پايگاه خبري تحليلي «پارس»- اقبال شاکری در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی پارس گفت: طبق بررسی های صورت گرفته شده هر موتورسیکلت بنزینی حدود 5 برابر خودروهای معمولی آلودگی ایجاد می کند.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» افزود: برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران،مدیریت شهری درنظر دارد سیستم حمل و نقل عمومی را از حالت فسیلی به برقی تبدیل کند.ورود خودروهای هیبریدی و برقی برای کاهش آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار است.برقی شدن خودروها و ناوگان حمل ونقل عمومی بایستی تا 5 سال انجام شود.

این عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با بیان این که یکی از علت های افزایش آلودگی هوا در شهر تهران تردد موتورسیکلت ها و خودروهای دودزا می باشد خاطرنشان کرد:طبق بررسی های صورت گرفته شده هر موتورسیکلت بنزینی حدود 5 برابر خودروهای معمولی آلودگی ایجاد می کند.حال با توجه به این که تعداد موتورسیکلت های بنزینی در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است،به نظر می رسد جایگزینی این نوع وسایل نقلیه با نوع برقی آن بسیار در آلودگی هوای کلانشهر تهران تاثیرگذار باشد.

شاکری در ادامه تصریح داشت: طی جلساتی که کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر با شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه داشتند،مجهز کردن اتوبوس های دودزا به فیلتر هوا جزء برنامه های شرکت اتوبوس رانی برای کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

وی گفت:البته بنده درباره میزان کیفیت سوخت های توزیعی در شهر تهران نمی خواهم اظهارنظر کنم.اما معتقدم که کیفیت سوخت های توزیعی در شهر تهران بایستی بهبود پیدا کند.بهبود کیفیت سوخت خودروها منجر به کاهش آلودگی هوا خواهد شد.


این نماینده مردم در شورا بیان کرد :  حدود 10 هزار تاکسی هیبریدی و 130 هزار موتور سیکلت برقی وارد ناوگان حمل و نقل خواهند شد .

وی تصریح کرد:ما یک مبالغی را برای  این موضوع در اعتبارات شهرداری تخصیص دادیم که آن سهم شهرداری برای مشارکت بانک ها برای مابه التفاوت قیمت می شود.

شاکری  اظهار داشت:دولت  باید این  کاهش مصرف سوخت را به عنوان یارانه در اختیار خریداران قرار  بدهد تا قیمت موتور سیکلت برقی و تاکسی هیبریدی خیلی بالا نباشد و مبلغی که خریدار باید از این طریق بپردازد  دولت باید به صورت تسهیلات در اختیار آنها قراربدهد و این از جمله  اقداماتی است که برای ایجاد انگیزه برای خریداران قرار دادیم.