به گزارش پارس به نقل از خراسان، امروزه نیز ۸۰درصد فعالیت های اقتصادی این کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این گونه مشاغل در ارتباط است. نه تنها تایوان که کشورهای ینگه دنیا مثل ایالات متحده آمریکا نیز در وضعیتی به سر می برند که ۴۳میلیون نفر به شکل پاره وقت و ۱۲میلیون نفر به طور تمام وقت در خانه فعالیت اقتصادی می کنند و در مجموع ۲۰درصد از شاغلان آمریکا را تشکیل می دهند. شاید اگر این آمار را به دوستم می گفتم دیگر در برابر پیشنهادم برای راه اندازی کسب و کار خانگی نمی گفت: « منظورت چیه این کار خیلی بی کلاسه» ، نمی دانم اگر به او بگویم کشور سوئیس که برترین تولید کننده ساعت در جهان است، بخش عمده فعالیت خود را در این زمینه یعنی تولید ساعت از طریق کارگاه های خانگی انجام می دهد، چه واکنشی نشان خواهد داد. توجه به مشاغل خانگی به همین چند کشور محدود نمی شود و سهم این فعالیت ها در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه قابل توجه است. به این آمار توجه کنید:

کاهش ۱۰ درصدی نرخ بیکاری در ایتالیا با مشاغل خانگی

ایتالیا از دو دهه قبل برای گسترش این مشاغل اقدام کرد، نتیجه فوق العاده بود، نرخ بیکاری که بالاتر از ۲۲درصد بود با سیاست های حمایتی در این بخش به ۱۲درصد کاهش یافت.

تمرکز مشاغل خانگی در این کشور کفش های چرمی بود، محصولی که در سال ۲۰۰۲ ارزش افزوده آن به ۱۱میلیارد دلار رسید و ۷۹درصد از مجموع شرکت های صنعتی این کشور را که یکی از ۷کشور صنعتی جهان است، همین واحدهای کوچک، متوسط و خانگی تشکیل می دهد. در استرالیا ۶ تا ۷درصد کل شاغلان در بخش کسب و کارهای خانگی مشغول به فعالیت هستند و حدود ۲۵درصد از این فعالیت ها سود می برند. اما چین توانسته است بسیاری از محصولاتی را که نتیجه همین مشاغل خانگی است آن چنان وارد بازار مصرف کشور ما کند که تقریبا کالای غیرچینی در بازار نمی بینیم. این کشور ۳۱درصد محصولات خود را در حوزه کسب و کار خانگی طراحی و تولید می کند. در کشور ما نیز عمر مشاغل خانگی بسیار طولانی است. وقتی نیاکان ما اولین فرش ها را بافتند، اولین کوزه های سفالی را ساختند و اولین لباس ها را تولید کردند و برای انجام این کارها تفاوتی بین زنان و مردان قائل نشدند، پایه صنایع کوچک و کسب و کارهای خانگی گذاشته شد.

خوشبختانه چند سالی است که در کشور ما نیز بحث کسب و کارهای خانگی رونق گرفته است. مهم تر از همه نیز بسترهای قانونی خوبی است که در راستای سیاست های حمایتی از تولیدات این عرصه شکل گرفته است. اگر همین حالا سری به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بزنید، به راحتی می توانید وارد بخشی با عنوان « مشاغل خانگی» شوید و هر آن چه نیاز دارید در این حوزه بدانید، به راحتی به دست بیاورید. اگر هنوز نمی دانید منظور از « مشاغل خانگی» چیست، این تعریف به شما کمک می کند تا با آن آشنا شوید: « مشاغل یا کسب و کار خانگی آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی منجر می شود. »

تعریف ۴۰۰نوع کسب و کار خانگی در کشور

شاید برایتان جالب باشد با همین تعریف ساده در حال حاضر حدود ۴۰۰کسب و کار خانگی در کشور شناخته و معرفی می شود. با نگاهی به اطراف خود شما هم صاحبان این مشاغل را خواهید شناخت. شاید شما هم طاهره یا امثال او را بشناسید که با داشتن تنها ۳۰سال و با مسئولیت سنگین سرپرستی خانواده، پس از طی کردن یک دوره فشار زندگی در حدی که به گفته خود او یک تخم مرغ را به عنوان وعده غذایی با دو فرزندش می خوردند، توانست با یک کسب و کار کوچک به جایی برسد که در حال حاضر علاوه بر تأمین مخارج زندگی خود و فرزندانش، آن ها را به یکی از بهترین مدارس بفرستد، خودرویی برای خود تهیه کند و بخشی از کارهایش را به شاگردانش واگذار کند، کار طاهره تهیه سبزیجات، پاک کردن و سرخ کردن و عرضه آن ها با بسته بندی های مناسب است.

البته رمز موفقیت طاهره این است که با پشتکار و کار مداوم از بی رونق بودن روزهای اول کارش ناامید نشد. می دانم بسیاری از شما سبزی پاک کردن و فروش آن را برای خود نمی پسندید ولی بد نیست بدانید چندی پیش از رسانه ها شنیدم خانمی با همین فعالیت توانسته است بسته بندی های فوق العاده اش را به سطح صادرات قابل توجه برساند. کسب و کارهای خانگی مزایای زیادی دارد که بخشی از این امتیازات عبارتند از: استقلال کاری و مدیریت آسان آن، داشتن حق انتخاب برای ساعات کاری، رسیدگی به خانه و فرزندان، انتخاب کار متناسب با امکانات مادی و توانایی های جسمی، انتخاب کسب و کار مورد علاقه، بهره گیری از امکانات اندک و نیاز نداشتن به هزینه های زیاد. ناراحت نباشید، کسب و کارهای خانگی به سبزی پاک کردن محدود نمی شود، بسیاری از صنایع دستی و فعالیت های هنری نیز مصداق آشکاری از مشاغل خانگی هستند، قالی بافی، گلدوزی، قلاب بافی، تصویرگری کتاب، طراحی های گرافیکی و فهرست بلند بالایی دیگر… اصرار ما به این که این عناوین را ذیل مشاغل خانگی معرفی کنیم، شاید به خاطر حمایت های قانونی از این گونه فعالیت ها است.

یکی از آن ها در نظر گرفتن تسهیلات و وام هایی است که برای صاحبان این مشاغل در نظر گرفته شده است. هر ساله اعتبارات قابل توجهی برای حمایت از این نوع کسب و کارها به استان ها تخصیص داده می شود. بد نیست بدانید قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در تاریخ ۸۹.۳. ۲۳ ابلاغ شده است ولی در همین مدت کوتاه کارآفرینان بسیاری در این عرصه مشغول فعالیت شده و به دستاوردهای مالی خوبی نیز رسیده اند. خواندن تجربه یکی دیگر از بانوانی که توانسته است با همین کسب و کارهای خانگی سال های زیادی سرپرستی خانواده را به عهده بگیرد، می تواند برایمان آموزنده باشد: سهیلا، حدود ۵۵سال سن دارد و صاحب ۸فرزند است. او در جوانی خیاطی می کرد که این کار نیز خود یکی از کسب و کارهای پررونق خانگی است. در کارهای سهیلا خلاقیت به وضوح به چشم می خورد، او پس از این که همسرش را از دست داد و هیچ منبعی برای تأمین مخارج زندگی نداشت فعالیتش را با کاری شروع کرد که بسیار جالب است.

شلوارهایی که سر زانوی آن ها پاره شده بود، می توانست با دو نیم شدن تبدیل به کیف یا ساک های کوچک، کیسه حمام و شلوارک شود، این آغاز خوب به آن جا رسید که سهیلا مهارت زیادی در دوخت انواع کیف پیدا کند. هنگام گفت وگو او چندین نمونه مختلف از کیف های ارزان و سبک را نشانم می دهد که هر کدام برای مصرف خاصی تهیه شده اند. با اطمینان نیز می توان گفت نمونه برخی از آن ها با این طرح و مدل اصلا در بازار وجود ندارد. انواع کیف های جشن تکلیف که حاوی جانماز و چادر است که به سفارش مدارس ابتدایی دخترانه تهیه می شوند. انواع کیف های کوچک برای کودکانی که به مهدکودک می روند، کیف هایی کوچک و سبک برای قرار گرفتن ظرف غذا و… سهیلا در طول این سال ها با خرید وسایل اولیه و با چرخ خیاطی خودش تمام این محصولات را تهیه کرده و از طریق آن فرزندانش را به خانه بخت فرستاده است.

یکی از کارهای شیرین در کسب و کار خانگی تهیه شیرینی های خانگی است که افسانه با تهیه و عرضه و فروش آن ها با قیمت مناسب رضایت بسیاری از مشتریانش را به دست آورده است و سود قابل توجهی نیز نصیبش می شود. اگر قصد راه اندازی کسب و کار خانگی را دارید، پیش از هر اقدامی خوب است از شرایط و ویژگی های موردنیاز آن آگاه تا به راحتی بتوانید از امتیازات آن بهره مند شوید، امتیازاتی مثل بیمه که گستره زیادی از صاحبان کسب و کار خانگی را از سبزی پاک کردن تا جواهرسازی در بر می گیرد. یکی از تصورات اشتباه درباره این نوع کارها این است که بیشتر افراد فکر می کنند این کارها ویژه زنان است و کار مناسبی برای مردان نیست که باید این تصور اشتباه را کنار بگذارند و این فرصت خوب را از خود دریغ نکنند.

ضرورت فرهنگ سازی برای گسترش مشاغل خانگی

شادی صالحی، فعال و مدرس کارآفرینی در گفت وگو با خراسان با اشاره به این موضوع گفت: برای گسترش مشاغل خانگی در کشورمان به فرهنگ سازی نیاز داریم تا مردم آشنایی بیشتری با این کار پیدا کنند و از سوی دیگر نیز باید بستر های مناسب این کار فراهم شود. وی گفت: ما می توانیم با گسترش کسب و کار خانگی برای کشور ارزآوری داشته باشیم و درآمدهای خوبی از آن به دست آوریم. متأسفانه این کارها هنوز برای عده ای جایگاه واقعی خود را نیافته است. صالحی به ضرورت آموزش های لازم در این حوزه اشاره کرد و افزود: باید به صورت عام در سطح جامعه آموزش های لازم ارائه شود و به طور خاص نیز در دانشگاه ها به این موضوع پرداخته شود.

مردان نیز باید وارد عرصه مشاغل خانگی شوند

این کارشناس کارآفرینی وجود برخی مشکلات را یادآور شد و تصریح کرد: اعطای امکانات و اختصاص تسهیلات ویژه برای گسترش این کارها موردنیاز است. به ویژه در اختصاص وام ها تا افراد با مشکلاتی از جمله موضوع ضامن یا طولانی شدن فرآیند دریافت وام از راه اندازی کسب و کار خانگی دلسرد نشوند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این گونه مشاغل بیشتر قالب زنانه گرفته است که باید از این بعد خارج و مردان نیز به این عرصه وارد شوند.

اگر هنوز در فکر راه انداختن یک کسب و کار خانگی با کمک دیگر اعضای خانواده خود هستید، معطل نکنید، دسترسی به فرم های ثبت نام، مطالعه شرایط لازم و گفت وگو با افراد صاحب تجربه در این عرصه کارهای ساده ای است که به راحتی برایتان فراهم است.