به گزارش پارس نیوز، 

حقایقی در مورد گاز معده

 حقایقی در مورد گاز معده 

گرچه کلماتی مثل «آروغ زدن» و «باد شکم» باعث خنده کودکان می شود، اما وقتی چنین اتفاقاتی برای بزرگسالان می افتد خجالت می کشند و طوری وانمود می کنند که گویا هیچ اتفاقی نیفتاده. اما گاهی نادیده گرفتن آن کار سختی است. اکثر افراد اطلاعات زیادی در مورد گاز معده ندارند، اما اطلاعات ما در این مورد زیاد است. حال زمان آن است که پرده از راز نفخ شکم و آروغ برداریم.

مقایسه آروغ و باد شکم

بدن شما از دو نقطه متفاوت ،  گاز تولید می کند.

اول، بادی وجود دارد که شما آن را می بلعید : وقتی نفس می کشید، هنگامی که  غذایتان را قورت می دهید و زمانی که غذاهای کربوهیدرات دار می خورید و حتی هنگامی که آدامس می جوید ،  اکسیژن، نیتروژن و کربن دی اکسید وارد بدن شما می شود.

لورنس کیم می گوید: « اکثر این گازهای  بلعیده شده تبدیل به آروغ می شود، اگر این کار را از طریق آروغ خارج نکنید ، گاز  وارد سیستم گوارشی شما می شود و باعث نفخ شکم یا سوءهاضمه می شود.

دوم بادی که روده شما تولید می کند: شما باید از روده خود برای تولید چنین گازی تشکر کنید، زیرا وقتی غذا می خورید و مواد معدنی حاصل از غذا ،  جذب بدنتان می شود، باکتری های مفیدی که در بدن شما زندگی می کنند مواد باقیمانده را تجزیه می کنند. این فرآیند باعث تولید  گازی می شود که به صورت باد شکم از بدن خارج می شود.

اکثر این گازها بدون بو هستند. اما انواع مشخصی از غذاها مانند غذاهایی که حاوی سولفور هستند می توانند گاز را بودار کنند. بعضی از باکتری ها نیز متان یا هیدروژن سولفید تولید می کنند که بوی خاصی دارد.

میوه جادویی

آیا شعرهای دوره راهنمایی در مورد لوبیا را به یاد می آورید؟ شعرهای کودکانه و زمین بازی درست می گفت.

بعضی غذاها از جمله لوبیاها می توانند باعث چنین کارهایی شوند زیرا بر اساس آنچه کیم می گوید« بدن های ما به اندازه کافی برای هضم این مواد مجهز نیستند.» این مواد شامل

    لوبیا و عدس

    کلم بروکلی ،گل کلم،‌جوانه بروکسل، کلم و پیاز

    تمام غذاهای غلاتی مثل نان و بیسکوئیت ها

    شکر موجود در غذاها و شربت ها و همچنین غذاهای پردازش شده ای که حاوی شیره فروکتوز هستند.

    شکرها و بعضی از شیرین کننده های مصنوعی یافت شده در نوشیدنی ها و غذاها. لوربیتول شکری است که در در هردوویافت می شود و  نفخ آور است.

جیمز لیویت هم می گوید «به علاوه اگر نتوانید موادی خاص در غذایتان را تحمل کنید ، دچار نفخ می شوید. موادی همچون لاکتوز در محصولات لبنی.

میوه ها و سبزیجات و غلات برای شما مفید هستند بنابراین باید آنها را مصرف کنید، اما اگر برای شما بد است بهتر است با دقت مصرف کنید.

آیا می توان بیش از حد غذا خورد؟

اکثر افرادی که از چنین مشکلاتی شکایت می کنند، معمولا بیش از حد معمول غذا نمی خورند. لیویت می گوید« افراد معمولا به ما مراجعه کرده و می گویند نفخ دارند ، اما اشعه x ، گاز زیادی در بدن آنها نشان نمی دهد که این بدان معناست که درک آنها از گاز معده متفاوت است.

در موارد خفیف مسئله مهم این است که سیستم گوارش چقدر حساس یا چقدر فعال است. گرچه زنان و مردان عملکرد یکسانی دارند اما به نظر می رسد زنان علائمی بیشتری گزارش داده اند.

لیویت می گوید «گازهای روده به تنهایی خطرناک نیستند، حتی اگر آنها را نگه دارید. اما اگر بیش از ۵۰ بار در روز گاز معده تولید کنید و علائم دیگری همچون درد شدید شکمی، نفخ و یا خون و چربی در مدفوع داشته باشید، بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

میزان باد شکمی تان را به حداقل برسانید

اگر گاز معده باعث ایجاد مشکلات جسمی یا اجتماعی برای شما می شود. می توانید برای کاهش آن کارهای زیر را انجام دهید.

    کمتر آدامس بجوید.

    آهسته غذا بخورید

    از خوردن نوشیدنی های کربن دار اجتناب کنید.

    از شیرین کننده های مصنوعی اجتناب کنید.

    کلم بروکلی، لوبیا و کلم کمتری مصرف کنید.

    خوردن لبنیات را محدود کنید، به ویژه اگر به لاکتوز حساسیت دارید.

    ورزش شاید مفید باشد.

هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد، اما کیم می گوید بعضی داروهای که بدون نسخه فروخته می شوند می توانند کمک کننده باشند.

آلفا گالاکتوسیداز آنزیمی بوده که شکر موجود در سبزیجات و حبوبات را تجزیه می کند.

لاکتاز ،  آنزیمی بوده که لاکتوز موجود در شیر را تجزیه می کند.

سیمتوسین (گازx، مایتب، فازیم) به ترکیدن حباب های گازی روده کمک می کند.