به گزارش پارس نیوز، 

 

  دولت آمریکا اخبار مربوط به ارسال یک نوع موشک پیشرفته ضد تانک به اوکراین را تایید کرد.

به نوشته وبگاه «رادیو اروپای آزاد» آمریکا روز دوشنبه در اقدامی که موجب رنجش روسیه می‌شود اعلام کرد که  محموله‌ای از موشک‌های پیشرفته ضد تانک «اف‌جی‌ام-148 جاولین» را به اوکراین ارسال کرده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «این موشک‌ها اینک به اوکراین ارسال شده اند.»

بر این اساس، ارسال این سلاح های کشنده نوعی حضور بیشتر آمریکا در ستیز بین اوکراین و روسیه است و پیروزی نمادینی برای اوکراین در تلاش برای جلب حمایت غرب به نظر می‌رسد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به این خبر آمریکا را به «دامن زدن به جنگ» متهم کرد.

دو مقام اوکراین و آمریکا نیز که به خاطر حساسیت مسئله مایل به افشای نامشان نبودند خبر وزارت خارجه آمریکا در زمینه ارسال این موشک‌های پیشرفته  به اوکراین را تایید کردند.

این در حالی است که «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه  روسیه نیز در این باره گفت که تجهیز اوکراین به تنش بین مسکو با واشنگتن دامن زده و اوکراین را به سوی تصمیم‌های نظامی جدید بی پروا می‌برد.

آمریکا از سال 2015 به این سو کمک‌های نظامی به ارزش 750 میلیون دلار به اوکراین ارسال کرده  که شامل سامانه‌های رادار برد کوتاه، تجهیزات دید در شب و موشک‌های ضد تانک است.

موشک جاولین

اف‌جی‌ام-148 جاولین، نوعی موشک هدایت شونده ضد تانک قابل حمل و شلیک توسط نفر ساخت آمریکا است.

جاولین، اولین موشک با قابلیت «شلیک کن و فراموش کن» است که قبل از شلیک توسط فرد شلیک کننده به اصطلاح روی هدف قفل می‌کند و مجهز به سامانه هدف یابی خودکار است.

روسیه نیز چندی قبل در واکنش به تلاش آمریکا در افزایش قابلیت‌های دفاعی اوکراین یگان جدید مجهز به سامانه موشکی «اس- 400» را در نزدیکی شهر «سواستوپول» قلمروی هوایی منطقه در مرز با اوکراین مستقر کرد.

سامانه اس- 400 که در غرب از آن به نام «ترایمف» نیز یاد می‌شود، قادر است اهداف هوایی تا برد 400 کیلومتر را هدف گیرد. این سامانه در سال 2007 وارد زرادخانه روسیه شد.