آن‌ها خواهد داشت. با افزایش سن مهره‌های کمر و دیسک‌های ضربه گیر قرار گرفته در بین آن‌ها فرسوده و ملتهب شده و باعث درد، گرفتگی و مشکلات حرکتی می‌شوند. احتمالاً شما نیز به دردهای مزمن کمر که در اثر افزایش سن شروع شده‌اند مبتلا هستید.

http://file.tesmino.ir/reportage/35493749/image_50b1e2e500f2a4b5a9a2c7643567700eeae063b3.jpg

علت بروز کمر درد (شایع‌ترین)

علت بروز کمر درد چیست؟ در زیر به برخی از شایع‌ترین علت‌های بروز کمر درد اشاره خواهیم کرد:

آرتروز

زمانی که صحبت از آرتروز می‌شود اکثر افراد به مفاصل دست و زانو فکر می‌کنند ولی این بیماری می‌تواند ستون فقرات شما را نیز درگیر کند. از آن جایی که ستون فقرات از مفاصل کوچکی که مهره‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند ساخته شده است، آرتروز کمر می‌تواند باعث گرفتگی و درد ناشی از التهاب شود.

فتق دیسک

فتق دیسک زمانی اتفاق می افتد که محتویات درونی دیسک از جای خود خارج شده و وارد لایه‌ی خارجی دیسک شوند. این عارضه دردناک بوده و معمولاً منجر به کمر درد می‌شود ولی می‌تواند گردن درد نیز ایجاد کند. افراد مبتلا به فتق دیسک در پایین کمر معمولاً دردهای شدید تیر کشنده به پا را تجربه می‌کنند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاع باعث وارد شدن فشار بر روی نخاع و اعصاب آن شده و معمولاً در اثر افزایش سن بروز پیدا می‌کند. همانند فتق دیسک، علائم تنگی نخاع نیز شامل کمر درد تیر کشنده به یک یا دو پا خواهد بود.

حالت نامناسب بدن

قوز کردن هر از گاهی بر روی مبل الزاماً شما را به کمر درد مزمن مبتلا نمی‌کند ولی حالت نامناسب بدن در طول زمان می‌تواند باعث مشکلات این چنینی شود. نشستن طولانی مدت با حالت نامناسب بدن و یا انجام فعالیت‌های شدید مثل بلند کردن وزنه با تکنیک نادرست می‌توانند منجر به کشیدگی ستون فقرات شوند.

راه حل‌های رایج برای درمان کمر درد

چگونگی درمان کمر درد یکی از موارد رایج مورد جستجو در اینترنت بوده که علت آن نیز واضح است. کمر درد می‌تواند ناتوان کننده، آزار دهنده و صعب العلاج باشد. این عارضه می‌تواند به اشکال مختلفی کیفیت زندگی شما را کاهش داده و در کار، تفریح و حتی خواب شما اختلال ایجاد کند.

البته اگر به این درد مبتلا هستید دکتر کامران غفرانی متخصص درمان کمردرد در تهران می‌تواند با روش‌های مختلفی به شما برای برطرف کردن این مشکل کمک کند.

http://file.tesmino.ir/reportage/35493749/image_c2fb19f14e6bab1954f65bba35683ea7d22712c3.jpg

روش‌های درمانی بدون جراحی

  • تمرینات درمانی و کششی (مثل یوگا) می‌توانند در رفع گرفتگی‌های عضلانی و افزایش انعطاف تاندون‌ها و رباط‌ها و همچنین تقویت عضلات شکم مؤثر باشند. بسیاری از افراد مبتلا به کمر درد می‌توانند از ورزش‌های سبک آبی و شنا نیز استفاده کرده و اثرات مثبت آن را مشاهده کنند.
  • فیزیوتراپی به منظور بازتوانی کمر و تقویت نواحی ضعیف (فیزیوتراپیست می‌تواند تکنیک‌های مناسب برای بهبود حالت بدن و ورزش کردن بدون خطر را نیز به شما آموزش دهد).
  • سرما و گرما درمانی به منظور تسکین التهاب و درد.
  • بریس کمر یا باندپیچی به منظور حمایت بیشتر از کمر و جلوگیری از خم شدن بیش از حد.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) به منظور کاهش درد و التهاب.
  • روش‌های درمانی جایگزین مثل هیپنوتیزم، طب سوزنی و دارو درمانی.
  • تزریق کورتیکواستروئید به منظور کاهش التهاب.

روش‌های درمانی جراحی

در برخی از موارد پزشک تصمیم می‌گیرد که انجام جراحی بهترین راه حل برای تسکین کمر درد و یا جلوگیری از پیشرفت عارضه‌ی ایجاد کننده‌ی آن است. برخی از جراحی‌های رایج کمر عبارت‌اند از:

  • جراحی دیسک کمر
  • روش‌های جراحی کم تهاجمی (مثل عمل فیوژن ستون فقرات)
  • جراحی سیاتیک