به گزارش پارس به نقل از سیاست روز، این روزها که هنوز اخبار مربوط به توافق هسته ای ایران سرخط بسیاری از خبرگزاری ها و رسانه هاست؛ خبرورود هیات های تجاری مختلف از کشورهای اروپایی و آمریکایی آن قدرها هم که باید، تعجب برانگیز نیست چراکه از دیر باز، بازارهای اقتصادی ایران جایگاه قابل قبولی برای کسب درآمد و سودآوری بوده‌اند. به گفته بسیاری از تاجران در برخی رشته به حدی بازار ایران بکر است که هر لحظه تعلل برای کسب آن فرصت‌های زیادی را از کف سرمایه گذاران می‌برد.

ورود سرمایه گذاران خارجی و هیات های همراه آن تنها مربوط به امروز نیست که توافق هسته ای شکل دیگری به خود گرفته است بلکه از ماه های قبل که هنوز سر انجامی برای این توافق نبوده بسیاری از تجار و سرمایه گذاران خارجی برای آنکه از رقبای خود باز نمانند چمدان به دست رهسپار ایران شدند تا اگر بناست مذاکرات برای قراردادهای تجاری طولانی شود آن‌ها هم بتوانند سهمی از بازار ایران داشته باشند.

همکاری هایی از جنس نفت

در همین راستا روز گذشته هیات ٦٠ نفره آلمانی به ریاست قائم مقام صدراعظم آلمان که همزمان وزیر اقتصاد و انرژی این کشور است برای گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی و به دعوت بیژن زنگنه وارد تهران شدند.

سفیر ایران در آلمان در آستانه ورود هیات اقتصادی این کشور به تهران اعلام کرده که ایران و آلمان در تمام زمینه های نفتی اعم از بالادستی و پایین دستی و همچنین صادرات متقابل تکنولوژی، محصولات پتروشیمی و گاز آماده همکاری با یکدیگر هستند.

ماجدی با بیان اینکه پس از توافق ایران و ٦ قدرت برتر جهانی مانع اصلی توسعه همکاری اقتصادی با غرب و اروپا به طور کامل برداشته شده، به سفر هیات عالیرتبه آلمان به تهران اشاره کرد و افزود: در این سفر با آشنایی شرکتهای خصوصی دو کشور با یکدیگر، قرار است درباره نحوه دریافت تکنولوژی از شرکتهای بزرگ آلمانی و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی به آلمان مذاکرات لازم انجام شود.

وی مدعی شده که آلمان، پیش از تحریم ها دومین شریک تجاری ایران بوده و این احتمال که با سفر این هیات تجاری در مورد صادرات گاز به آلمان نیز مذاکره شود نیز وجود دارد .

اگر چه این اتفاق قابل قبولی است و می تواند راهی مطلوب برای از سر گیری روابط تجاری ایران و آلمان و تقویت هرچه بیشتر آن باشد اما مساله آن است که شرکت های آلمانی شرکتهای قدرتمندی در بخش بالادستی صنعت نفت نیستند و همین خود این شائبه را ایجاد می کند که احتمال اینکه ژرمن ها به دنبال آن باشند تا بازاری بیایند که محصولات بیشتری از تولیدات خود را در آن سرازیر کنند وجود دارد .هرچند این مساله چیزی در حد حدس و گمان است اما اینکه آمار واردات کشور روزه به روز در حال افزایش است خود می تواند این فرضیه را به یک اتفاق ممکن تبدیل کند.

سفیر ایران در آلمان در این موردبا تا کید بر اینکه شرکت های آلمانی نمی توانند در پروژه های بزرگی مثل آزادگان حضور پیدا کنند اعلام کرده که این شرکت ها میتوانند در پروژه های متوسط بخش بالادستی حضور داشته باشند ضمن اینکه در سفر هیات اقتصادی ژرمنها به تهران دریافت تکنولوژی از آلمان و صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این کشور مورد بررسی خواهد گرفت.

 

شریک دیروز؛ رفیق امروز

طبق آمار و مستندات موجود؛ آلمان‌ها، پیش از تحریمها دومین شریک تجاری ایران بوده‌اند و توانمندی زیادی در زمینه های مختلف صنعتی دارند وهمین مساله می‌تواند کمک حال خوبی برای حوزه صنعت کشور که از مشکل نقدینگی و نبود تکنولوژی و ابزار روز رنج می‌برد باشد. این مساله تنها یک روی سکه است و روی دیگر سکه آن است که پس از اعلام تحریم و تشدید آنها این کشور و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی در جرگه اولین ها بودند که در خروج هرچه سریعتر از ایران گوی سبقت را ربودند.

بنا به گفته مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت این سفر نقطه عطفی در روابط بین دو کشور که مدتی در روابط آنها خلل ایجاد شده بود، است چراکه آلمانها به عنوان بزرگترین شرکای تجاری ایران قبل از تحریم، از توانمندی بالایی در زمینه های مختلف صنعتی برخوردار هستند. به گفته وی در این سفر، ١٠ شرکت از بزرگترین شرکتهای آلمانی به همراه تعداد زیادی از شرکتهای کوچک حضور دارند بنابراین همزمان با سفر این هیات تجاری، سیاسی، اقتصادی هماهنگی لازم با اتاق بازرگانی ایران، بخش خصوصی، بخش دولتی برای انجام مذاکرات سازنده انجام شده است و آنها قرار است با وزیر نفت، وزیر امور خارجه، وزیر صنعت، معدن، تجارت، وزیر نیرو، اعضای اتاق بازرگانی ایران دیدار و گفتگو کنند.

ادبیات اقتصادی؛نگاه به امروز وفرداست

ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ورود هیات تجاری آلمانی به ایران به سیاست روز گفت: از قبل توافق هم شرکت ها زیادی از کشورهای خارجی و اروپایی با این نیت که دنیای اقتصاد امروز یک دنیای رقابتی است به ایران آمدند و هریک برای آنکه از رقبای خود باز نمانند تلاش کرده اند تا هرچه سریعتر خود را پای میز مذاکرات اقتصادی با ایران برسانند.

وی افزود: متولیان کشورهای خارجی و شرکت های تجاری آنهابه خوبی می دانند برای آنکه در مباحث اقتصادی عقب نمانند باید جلوتر از دیگران حرکت کنند چراکه تا زمانی که قراردادها منعقد شود باید مذاکرات و جلسات متعددی انجام شود و مزیت‌ها و مشکلات پیش روی آنها مورد بررسی قرار گیرد و این مساله نیازمند سپری شدن زمان طولانی است.

ندیمی با بیان اینکه حضور این قبیل هیات های تجاری بی سابقه نبوده و طبیعی است گفت:ایران با کشور آلمان و سایر کشورهای اروپایی تا پیش ازتحریم روابط تجاری خوبی داشته است و به سخن دیگر روابط تعریف شده داشتیم و اساس شکل گیری این گفت و گوها و مذاکرات از سوی اتحادیه اروپا بوده است.

وی افزود: این بسیار طبیعی است که کشورهای اروپایی نخواهند از کشور چین که در طول تحریم همچنان با ایران رابطه داشته و یا کشوری مانند آمریکا که بنا دارد بعد از 40 سال با ایران رابطه برقرار کند عقب نمانند و ماهم باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشیم .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه این کشورهای و شرکتهای تجاری آنها جز اولین کسانی بودند که به محض اعمال تحریم ها از ایران خارج شدند و چگونه می‌توان به آنها اعتماد دوباره کرد تصریح کرد: ادبیات دنیای اقتصاد برمباحث دیروز استوار نیست بلکه امروز و فردا را پیش رو دارد و اساسا حرف در این بازار بر مبنای نفع و سود است.

وی افزود: اساس روابط اقتصادی کشورها قهر و آشتی نیست و اساس آن بر مبنای سودآوری و منفعت است بنابراین روابط دیروزی نمی‌تواند دلیلی برای عدم بهره گیری ایران از این فرصت شود و ما برای ساختن ایران به این قبیل فرصت ها نیاز داریم و نبایدآنها را نادیده بگیریم.

 

سرمایه گذار ها در راهند

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز در مورد سفر این هیات تجاری به سیاست روز گفت:بعد از انجام توافق کاملا طبیعی است که تعدد سفرهای هیات تجاری خارجی به ایران زیاد شود اما هریک از انها به تناسب زمینه کاری خود می خواهند وارد اقتصاد ایران شوند .

وی افزود: مهم این نیست که این هیات ها از چه کشوری برای سرمایه گذاری وارد ایران می شوند بلکه نکته مهم آن است که بتوانیم از زمینه ورود آنها نهایت سود و بهره را داشته باشیم .

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از یک یا دو ماه قبل توافق این علائم و قراین برای سرمایه‌گذاران این کشورها معلوم شده بود تصریح کرد:اروپایی ها علاقمند سرمایه گذاری درایران هستند و می‌کوشند تا به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم به منظور سرمایه گذاری در ایران اقدام کنند .

وی در پاسخ به این مساله که این کشورهای و شرکتهای تجاری آنها جز اولین کسانی بودند که به محض اعمال تحریم ها از ایران خارج شدند و چگونه می‌توان به آنها اعتماد دوباره کرد گفت: در اقتصاد اصطلاحی وجود دارد مبنی براینکه هیچ کشوری دوست دائمی و یا دشمن همیشگی نیست بنابراین سیاست گذاران اقتصادی عمدتا بر مبنای منافع کشورها تصمیم می‌گیرند. وی افزود: با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری متولیان و دست اندرکاران نیز در سیاست گذاری‌ها و برنامه‌‌ریزی‌های خود چه در رویارویی با شرکت های خارجی و چه در سایر موارد باید همواره اقتصاد مقاومتی را مدنظر داشته باشند.