به گزارش پارس به نقل از فارس محمد توتونچی عصر امروز در حاشیه برگزاری نخستین میز تخصصی عمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کشور عمان یکی از کشورهایی است که در شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس همکاری بسیار قابل قبولی با ایران دارد.

وی ادامه داد: روابط  دو جانبه ایران و عمان در موضوعات منطقه در شکل بسیار وسیعی توسعه پیدا کرده است.

کاردار سفارت ایران در عمان با بیان اینکه کشور عمان به دلیل نداشتن سیاست خصمانه در منطقه نقش خاصی در رایزنی بین  کشور های منطقه دارد گفت: کشور عمان در زمان تحریم نقش میانجی را در بحث هسته برای جمهوری اسلامی ایفا کرد.

توتونچی تبیین کرد: به دنبال سیاست همکاری با کشور عمان هفت کمیته راهبردی در زمینه سیاسی، نظامی، فنی، علمی، گارد ساحلی و... داریم.

وی بیان کرد: روابط سیاسی ایران و عمان در سطح بسیار بالایی ارتقا پیدا کرده اما در زمینه اقتصادی نتوانسته‌ایم به این مهم دست پیدا کنیم.

کاردار سفارت ایران در عمان ابراز امیدواری کرد: اگر بحث انتقال گاز ایران با کشور عمان انجام پذیرد روابط اقتصادی ایران و عمان وارد مرحله‌ای جدیدی خواهد شد.

توتونچی در پایان با ابراز تأسف از نگاه مقطعی بخش خصوصی به صادرات گفت: بخش‌های خصوصی باید نگاه طولانی مدت و برنامه ریزی شده به صادرات داشته باشند و خود زمینه همکاری‌های تجاری را در سطح کلان مهیا کنند.