به گزارش پارس نیوز به نقل از تسنیم، کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت، حفظ محیط زیست و همچنین کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی از جمله اتفاقات مهم و کلیدی است که برقی‌سازی سیستم حمل‌و‌نقل پایتخت برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد.

افزایش گرایش به سمت‌وسوی حمل‌ونقل پایدار در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته نشان می‌دهد استفاده از وسایل نقلیه برقی می‌تواند راهکاری بسیار موثر در مسیر رفع و کاهش چالش‌های حیاتی از جمله آلودگی هوا و ... باشد که در واقع این امر نوعی تحول و تغییر سبک حمل ونقل را به همراه خواهد داشت.

کشورهای موفق در توسعه حمل‌و‌نقل برقی مانند نروژ، چین و هلند و ... در زمینه پذیرش خودروهای برقی پیشرو هستند و عملکردی قابل توجه را ارائه داده‌اند. هر کدام از این کشورها با شرایط و استراتژی‌های منحصر به‌فردی تلاش دارند تا این سبک از حمل‌ونقل را جایگزین حمل‌ونقل سنتی بنزینی کنند و علاوه بر این، فرهنگ پذیرش و جایگزینی جهانی خودروهای برقی ارائه دهند.

در همین راستا و در دوره مدیریت شهری کنونی تغییر سبک حمل‌و‌نقل از سنتی بنزینی به برقی یکی از مواردی است که به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته و شهرداری تهران همراه و با دولت گام‌های موثری را برداشته‌اند.

هفته گذشته در یکی دیگر از برنامه‌های امید و افتخار شهرداری تهران از 198 دستگاه تاکسی برقی رونمایی شد.

موتورسیکلت برقی ,

ثبت شرکتی 49000 خودروی برقی گران‌قیمت

علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در همین رابطه با تاکید بر اینکه تاکنون 49000 خودروی برقی در 9 شرکت ثبت سفارش شده است، می‌گوید: این خودروها در آینده داخلی‌سازی و بعد به بخش خصوصی واگذار می‌‌شود. قیمت این خودرو نزدیک به 20هزار دلار است که حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان برآورد می‌‌شود.

زاکانی به اقدامات دولت سیزدهم هم اشاره و عنوان می‌کند: دولت از ماده 12 برای این امر تسهیلات در نظر می‌گیرد و شهرداری نیز بر اساس قدرالسهمی که از دولت گرفته، خودرو از چین وارد می‌کند. عمده واردات آن در 6 ماه نخست سال آینده است.

به گفته وی، امروز 34 درصد تردد با حمل‌ونقل عمومی و 66درصد با خودروهای شخصی انجام می‌شود که یک فاجعه است. یکی از تصمیم‌های وزیر صمت این بود که حدود 49 هزار تاکسی برقی را شرکت‌های خصوصی که توان تولید داخل آنها را دارند، در چرخه تاکسیرانی تهران استفاده کنند البته با مالکیت خودشان و تحت نظارت سازمان تاکسیرانی تهران.

بیشتر بخوانید
  • زاکانی برای واردات 2000 "اتوبوس برقی" مجددا به چین می‌رود

بیش از 90 درصد تاکسی و ون‌های تهران فرسوده است

شهردار تهران با تاکید بر اینکه 78 هزار تاکسی و ون داریم که حدود 96 درصد آنها فرسوده است، تصریح می‌کند: با استفاده از شرکت‌های اینترنتی و با تبدیل تاکسیرانی به شرکت می‌توان کاری کرد که راننده‌ها سهامدار شرکت شوند و کار حرفه‌ای دقیق مبتنی بر ارائه خدمت داشته باشند.

با خودروهای گازسوز نمی‌توان هوای شهر را پاک کرد!

از آنجایی که آلودگی هوا یکی از چالش‌های مهم در کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود، وزیر صمت هم نسبت به حل این مشکل با ورود خودروهای برقی واکنش نشان داده و گفته: با خودروهای گازسوز نمی‌توان هوای شهر را پاک کرد. ماشین‌های برقی این مزیت را دارند که تولید آلودگی نمی‌کنند.

عباس علی‌آبادی؛ وزیر صمت بیان کرده است: دولت تعرفه خودروهای برقی را کاهش داده و فکر می‌کنم این اقدام ‌مورد استقبال مردم قرار گیرد؛ این کمک به مردم و کمک مالی به کشور است و با این اقدام دیگر شاهد مشکلات محیط‌زیستی نخواهیم بود.

موتورسیکلت برقی ,

با کاهش تعرفه، قیمت خودروهای برقی با بنزینی قابل رقابت می‌شود

به گزارش تسنیم، یکی از نکات حائز اهمیت برای رانندگان تاکسی قیمت خودروهای برقی است که نیازمند ارائه تسهیلات ویژه است که علی‌آبادی در این خصوص گفته است: قیمت این خودروها قابل رقابت از لحاظ قیمتی با خودروهای بنزینی است. از سال بعد خودروهای برقی داخلی با فناوری‌های بسیار بالا خواهیم داشت و در این راستا 8 خودروی ایرانی سال آینده رونمایی خواهد شد.

با توجه به آمارها و کارشناسی‌های صورت گرفته، خودروهای فرسوده سهم قابل توجهی در تولید آلودگی دارند؛ شادی مالکی؛ سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه تعداد تاکسی‌های نوسازی شده تهران تا پایان سال به 5000 دستگاه می‌رسد، عنوان کرد: در دو سال گذشته در بحث نوسازی اقدامات خوبی صورت گرفته و پرداخت تسهیلات 8درصدی با بازپرداخت 60ماهه از جمله این طرح‌ها بوده است.

وی همچنین در خصوص ارائه تسهیلات به رانندگان خودروهای برقی، به انعقاد قراردادهایی که با صندوق کار و امید داشته‌اند اشاره و تصریح کرد: تسهیلات خوبی به رانندگان خودروهای برقی داده می‌شود و شارژ این خودروها از طریق 74 دستگاه شارژر که راه‌اندازی شده انجام می‌شود.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران به سهم 18 درصدی تاکسی‌ها در حمل‌و‌نقل تهران که دچار فرسودگی شده‌اند اشاره و عنوان کرد: با انعقاد قراردادهایی که با چین بسته شد 25 هزار دستگاه تاکسی برقی به مرور به شهر وارد خواهد شد و به‌زودی شاهد تغییر خدمت‌رسانی در این حوزه خواهیم بود.

باتوجه به تدابیر صورت گرفته از سوی شهرداری تهران ساز و کار ورود تاکسی برقی به پایتخت در شرایط خاص درحال پیگیری است.

شارژ خودروهای برقی یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند برای متقاضیان این خودروها دغدغه‌هایی را ایجاد که در این مورد هم تمهیداتی از سوی مدیریت شهری در نظر گرفته شده است.

در همین راستا محسن هرمزی؛ معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران نیز گفت: برای 74 جایگاه شارژ قرارداد منعقد و اجرا شد. با مپنا نیز قراردادی برای ساخت پنج هزار جایگاه دیگر منعقد شده است. به گفته وی یکی از مسائل شهرداری با وزارت نیرو در خصوص جایگاه‌های شارژ است. به همین دلیل امور با شیب ملایمی دنبال می‌شود.

موتورسیکلت برقی ,

هرمزی با تاکید بر اینکه ارائه 40 هزار دستگاه تاکسی برقی از سوی وزارت صمت برای 9 خودروساز تکلیف شده است، تصریح کرد: این تاکسی‌ها با تعرفه یک درصد وارد می‌شود و شرکت‌ها موظف هستند این خودروها را در تهران رونمایی کنند.

گفتنی است همان‌طور که وسایل نقلیه برقی مقرون به صرفه‌تر، در دسترس‌تر و از نظر فناوری پیشرفته‌تر می‌شوند، می‌توان انتظار داشت که شاهد استقبال بیشتری از خودروهای برقی در سراسر کشور باشیم چراکه مزایای زیست‌محیطی، کاهش وابستگی به سوخت‌های تجدیدناپذیر فسیلی و بهبود کیفیت هوا باعث می‌شوند خودرو های برقی بخش مهمی از آینده ما را تشکیل دهند.