بعد از اینکه «احمد کریمه» استاد شریعت الازهر طی فتوایی اعلام کرد برخلاف تبلیغات ریاض و ابوظبی، نظامیان عربستانی و اماراتی که در جنگ ائتلاف عربی-سعودی علیه یمن کشته شده‌اند، شهید نیستند؛ الازهر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فتوای کریمه فقط خود او را نمایندگی می‌کند و نظر الازهر نیست.

الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در توییتر به کریمه هشدار داد تا از اسم و عنوان این موسسه برای بیان اظهارات سیاسی و فقهی‌اش استفاده نکند.

الازهر همچنین اظهارات کریمه درباره یمن را غیرمسئولانه خواند و اعلام کرد که میانه رویی رویکرد الازهر است و این اظهارات ربطی به این نهاد ندارد (جزئیات بیشتر).

از سوی دیگر رسانه‌های سعودی با انتشار خبری مدعی شده‌اند که الازهر در واکنش به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص لزوم بازنگری در نحوه اجرای مراسم حج از سوی عربستان، اعلام کرده که تهران تلاش می‌کند فتنه‌های طائفه‌ای و رقابت سیاسی را وارد دین کند.

رسانه‌های سعودی مدعی‌ شده‌اند که عربستان همواره مسئول برگزاری و اجرای مراسم حج بوده و تأمید کرده که همه باید اختلافات سیاسی و طائفه‌ای خود را از دین دور کنند زیرا این مسأله به ضرر وحدت امت اسلامی است.