به گزارش پارس نیوز، 

 

  «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با مجله «پانوراما» تصریح کرد که اقدامات تشکیلات آمریکا در پیشبرد سیاست‌های روسیه هراسی موجب شده است که روابط مسکو با واشنگتن همچنان رو به وخامت برود.

وی توضیح داد: «ما به طور مداوم تصریح کرده‌ایم که اظهارات رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در خصوص تمایل به برقراری گفت‌وگوی عادی بین دو کشور را مثبت ارزیابی می‌کنیم. ما تنها از طریق گام‌های عملی آنها، منافع حقیقی شرکای خود را در همکاری سازنده را قضاوت می‌کنیم».

لاوروف درباره بدتر شدن روابط روسیه و آمریکا گفت: «حتی اگر یک اشاره مثبتی از سوی رئیس‌جمهور (آمریکا) وجود داشته باشد، کاملاً با روسیه هراسی تشکیلات آمریکا که کشور ما را بعنوان یک تهدید به تصویر می کشند، لغو شده است».

وزیر خارجه روسیه به تماس تلفنی ماه مارس «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: «ترامپ پیشنهاد داد خیلی زود یک نشست سطح عالی برگزار شود. وی پوتین را به کاخ سفید دعوت کرد. وی درباره تمایل خود برای برقراری همکاری در عرصه بین‌المللی، اقدام مشترک برای سرکوب رقابت تسلیحاتی سخن گفت».

لاوروف تأکید کرد که تنش‌ها در روابط بین‌الملل، نتیجه برخی اقدامات یکجانبه آمریکا و همپیمانانش است و توضیح داد: «به وضوح، اوضاع جهان رو به تنش‌ بیشتر می‌رود کمتر قابل پیش‌بینی است. ما دائماً تأکید کردیم که در وهله اول این رخداد، در نتیجه اقدامات مداوم یکجانبه آمریکا و برخی کشورهای غربی وفادار به این کشور می‌باشد».

وزیر امور خارجه روسیه به موضوع اوکراین و موضع ضدروسی غرب اشاره کرد و گفت:‌«در خط مشی غرب در قبال این موضوع (اوکراین)، موردی وجود ندارد که بتوان از آن بعنوان موضع در حمایت اوکراین یاد کرد، همه چیز در واقع ضدروسی است. ما شاهدیم که برای آمریکا و شماری از ماهواره‌های این کشور، حرف زدن از فضای مشترک صلح، امنیت و ثبات در منطقه یورو-آتلانتیک، پوششی برای تعقیب مداوم تسخیر مداوم فضای ژئوپولتیکی و تحمیل خطوط اشتباه به زمین از طریق گسترش ناتو و برنامه مشارکت شرقی اتحادیه اروپا است».

لاوروف به بحث سوریه و اتهاماتی که آمریکا و غرب به دولت دمشق درباره حمله شیمیایی اخیر در منطقه «دوما» واقع در «غوطه شرقی» وارد آورده‌اند، اشاره کرد و گفت که مسکو انتظار دارد که مأموریت حقیقت‌یابی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی که وظیفه تحقیقات درباره حادثه شیمیایی 7 آوریل در دوما سوریه را دارد، یک تحقیقات بی‌طرفانه‌‌ای را انجام دهد.

وی توضیح داد: «ما انتظار داریم که سفر آنها به سوریه به یک تحقیقات مستقل منجر شود و شامل بازدید از تمامی مکان‌های مربوط به این حمله به قول معروف شیمیایی و فعالیت‌های افراط‌گرایانی شود که به دنبال تولید عوامل سمی هستند. ما از طرف خود بیشترین اقدامات را برای تسهیل کار کارشناسان انجام داده‌ایم».

لاوروف ادامه داد که آمریکا به دنبال هدف فروپاشی سوریه تضمین حضور نظامی خود در کرانه شرقی رود فرات است و قصد ترک این محل را نیز ندارد.

این دیپلمات روس اینگونه توضیح داد: «گرچه وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید متعهد شدند که تنها هدف آمریکا، بیرون راندن تروریست‌ها از این کشور (سوریه) است، در عمل آمریکا به طور فعال در کرانه شرقی رود فرات مستقر شده است و به طور مؤثر مسیری را با هدف فروپاشی سوریه دنبال می‌کند. برخی از همپیمانان خاص آمریکا، ترغیب به (دنبال کردن) چنین مسیری می‌کنند».

وی سپس ابراز تأسف کرد که روسیه به طور مداوم شاهد موقعیت‌هایی است که اظهارات واشنگتن با اقدامات عملی این کشور در تضاد است.

این مقام روس به قضیه مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس اشاره کرد که اخیراً جنجالی را در جهان به راه انداخت و موجب شد که انگلیس و همپیمانانش مسکو را بدون هرگونه سند و شواهدی به مسموم کردن این جاسوس به همراه دخترش متهم کنند و به این بهانه دیپلمات‌های روس را از کشورهایشان اخراج کنند.

علیرغم آنکه روسیه پیشنهاد داده بود که در تحقیقات درباره این پرونده آماده همکاری با انگلیس است، لندن از ارائه هرگونه دسترسی به روسیه برای تحقیق درباره این قضیه خودداری کرده بود.

لاوروف در اینباره گفت: «امتناع انگلیس از دسترسی کنسولی، زمینه را به گونه‌ای فراهم آورده است که رخدادهای اخیر به عنوان آدم ربایی یا انزوای بین‌المللی در نظر گرفته شود. این قطعاً غیرقابل پذیرش است».