تاکنون گزارش های بسیاری از اسراف و خوش گذرانی پادشاهان سعودی منتشر شده است، اما اطلاع از چنین مواردی همزمان با ادعای ریاضت اقتصادی از سوی عربستان عجیب به نظر می رسد.

این امر سبب می شود تا مردم فکر کنند عربستان که تا این حد ادعای ریاضت اقتصادی و فقر دارد چگونه می تواند میلیاردها دلار برای تفریح و خوش گذرانی پادشاهان و شاهزادگان خود هزینه کند؟

گزارش ها نشان می دهد پادشاه سعودی 100 میلیون دلار در سفر تعطیلات تابستانی خود به مراکش هزینه کرد.

مجتهد، منتقد مشهور سعودی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر به ثروتی که یکی از شاهزادگان سعودی برای فرزندش به ارث گذاشته پرداخت و نوشت امیر مشعل بن عبدالعزیز بیش از 1199 میلیارد ریال سعودی (319 میلیارد دلار آمریکا) از خود بر جای گذاشت و وصیت کرد که به هر یک از همسرانش مبلغ 75 میلیارد ریال سعودی و به هر یک از 7 دخترش مبلغ 45.65 میلیارد ریال سعودی و به هر یک از 9 پسرش 91.3 میلیارد ریال سعودی برسد.

شایان ذکر است امیر مشعل بن عبدالعزیز، پسر سیزدهم ملک عبدالعزیز، بنیان گذار خانواده پادشاهی سعودی است که در سال 1926 میلادی به دنیا آمد و از سال 2007 تا 2017 رئیس هیات بیعت و یکی از بزرگان خاندان پادشاهی سعودی بود. وی از سال 1951 تا 1953 منصب وزارت دفاع این کشور را برعهده گرفت.

همچنین گزارش هایی از فاصله طبقاتی درجامعه سعودی وجود دارد و نشان می دهد که ثروت در این کشور به طرز ناعادلانه ای تقسیم شده است.

علاوه بر اینها، با وجود ثروت های نفتی بی شمار در این کشور 12.5 درصد از جوانان این کشور بیکار هستند و فقر در تاریخ این کشور به نقاط بی سابقه ای رسیده است. این در حالیست که بخش وسیعی از ثروت های نفتی این کشور به جیب خاندان پادشاهی می رود.

در همین باره بسیاری از رسانه ها نوشتند خاندان پادشاهی سعودی هر ساله 10 میلیارد دلار صرف تفریح و خوش گذرانی می کنند و برای خود املاک گران قیمت در کشورهای اروپایی می خرند به عنوان نمونه یکی از شاهزاده های سعودی خانه ای به ارزش 30 میلیون دلار در فرانسه خرید.

ودر نهایت می توان گفت فقر و سخت گیری دینی از امور منفی موجود در این کشور است که تنها شامل طبقات عادی این جامعه می شود.