تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی چیست؟

  • سردردهای میگرنی و ویژگی آ‌ن‌ها
  • تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی؛ علل بروز سردرد میگرنی
  • تومور مغزی و سردرد ناشی از آن
  • تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی
  • درمان سردرد میگرنی
  • تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی؛ درمان تومورهای مغزی
  • جراحی
  • رادیوتراپی
  • شیمی درمانی
  • بعد از درمان تومور مغزی

میگرن، یک بیماری‌ مربوط به اعصاب است که مهم‌ترین مشخصه آن سردردهای شدید و متوالی است. این سردرد‌ها گاهی اوقات همراه علائم دیگری مانند استفراغ، تهوع، و حساسیت بیش از حد به صدا و  نور نیز دیده می‌شوند و ممکن است به حدی آزاردهنده باشند که فرد را از انجام کارهای روزمره خود ناتوان سازند. هر سردرد شدیدی نشانه‌ی میگرن نیست، این سردردها می‌تواند از نشانه‌های بیماری‌های خطرناک دیگری مانند تومورهای مغزی باشند. به همین جهت آگاهی از تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی می‌تواند به فرد در روند درمان کمک کند.

 اگرچه بهتر است در صورتی به سردرد مداوم و شدید دچار هستید به جراح مغز و اعصاب مراجعه کرده و در تشخیص تومور، پروسه درمان را به موقع شروع کنید و مانع از پیشروی تومور شوید. در این مطلب به بیان علائم و ویژگی‌های میگرن و تومورهای مغزی و نحوه افتراق این دو از یکدیگر خواهیم پرداخت.

1

سردردهای میگرنی و ویژگی آ‌ن‌ها

یکی از شایع‌ترین علل دردهای ناحیه سر میگرن است و مهم‌ترین ویژگی این نوع سردردها ادامه‌دار و شدید بودن آن‌ها است. گاهی اوقات شدت درد به گونه‌ای است که فرد از انجام کارهای روزمره خود نیز ناتوان می‌گردد. منشا میگرن اغلب ژنتیکی است و عوامل هورمونی و شیمیایی نیز در بروز این عارضه تاثیر دارند. میگرن ممکن است همه‌ی افراد و سنین را درگیر کند و یا حتی از دوران کودکی آغاز شود اما معمولا تا دوران جوانی فرد علائم شدیدی را بروز نمی‌دهد.

این سردردها مدت طولانی‌ طول کشیده و حتی امکان دارد به مدت چند روز نیز شخص را درگیر کنند. دردهای میگرنی بیشتر در ناحیه شقیقه احساس شده و ممکن است به سمت چشم‌ها، پیشانی و حتی پشت سر هم انتقال ‌یابد. تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی از آن جهت اهمیت دارد که سردرد میگرنی ممکن است با حالت تهوع و استفراغ نیز همراه باشد، به همین جهت بسیاری از افرادی که دچار سردرد میگرنی هستند را دچار استرس و نگرانی می‌کند؛ به همین جهت شناخت علائم سردردهای میگرنی به فرد کمک می‌کند که درمان مناسب را انتخاب کرده و دچار سردرگمی نشود. مهم‌ترین علائم سردردهای میگرنی عبارتند از:

  • ضربان‌دار بودن سردردها به خصوص در ناحیه شقیقه
  •  احساس بی‌حالی و سرگیجه
  • احساس سردی در دست‌ها و صورت
  • رنگ‌پریدگی
  • حساسیت بیش از حد به نور و صدا

بی‌خوابی استرس، هیجان، گرسنگی، خستگی، فعالیت‌های شدید، پرخوری، خوردن غذاهای شیرین یا پرادویه، مصرف کافئین، نوشیدن الکل، وجود نورهای شدید و شنیدن صداهای بلند، از مهم‌ترین عوامل وقوع حملات میگرنی هستند. به همین جهت به افراد با سابقه میگرن توصیه می‌شود تا حد امکان از مواجه با موارد فوق پرهیز کنند. همانطور که در ادامه نیز خواهیم گفت، از مؤثرترین روش‌های کنترل میگرن تغییر سبک زندگی و عادت‌های نادست است.

2

تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی؛ علل بروز سردرد میگرنی

این نوع سردردها بیشتر به علت اختلال بخشی از سیستم عصبی مرکزی و یا مشکلات عروق ناحیه مغز رخ می‌دهند. به عبارتی دیگر از شایع‌ترین دلایل حملات میگرنی، اتساع عروق خونی ناحیه سر و ملتهب شدن آن‌ها است. این التهاب باعث بروز سردردها به صورت ضربان‌دار می‌شود.

علی رغم موارد فوق هنوز هم علت دقیقی برای بروز سردردهای میگرنی مشخص نشده است و محققان احتمال می‌دهند ترکیبی از مشکلات ژنتیکی و محیطی در ابتلای افراد به میگرن تاثیرگذار هستند. برخی از دلایل بیولوژیکی که می‌توانند در وقوع میگرن مؤثر باشند عبارتند از:

  • وجود یک مشکل جزئی در ساقه مغز و یا اختلال در ارتباط ساقه مغز با یکی از اعصاب صورت
  • اختلال در میزان هورمون سروتونین بدن
  • وجود اختلالاتی در زمینه ادراک درد در مغز

3

تومور مغزی و سردرد ناشی از آن

تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی از آن جهت مهم است که اکثر افراد مبتلا به تومورهای مغزی نیز می‌توانند سردردهایی مشابه میگرن داشته باشند. همین موضوع باعث بروز مشکلات بسیاری شده است، برای مثال فردی که دچار سردردهای میگرنی است، دچار اضطراب شده و فشار روحی روانی زیادی را تحمل می‌کند. از طرفی دیگر ممکن است فردی که تومور مغزی دارد، علائم آن را با یک سردرد ساده اشتباه بگیرد و همین امر موجب درمان دیرهنگام تومور شده و امکان بهبودی را کاهش می‌دهد. بنابراین در ادامه قصد داریم به منظور آگاهی بخشی به مخاطبان به معرفی ویژگی‌های سردردهای ناشی از تومور مغزی بپردازیم.

سردردی که در اثر تومور ایجاد می‌شود یک‌سری علائم مخصوص به خود را دارد. در صورت ابتلای فردی به تومور مغزی، فرد صبح‌ها در اثر درد ناحیه سر از خواب بیدار شده و تا هنگام ظهر اندکی از درد آن کاسته می‌شود. ممکن است بیمار ابتدا آن را با یک سردرد ساده اشتباه گرفته و اقدام به مصرف داروهای آرام‌بخش و مسکن نماید، اما پس از چند هفته این سردردها به حدی زیاد می‌شوند که هیچ داروی مسکنی درد آن را تخفیف نخواهد داد. از ویژگی‌های دیگر سردرد ناشی از تومور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این سردردها اغلب به صورت ناگهانی رخ می‌دهند.
  •  معمولا بیشتر از 72 ساعت طول می‌کشند.
  •  استفراغ و تهوع از ویژگی‌های بارز آن‌ها است.
  •  مانند سردردهای میگرنی می‌توانند زندگی روزمره انسان را مختل کنند.
  •   استراحت و مصرف دارو درد بیمار را تسکین نمی‌دهد.

تشخیص تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی در بسیاری از موارد برای افراد غیر متخصص دشوار است. بنابراین اگر موارد فوق را به همراه سردردهای شدید صبحگاهی تجربه کردید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید، دکتر محمد صمدیان یکی از جراحان حاذق مغز و اعصاب کشورمان بوده و در زمینه درمان تومورهای مغزی می‌توانند به شما یاری رسانند. از موارد حائذ اهمیت در تشخیص تومور وجود سابقه خانوادگی در ابتلا به این نوع عارضه است، بنابراین در صورتی که چنین شخصی در میان آشنایان و اقوام دارید حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

هدف ما از نگارش این مقاله اطلاع رسانی در خصوص تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی بوده و البته همان‌طور که در بالا گفته شد، این دو نوع سردرد شباهات زیادی نیز باهم دارند و به همین دلیل است که افراد آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. در صورت ابتلا به هریک از این دو عارضه شما بهتر است بدون مشورت و تجویز پزشک اقدام به خود‌ درمانی نکرده و دردهای ناحیه سر را جدی بگیرید. در ادامه بیشتر به وجه افتراق این دو نوع سردرد و درمان آن‌ها خواهیم پرداخت.

4

تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی

همانطور که گفته شد به دلیل وجود تشابهات زیاد میان این دو نوع سردرد، اگر فرد به تومور مغزی مبتلا باشد، امکان دارد متوجه بیماری خود نشده و در نتیجه روند درمان را تا زمان بروز علائم شدیدتر به تعویق خواهد انداخت. همین عدم توجه باعث رشد تومور و آسیب دیدن بیشتر مغز خواهد شد که ممکن است پروسه درمان را بسیار دشوار نماید.

نکته‌ای که اهمیت دارد، جدی گرفتن سردرد است، ممکن است این سوال به وجود آید که چه نوع سردردهایی به پیگیری نیاز دارند؟ در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر لازم است که برای پیگیری‌های بعدی به پزشک مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

  • وقوع ناگهانی سردرد
  • طول کشیدن سردرد بیشتر از سه روز متوالی
  •  مختل شدن زندگی روزمره فرد در اثر سردرد
  •  اسهال و استفراغ
  • سرگیجه، گرفتگی شدید گردن، تاری دید یا تب شدید
  • بروز اختلالات تعادل
  •  بهبود نیافتن سردرد با مصرف دارو

در این بخش در مورد سردردها و علائم تشخصی آن‌ها صحبت شد و علاوه بر آن تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی را نیز بیان نمودیم. در صورتی که به این سردردها دچارید قطعا لازم است که به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. در ادامه پروسه درمان این سردردها بیشتر آشنا می‌شویم.

درمان سردرد میگرنی

مراجعه به یک پزشک متخصص حاذق جهت درمان سردردهای میگرنی مهم‌ترین کاری است که شما به عنوان بیمار باید انجام دهید، سایر مراحل توسط کادر درمان پیگیری خواهد شد. تیم ما دکتر محمد صمدیان جراح و متخصص مغز و اعصاب را جهت درمان مشکلات سردرد به شما توصیه می‌کند. همانطور که گفته شد در بروز میگرن رعایت اصول پیشگیرانه تاثیر بسیار زیادی در روند بهبود فرد دارد، این اصول عبارتند از:

  1. تغییر سبک زندگی و اصلاح عادات غذایی: بهتر است یک زمان‌بندی مناسب برای خواب داشته باشید و همچنین از انجام کارهای سنگین و طاقت‌فرسا خودداری و از محیط‌های پر استرس دوری کنید. غذاهای پر ادویه و شیرینی‌جات را از سبد غذایی خود حذف کرده و بیشتر غذاهای خانگی سالم را مصرف نمایید.
  2. داروهای تجویز شده توسط پزشک را به صورت منظم مصرف کنید.

سردرد بسیاری از افراد با رعایت این موارد کنترل شده و بهبود می‌یابد، در صورتی که علی‌رغم رعایت موارد فوق همچنان سردردهای میگرنی شما ادامه داشت پزشک معالج ممکن است به منظور کنترل علائم میگرن داروهای زیر را برای شما تجویز نماید:

  • داروهای مسکن: استامینوفن و NSAIDها
  • داروهای ضد تهوع: کلرپرومایزن، پرومتازین
  • داروهای درمان میگرن حاد: آلموتریپتان، ریزاتریپتان

لازم به ذکر است که مصرف هیچ‌کدام از داروهای فوق بدون توصیه و تجویز پزشک اکیدا ممنوع بوده و عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. همچنین تشخیص تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی بایستی توسط متخصص مغز و اعصاب صورت ‌گرفته و پروسه درمانی متفاوتی برای هریک طی شود.

5

تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی؛ درمان تومورهای مغزی

درمان تومورهای مغزی باتوجه به شرایط بیماری فرد متفاوت خواهد بود. پزشک به وسیله معاینه بالینی ابتدا تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی را از هم تشخیص داده و سپس با استفاده از تصاویر ام آر آی نوع و اندازه تومور را تشخیص می‌دهد و در ادامه روش درمانی مناسب را برمی‌گزیند. این روش‌ها عبارتند از جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی که در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها بحث می‌کنیم.

پزشک با توجه به موارد زیر شیوه درمان را انتخاب خواهد کرد:

  • نوع تومور مغزی
  • محل تومور در سر
  • اندازه تومور
  • پخش شدن و یا نشدن آن
  • سن و شرایط جسمانی بیمار

جراحی

این موضوع پذیرفته شده است که برداشت تقریبی و یا کامل یک تومور مغزی  مانند تومور هیپوفیز آن هم از طریق جراحی برای بیمار مفید می باشد. چالش جراح مغز و اعصاب برداشت تومور مغزی است تا جایی که امکان داشته آن هم بدون اینکه به بافت های مهم مغزی که در عملکرد عصبی (توانایی در حرف زدن، راه رفتن و …) موثر می باشند، آسیبی برسد. به طور سنتی، جراحان مغز و اعصاب با باز کردن جمجمه سعی می کنند تا آنجایی که ممکن است تومور را بردارند. اما ممکن است گاهی این امکان فراهم نباشد و یا انجام عمل جراحی برای فرد خطرآفرین باشد. در مواردی که  امکان برداشتن تومور وجود ندارد پزشک رادیوتراپی و یا سایر درمان ها را برای بیمار انجام خواهد داد.

رادیوتراپی

در این روش درمانی، از امواجی با فرکانس مناسب جهت از بین بردن تدریجی تومور استفاده می‌کنند. اشعه به صورت کنترل شده به سلول‌های تشکیل دهنده تومور آسیب وارد کرده و مانع رشد و تقسیم آن‌ها می‌شود. به این ترتیب پس از مدتی تومور کوچک شده و در نهایت از بین می‌رود.

شیمی درمانی

شاید واژه شیمی‌درمانی به گوش شما نیز خورده باشد. در این روش درمانی فرد داروهایی را مصرف می‌کند که فرآیند رشد سلول مورد نظر را تا حد زیادی مختل می‌کنند و مانع تقسیم و بزرگ‌تر شدن تومور می‌شوند.

این داروها بنابر تشخیص پزشک می‌توانند به شکل خوراکی و یا تزریقی مورد استفاده قرار گیرند.

در صورتی که شما به مشکلات مغز و اعصاب دچار هستید و یا در تشخیص تفاوت سردرد میگرنی و سردردهای تومور مغزی دچار سردرگمی شده‌اید، توصیه اول ما مراجعه به مراکز درمانی معتبر است. به همین منظور می‌توانید به کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران در تهران مراجعه نمایید. کادر پزشکی این مرکز تحت نظارت دکتر محمد صمدیان در تمامی مراحل تشخیص، درمان و پیگیری‌های بعدی در کنار شما خواهند بود.

https://migrainepal.com/brain-tumor-or-migraine/