به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رسول دیناروند، در پاسخ به این پرسش که رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در یکی از نشست های خبری انتقاد کرده بود که چرا کشور ما هنوز در برنامه های تزریق واکسن های ۳ گانه متوقف شده است، در حالی که اکثر کشورها واکسن های ۸گانه ارائه می شود و چرا ما در زمینه تولید واکسن اینقدر ضعیف عمل کرده ایم، اظهار داشت: گلایه آقای دکتر مرندی درباره واکسن فلج اطفال است که مربوط به چند ماه گذشته بود که مشکلات آن برطرف شده است اما در معاونت بهداشت یک کمیته واکسیناسیون وجود دارد که آقای دکتر مرندی نیز عضو آن است که این کمیته علی رغم اینکه سازمان غذا و دارو از ۴ سال گذشته پیشنهاد داده بود واکسن پنتاوالان به واکسیناسیون ایران اضافه شود ولی این کمیسیون مخالفت کرد و دلیل آن را نیز نمی دانیم. (واکسن پنتاوالان شامل پنج واکسن از جمله واکسن های سه گانه، هپاتیت و هموفیلوس آنفلوآنزا است)

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ولی به هر حال به نظر بنده دریافت واکسن براساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای همه نوزادان و کودکان ایرانی ضروری است و حال اگر تولید داخل نیز نشد باید آن را وارد کنیم.

دیناروند افزود: ولی باید سمتی برویم که همه واکسن ها را در داخل کشور تولید کنیم. وزارت بهداشت نیز این سیاست را دارد که از تولید واکسن داخلی حمایت کند و اعتقاد داریم با ورود بخش خصوصی به این حوزه، کشور نجات پیدا می کند، زیرا دولت ها در زمینه تولید نمی توانند زیاد قوی عمل کنند چون بوروکراسی های دولتی اجازه نمی دهد و این بدان معنا نیست که افراد دولتی ناتوان هستند بلکه این قاعده در تمام دنیا وجود دارد.

کمبودهایی دارویی که قابل جایگزینی نباشند کمتر از انگشتان دست

وی درباره آخرین وضعیت دارویی کشور نیز خاطرنشان کرد: واقعاً تعداد کمبود دارو در کشور کم است و ما این کمبودها را رصد می کنیم و داروهایی که جایگزین آن ممکن نباشد بسیار انگشت شمار بوده ولی در مجموع کمبودهای دارویی کشور دو رقمی است و مدت هاست که کمبود دارویی کشور ۳ رقمی نیست. اما کمبودهایی دارویی که قابل جایگزینی نباشند کمتر از انگشتان دست است.