تاکنون 2 واکسن کرونا در ایران مجوز تولید گرفته است. واکسیناسیون در ایران با 4 واکسن وارداتی و 2 واکسن کرونا تولید داخل در حال انجام است. تاکنون بیش از 21 میلیون ایرانی واکسن کرونا تزریق کردند.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام این خبر که تزریق دُز سوم یا دز یادآور در دستور کار قرار گرفته گفت: وقتی شما دو دز را دریافت کردید طبیعتا بعد از شش ماه میزان ایمنی شما پایین می‌آید و نیاز به تزریق دز سوم پیدا می‌کنید بنابراین بیشترین مسئله ما در ماه‌های آینده بحث واکسیناسیون دُز سوم است.

نادر توکلی افزود: با توجه به مسائل کنونی و لجستیکی که ایجاد شده و تسریعی که در واکسیناسیون به وجود آمده واکسیناسیون دز سوم چیز دور از ذهنی نیست، مثلا کادر درمان که اسفند سال گذشته واکسن زدند و اکنون شش ماه از آن می‌گذرد در شهریورماه و مهرماه شروع به تزریق دُز سوم واکسن برای آن‌ها می‌شود و به مرور افرادی که واکسن دریافت می‌کنند قاعدتا شش ماه بعد دز سوم برایشان تزریق می‌شود.

وی گفت: در ایران بخاطر تاخیری که در واکسیناسیون عمومی داشتیم که الان به شدت تسریع پیدا کرده است و علیرغم تمام کمی و کاستی‌ها، سرعت گرفتن روند واکسیناسیون می‌تواند کمک کند تا دو ماه آینده بخش عمده‌ای از جمعیت هدف واکسیناسیون‌شان را کامل کنیم بعد از آن هم بحث واکسیناسیون اطفال و کودکان زیر ۱۸ سال و واکسیناسیون دز سوم باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این شائبه که تعداد ابتلا و فوت افراد واکسینه شده در ایران زیاد است؛ گفت: برای این شایعات مستندی وجود ندارد و این‌ها تحلیل‌های بسیار سوگیرانه‌ای است که متاسفانه می‌خواهند واکسن را زیر سوال ببرند؛ مشخصا در کادر درمان که کاملا واکسینه شدند میزان مرگ و میر بسیار بسیار پایین و تعداد بستری‌هایمان بسیار کم است.

وی با بیان اینکه هدف از تزریق واکسن، کاهش مرگ و میر و کاهش بیماری شدید است گفت: اینکه آمار ابتلا بالا رفته یا آمار ناقلین بدون علامت افزایش یافته، دو موضوع متفاوت است، اما آمار ما در خصوص ابتلای مجدد افراد واکسینه شده که پی سی آرشان مثبت می‌شود به نسبت کل افراد بسیار پایین است یعنی نسبت به کل آمار زیر ۵ درصد است و تعداد بستری شدگان از میان افراد واکسینه شده بسیار کم است و بیماری شدید و فوت هم به همین نسبت کم است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه میزان تاثیرگذاری واکسن در همه جای دنیا بین ۶۰ تا ۸۰ درصد است گفت: کماکان طبق همه مستندات علمی تنها راه و بهترین راه؛ واکسیناسیون کلی است و کماکان به عنوان یک اصل کلی، بهترین واکسن اولین واکسن دردسترس است.