واکسن سوبرانا ۲ واکسن مشترک ایران و کوبا است. واکسن سوبرانا ۲ در کوبا مجوز مصرف اضطراری برای کودکان را کسب کرد. 


به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران درباره « آخرین وضعیت واکسن کرونای پاستوکووک »، اظهار داشت:در هفته جاری، رگولاتور کوبا به سوبرانا۲ برای کودکان در سن ۲ تا ۱۸ سال هم مجوز مصرف اضطراری داده است.

وی ادامه داد: این واکسن، همان واکسنی است که در ایران با نام پاستووکوک تولید و عرضه می‌شود. مجوز استفاده اضطراری بر اساس نتایج انجام کارآزمایی بالینی در این گروه سنی داده شده است.

رئیس انستیتو پاستور یادآور شد: این واکسن در کودکان دو دوزه خواهد بود. در صورت تایید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، امکان استفاده از این واکسن در کودکان هم فراهم خواهد شد.

بیگلری ابراز داشت: نتایج مطالعه کوبا در افراد بالای 18 سال، اثربخشی 65 درصد را در رژیم دو دوزه و 92 درصد را در رژیم سه دوزه نشان داده بود و نتایج گزارش آنالیز میانی مطالعه در ایران هم به زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

وی متذکر شد: با توجه به پیک جدید اپیدمی در کشور که در آن واریانت دلتا واریانت غالب بود، با توجه به تایید سازمان غذا و دارو، مقررشد که دریافت کنندگان دو دز واکسن پاستوکووک (سوبرانا2) در کشور (اعم از افراد شرکت کننده در مطالعه کارآزمایی بالینی و افرادی که این واکسن را در واکسیناسیون عمومی دریافت کرده بودند) دز یادآور نیز تزریق شود.

رئیس انستیتو پاستور افزود: از این رو طبق برنامه، دو دز واکسن پاستوکووک و یک دز واکسن سوبراناپلاس به افراد تزریق می‌شود. همانگونه که مستحضرید امروزه در مورد سایر واکسن‌ها نیز موضوع استفاده از نوبت سوم واکسن مطرح است ولی این مهم، در طراحی واکسن فعلی مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران از همان ابتدا دیده شده بود.

بیگلری تصریح کرد:انستیتو پاستور ایران تولید کننده واکسن در کشور است و واکسن‌های تولیدی را برای توزیع و تزریق در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد. بدیهی است برنامه ریزی برای توزیع و تزریق واکسن با مجموعه وزارت بهداشت است.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با گزارش‌هایی مبنی بر تزریق واکسن سوبرانا پلاس در نوبت دوم به عده‌ای از خبرنگاران توسط یکی از مراکز واکسیناسیون در شهر تهران نیز با توجه برنامه ریزی صورت گرفته توسط وزارت بهداشت، تزریق دز سوم نیز توسط وزارت بهداشت در موعد مقرر برای این دسته از افراد صورت خواهد گرفت و با توجه به بررسی شواهد موجود، نگرانی خاصی در این رابطه مطرح نیست.

وی گفت: با توجه به مطالعه کارآیی این واکسن در رده‌های سنی دو تا هشتاد سال و نیز اثبات اثربخشی تک دز یادآور آن در ایجاد مصونیت مطلوب در بیماران بهبود یافته قبلی، امیدواریم به زودی با کسب مجوزهای لازم در کنار توسعه خطوط تولید، امکان تامین مقادیر بیشتری از این واکسن برای گروه زیادی از اقشار جامعه فراهم شود.