به گزارش پارس به نقل از مهر،اسماعیل حشم فیروز در تشریح مذاکرات انجام گرفته با مقامات نفتی اقلیم کردستان عراق به منظور مبادله نفت خام و فرآورده های نفتی گفت: پس از انجام مذاکرات مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق، تفاهم نامه ای به منظور مبادله نفت خام و فرآورده های نفتی امضا شده است.

سرپرست امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه بازار کردستان عراق پتانسیل واردات روزانه ۶ میلیون لیتر گازوئیل و حدود ۲.۵ میلیون لیتر نفت سفید را دارد، تاکید کرد: از سوی دیگر استانداردها و کیفیت فرآورده های نفتی صادراتی ایران به کردستان عراق هم در سطح قابل قبولی قرار دارد و مشکلی احساس نمی شود.

این مقام مسئول با اشاره به انجام یک فراخوان محدود به منظور مشارکت بخش خصوصی در فعالیت مبادله نفت و فرآورده نفتی بین ایران و کردستان عراق، گفت: چندین شرکت بخش خصوصی ایرانی تاکنون برای حضور در این تجارت نفتی اعلام آمادگی کرده اند که هم اکنون در مرحله استعلام و بررسی امکانات و توانمندی های این شرکت های خصوصی هستیم.

حشم فیروز همچنین از امضای قرارداد صادرات روزانه ۳ میلیون لیتر گازوئیل به عراق توسط ایران خبر داد و اظهار داشت: با این وجود ایران آمادگی افزایش ۲ تا ۲.۵ برابری صادرات گازوئیل به این کشور همسایه را دارد.

وی با یادآوری اینکه تبادل نفت سفید و نفت گاز ایران با اقلیم کردستان عراق به صوت مبادله نفت خام و فرآورده‌های نفتی توسط برنده مزایده انجام می شود، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود بررسی های اولیه برای مشخص شدن مجری این طرح تا پایان خرداد ماه انجام و قرارداد آن نیز تا آخر تیر ماه امضا شود.