روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به هزینه‌های خاندان آل سعود اشاره کرد و نوشت، حتی در شرایطی که دولت عربستان به عنوان بخشی از برنامه ریاضت مالی، یک چهارم از پروژه‌هایی به ارزش یک تریلیون دلار را لغو کرد، اما کارگران مجبورند باند فرود بالگردها در محوطه‌های تفریحی را تکمیل کنند و چادری را به بزرگی چادر سیرک بنا کنند تا پادشاه عربستان بتواند به همراه تعداد بی شماری از همراهانش در آنجا به برگزاری جشن و شادی و سرگرمی مشغول باشد.

طبق این گزارش، ثروت خاندان سلطنتی عربستان از ذخایر نفت نشأت گرفته است که در دوران حکومت ملک «عبدالعزیز بن سعود» پدر ملک سلمان پادشاه کنونی عربستان، یعنی حدود ۷۵ سال پیش کشف شد. خاندان آل سعود از فروش نفت، سالانه میلیاردها دلار کسب درآمد کرده است.

شاهزاده «خالد بن فرهان آل سعود» یکی از اعضای مخالف خاندان آل سعود که در آلمان به سرمی‌برد، می‌گوید: «مردم کمتر از قبل پول دارند اما  خاندان آل سعود، به همان میزان پول دارد. پول هنگفتی از دولت وجود دارد که از بودجه مخفی شده است که تنها شخص پادشاه درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند و آن را تعیین می‌کند».

بر اساس این گزارش، علیرغم معضلات جدی فرامرزی یعنی جنگ پرهزینه یمن، خشونت‌ها در عراق و سوریه و مسئله ایران، این مشکلات اقتصادی عربستان است که خطر آشفته کردن شهروندان عربستان را به همراه دارد.

این روزنامه آمریکایی گزارش کرد که بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی در خصوص افشاکردن ثروت خود که ممکن است موج انتقادات مردم عربستان را برانگیزد، محتاط هستند.

بر اساس این گزارش، دولت عربستان که با شکاف‌های شدید بودجه‌ای مواجه شده است، حقوق بخش‌های دولتی و یارانه‌ها را کاهش داد و هزینه بنزین، برق و آب را نیز افزایش داد و پادشاه عربستان شروع به قرض گرفتن میلیاردها دلار در داخل و خارج از این کشور شد و با کاهش میزان استخدامی‌ها این نگرانی‌ وجود دارد که جوانان عربستان در آینده نتوانند برای خود کار پیدا کنند.

با اینحال آل سعود همچنان هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند و بسیاری از اعضای این خاندان، سال گذشته در پاریس املاکی را خریداری کرده‌اند.

یکی از کارکنان آژانس‌های املاک و مستغلات در فرانسه می‌گوید که اخیراً یک آپارتمان ۱۱ هزار فوت مربعی به قیمت بیش از ۳۰ میلیون دلار به یک شاهزاده سعودی فروخته است.

طبق این گزارش ملک سلمان نیز سرمایه‌های قابل توجهی در فرانسه دارد. ثبت اموال در این کشور نشان می‌دهد که وی ده‌ها آپارتمان به ارزش حدود ۳۵ میلیون دلار در پاریس دارد. وی همچنین یک قلعه لوکس در فرانسه و قلعه‌ای در اسپانیا دارد.

طبق این گزارش، میزان ثروت خاندان آل سعود بسیار محرمانه است. این پول در میان بسیاری از خویشاوندان تقسیم می‌شود و در سراسر چندین قاره پخش شده است و به همین دلیل محاسبه دقیق آن دشوار است. طرح مکانیسم بودجه عربستان مبهم است. سهم بودجه عربستان که در نهایت به صندوق خزانه خاندان سعودی واریز می‌شود، افشا نشده و حتی افرادی که از نزدیک خاندان آل سعود را دنبال می‌کنند، نمی‌توانند مجموع دارایی‌های آن‌ها را برآورد کنند.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد که اسناد پاناما که در ماه آوریل منتشر شد، نشان می‌دهد که ملک سلمان در شرکت‌های برون مرزی لوکزامبورگ و جزایر ویرجین انگلستان مشارکت داشته است. این اسناد، وی را به یک قایق بادبانی و اموال چندین میلیون دلاری در لندن، مرتبط می‌کند.

این گزارش سپس اینگونه ادامه داد، با اینحال تعداد زیادی از سعودی‌های فقیری وجود دارند که بسیاری از آن‌ها که طبقه متوسط جامعه را تشکیل می‌دهند و به سختی می‌توانند، زندگی روزمره خود را بگذرانند.

این گزارش به بسیاری از مزایایی که اعضای خاندان آل سعود از آن بهره می‌برند اشاره کرد و نوشت که اعضای خاندان سلطنتی به کمک وضعیت و ارتباطاتی که به واسطه اصالت خانوادگی دارند، به کمک‌هزینه‌ها، شغل‌های دولتی و موقعیت در کسب و کار وابسته هستند.

طبق این گزارش، عمیق‌ترین نگاه به دارایی‌های خاندان سلطنتی زمانی به دست آمد که یکی از مقامات سفارت آمریکا در ریاض در سال ۱۹۹۶ به دفتر تصمیمات و قوانین وزارت دارایی دسترسی پیدا کرد.

در آن زمان، حق الزحمه از ۲۷۰ هزار دلار در ماه تا ۸ هزار دلار در ماه متغیر بود. مبلغ اولیه به پسر پادشاه و مبلغ دوم به نتیجه وی متعلق بود.

پاداش‌هایی از یک تا سه میلیون دلار نیز به برخی از اعضای خاندان سلطنتی به عنوان هدایای عروسی برای ساخت قصر داده می‌شد.

این مقام آمریکایی در یادداشتی که حدود پنج سال پیش در اسناد ویکی‌لیکس منتشر شد، برآورد کرد که این کمک‌ هزینه‌ها که شامل حقوق اعضای برجسته خاندان آل سعود بود، حدود 2 میلیارد دلار از مجموع بودجه۴۰ میلیارد دلاری یا ۵ درصد از بودجه دولتی بوده است.

سخنگوی عربستان می‌گوید که مجموع کنونی کمک هزینه سالانه از ۲.۷ میلیارد دلار تجاوز نمی‌کند و مدعی است که بیشترین سهم به سران قبایل و رهبران استان‌ها و نه خاندان آل سعود تعلق می‌گیرد.

طبق یادداشت‌های ۲۰۰۷ یک دیپلمات آمریکایی شاهزاده «بندر بن سلطان» که مدت‌ها سفیر عربستان در آمریکا بود و شاهزاده «عبدالعزیز بن فهد» یکی از پسران ملک فهد، صدها میلیون دلار از فروش زمینی در شمال جده که همچنان در حال ساخت است، سود به دست آوردند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، در زمان وقوع ناآرامی‌هایی در سراسر عربستان، ملک عبدالله حدود ۱۳۰ میلیارد دلار صرف حقوق و برنامه‌های اجتماعی کرد. سلمان که در ژانویه ۲۰۱۵ جایگزین ملک عبدالله شد حدود ۳۲ میلیارد دلار هزینه‌ کرد که این هزینه شامل پاداش‌هایی مبنی بر حقوق دو ماهه به کارکنان دولتی کرد.

«فورد فراکر» یکی از سفرای سابق آمریکا در عربستان که هم‌اکنون رئیس شورای سیاست خاورمیانه است، در خصوص خاندان آل سعودد می‌گوید که شعار یا همه با هم شنا می‌کنیم یا همه با هم غرق می‌شویم در «دی ان ای» خاندان آل سعود ریشه دوانده است.