اخبار بازیگرانفیلم خارجی

نگاهی به فیلم آخر الزمانی دون ۲ (dune2) با بازی تیموتی شالامی

افتتاح حساب در ترکیهخدمات سئو پلکانیکاشت ابرو

فیلم دون ۲ (Dune: Part Two) یک فیلم علمی تخیلی حماسی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۴ به کارگردانی دنی ویلنوو است که فیلم‌نامه را مشترکاً با جان اسپیتز نوشت. این فیلم دنبالهٔ تلماسه (۲۰۲۱) و دومین فیلم از اقتباس دو بخشی از رمانی به همین نام چاپ سال ۱۹۶۵ اثر فرانک هربرت به‌شمار می‌رود. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم دون ۲ و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم دون ۲ منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم دون ۲ چه کسی است؟

کارگردان فیلم دون ۲ دنی ویلنوو است.

فیلم دون ۲ کی میاد؟

فیلم دون ۲ در ۱۵ فوریه ۲۰۲۴ در اودئون میدان لستر لندن اکران جهانی خود را داشت و در ۱ مارس در ایالات متحده اکران شد.

موضوع فیلم دون ۲ چیست؟

در فیلم تل ماسه 2 : سفر اسطوره‌ای همچنان ادامه می‌یابد که پل آتریدس با فریمن‌ها متحد می‌شود تا از کسانی که خانواده‌اش را نابود کرده‌اند انتقام بگیرد. او در مواجهه با انتخابی بین عشق و سرنوشت جهان، سعی می‌کند از آینده‌ای تاریک جلوگیری کند که فقط خودش می‌تواند پیش‌بینی کند.

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم دون ۲ چیست؟

در فیلم دون ۲ تیموتی شالامی، زندایا، ربکا فرگوسن، جاش برولین، آستین باتلر، فلورنس پیو، دیو باتیستا، کریستوفر واکن، استیون مک‌کینلی هندرسون، لئا سیدو، سهیلا یعقوب، استلان اسکاشگورد، شارلوت رمپلینگ، خاویر باردم هنرنمایی کرده اند.

مشخصات فیلم دون ۲

نام فیلمدون ۲
کارگرداندنی ویلنوو
تهیه‌کنندهماری پارنت
کیل بویتر
پاتریک مک‌کورمیک
تانیا لاپونته
دنی ویلنوو
نویسندهدنی ویلنوو
جان اسپیتز
موسیقیهانس زیمر
کشور سازندهایالات متحده
ژانرعلمی تخیلی حماسی
توزیع‌کنندهبرادران وارنر پیکچرز
تاریخ‌های انتشار۶ فوریه ۲۰۲۴ (آؤدیتوریو ناسیونال)
مدت زمان
۱۶۷ دقیقه
شرکت‌های تولید
لجندری پیکچرز
فروش گیشه۶۹۶٫۹ میلیون دلار

لیست بازیگران فیلم دون ۲

لیست بازیگران فیلم دون ۲

  • تیموتی شالامی در نقش پل اتریدیز، دوک خاندان اتریدیز، که فرمن‌ها او را مُعَدّیب (Muad’Dib) می‌نامند.
  • ربکا فرگوسن در نقش لیدی جسیکا، یک بنی جزیرت و مادر پاول و هم‌بالین لِتو، پدر فقید پاول
  • جاش برولین در نقش گورنی هالک، استاد اسلحه‌خانه اتریدیز و مربی پاول
  • استلان اسکاشگورد در نقش بارون ولادیمیر هارکونن، دشمن قسم‌خوردهٔ لِتو و مباشر سابق آراکیس
  • دیو باتیستا در نقش گلوسو رابان، برادرزاده وحشی بارون هارکونن
  • استیون مک‌کینلی هندرسون در نقش ثوفیر هاوات ، منتات وفادار به سلسهٔ اتریدیز
  • زندایا در نقش چانی، یک زن جوان فرمنی و شخص مورد علاقهٔ پاول
  • شارلوت رمپلینگ در نقش گایوس هلن موهیم، یک بنی جزیرت و مادر بزرگوار و حقیقت‌گوی امپراتور
  • خاویر باردم در نقش استیلگار، رهبر سلسهٔ فرمن در سیچ تبر
  • فلورنس پیو در نقش پرنسس ایرولان، دختر امپراتور
  • آستین باتلر در نقش فیض-روثا، برادرزادهٔ کوچکتر بارون هارکونن و جانشین برنامه‌ریزی‌شده در آراکیس
  • کریستوفر واکن در نقش صدام چهارم، امپراتور خاندان کورینو
  • لئا سیدو در نقش لیدی مارگوت فنرینگ، یک بنی جزیرت و دوست نزدیک امپراتور
  • سهیلا یعقوب در نقش شیشکلی، رزمندهٔ فرمن
  • آنیا تیلور-جوی در نقش آلیا اتریدیز، خواهر پل که در رؤیاهایش ظاهر می‌شود

عوامل فیلم دون ۲

  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • تهیه‌کننده: ماری پارنت، کیل بویتر، پاتریک مک‌کورمیک، تانیا لاپونته، دنی ویلنوو
  • فیلمنامه‌نویس: دنی ویلنوو، جان اسپیتز
  • موسیقی: هانس زیمر
  • فیلم‌بردار: گرگ فریزر
  • تدوین‌گر: جو واکر

معرفی دنی ویلنوو کارگردان فیلم دون ۲

دنی ویلنوو، کارگردان، تهیه کننده، فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر کانادایی-فرانسوی‌، متولد ۳ اکتبر ۱۹۶۷ در بکانکور است. در سوابق هنری او یک بار نامزدی دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی به چشم می‌خورد. کمتر فیلم‌سازی در سینمای هالیوود امروز را می‌توان سراغ گرفت که به اندازه دنی ویلنوو، تعدد ژانری در تولید آثار حماسی و در عین حال شخصی و تجربی را تجربه کرده باشد. بعد از موفقیت شعله‌ها به مثابه یک ملودرام سیاسی-اجتماعی در فصل جوایز، ویلنوو جواز ورود به سینمای هالیوود را به دست آورد و از آن پس طی تجربیاتی گوناگون از ساخت یک درام جنایی حماسی مثل زندانیان تا تولید آثاری پرهزینه چون سیکاریو، ورود، بلید رانر ۲۰۴۹ و تل‌ ماسه همواره در تلاش بود تا زوایایی ناپیدا از آثار متعارف ژانری چه در فضای جنایی و چه درام‌ های باشکوه علمی تخیلی را برای مخاطب آشکار سازد و از این طریق وام‌دار بخش مهمی از فیلم‌سازان تجربه‌گرای نسل‌های پیشین هالیوود هم‌چون کوبریک و اسپیلبرگ باشد.

حرف های کارگردان فیلم دون ۲

دنی ویلنوو گفته است که هیچ صحنه حذف‌شده‌ای را منتشر نخواهد کرد: «من واقعا به این موضوع باور دارم که وقتی صحنه‌ای در فیلم نیست در واقع مرده است. من در این خصوص عزیزانی را کشته‌ام که برایم دردناک بوده است. گاهی وقت‌ها نماهایی را حذف می‌کنم و می‌گویم: باورم نمی‌شود که دارم این صحنه را بیرون می‌گذارم. احساس می‌کنم یک سامورایی دل و روده مرا می‌شکافد. دردناک است و برای همین نمی‌خواهم دوباره برگردم و فرانکنستاینی خلق کنم و بکوشم چیزهایی را دوباره پویا کنم که کشته‌ام. این کار بیش از حد دردناک است. وقتی صحنه‌ای حذف می‌شود و می‌میرد مرده است و حتما دلیلی داشته. از سوی دیگر، فیلمسازی همین است و در نهایت تمامیت خود فیلم در اولویت است. در ضمن، فکر می‌کنم در اتاق تدوین خیلی سختگیرم. به خودم و منیتم فکر نمی‌کنم و فقط در اندیشه فیلم هستم.»

معرفی فیلم دون ۲

دون یا تل ماسه فیلمی حماسی و علمی‌تخیلی به کارگردانی فیلمساز برجسته کانادایی دُنی ویلنوو است که بر اساس رمان محبوب سال ۱۹۶۵ فرانک هربرت به همین نام ساخته شده است. این اقتباس دوبخشی، سومین اقتباس از این کتاب به شمار می‌رود؛ پس از فیلم سال ۱۹۸۴ دیوید لینچ و سریال کوتاه جان هریسن که سال ۲۰۰۰ عرضه شد. اگر از این فیلم خوشتان آمده یا در برنامه تماشا دارید، این مطلب را از دست ندهید.

معرفی فیلم دون ۲

تولید فیلم دون ۲

توسعه فیلم دون ۲

دنی ویلنوو در مارس ۲۰۱۸ اعلام کرد که هدفش از اقتباس این رمان، ایجاد یک مجموعه‌فیلم دو قسمتی بوده است. ویلنوو در نهایت قراردادی را برای دو فیلم، به همان سبک اقتباسی دو قسمتی از رمان آن از سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ اثر استیون کینگ، با برادران وارنر امضا کرد. او اظهار داشت که «با ساخت این اقتباس از کتاب در قالب تنها یک فیلم موافق» نیست زیرا تلماسه اثری «بیش از حد پیچیده» با «جزئیاتی بی‌شمار» است که یک فیلم به تنهایی نمی‌تواند آن را به تصویر بکشد. جو واکر در ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان تدوینگر فیلم تأیید شد. سایر خدمه عبارتند از برد رایکر به عنوان مدیر هنری ناظر؛ پاتریس ورمت به عنوان طراح تولید؛ پل لمبرت به عنوان سرپرست جلوه‌های ویژه؛ گرد نفزر به عنوان ناظر جلوه‌های ویژه؛ و توماس استراترز به عنوان هماهنگ‌کننده بدل‌کاری. تلماسه: بخش دو توسط ویلنوو، ماری پارنت و کیل بویتر تهیه می‌شود و تانیا لاپونت، برایان هربرت، بایرون مریت، کیم هربرت، توماس تال، جان اسپیتز، ریچارد پی. روبین‌شتاین، جان هریسون و هربرت دبلیو. گین به عنوان تهیه‌کنندگان اجرایی و کوین جی اندرسون به عنوان مشاور خلاقیت در این فیلم حضور خواهند داشت. جاشوا گرود، مدیرعامل لجندری، در آوریل ۲۰۱۹ تأیید کرد که آن‌ها قصد دارند دنباله‌ای بسازند و افزود که «یک مکان منطقی برای توقف فیلم [اول] پیش از پایان کتاب وجود دارد».

ویلنوو در دسامبر ۲۰۲۰ اظهار داشت که با توجه به برنامهٔ برادران وارنر برای اکران فیلم در سینماها و همزمان در اچ‌بی‌او مکس، فیلم اول ممکن است از نظر مالی عملکرد ضعیفی داشته باشد، که می‌تواند منجر به لغو دنبالهٔ برنامه‌ریزی‌شده شود. در یک نمایش آی‌مکس از ده دقیقهٔ نخستِ اولین فیلم، لوگوی عنوان متن تلماسه: بخش یک را نشان می‌داد که به برنامه‌های دنباله اعتبار می‌بخشید. ویلنوو در اوت ۲۰۲۱ با اطمینان بیشتری در مورد شانس فیلمبرداری دنباله و هیجانش برای همکاری دوباره با تیموتی شالامی و زندایا صحبت کرد، در حالی که چانی قرار بود نقش بزرگتری را در دنباله داشته باشد. ویلنوو در جشنواره فیلم ونیز پیش از آغاز نخستین فیلم اظهار داشت که در حال برنامه‌ریزی یک سه‌گانه است که قسمت دوم آن بر پایهٔ نیمهٔ دوم رمان اول و فیلم سوم بر اساس مسیحای تلماسه ساخته خواهد شد. برادران وارنر به ویلنوو اطمینان دادند که تا زمانی که فیلم نخست عملکرد مطلوبی در اچ‌بی‌او مکس داشته‌باشد، دنبالهٔ آن چراغ سبز دریافت خواهد کرد. تنها چند روز پیش از اکران فیلم اول، آن سارنوف، مدیر عامل شرکت برادران وارنر گفت: «آیا دنباله‌ای برای تلماسه خواهیم داشت؟ اگر فیلم را تماشا کنید می‌بینید که چگونه ختم می‌شود. فکر می‌کنم شما تقریباً پاسخ آن را می‌دانید.»

لجندری در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۱ به‌طور رسمی چراغ سبز تلماسه: قسمت دوم را داده و یک سخنگوی این شرکت اظهار داشت: «ما هرگز بدون دیدگاهِ خارق‌العادهٔ دَنی [ویلنوو] و عملکرد شگفت‌انگیزِ گروه با استعداد او، نویسندگان، گروهِ بازیگران، شرکایِ ما در برادران وارنر، و البته طرفداران!، به این نقطه نمی‌رسیدیم.» نکتهٔ کلیدی مذاکره پیش از سبزشدن قسمت دوم این بود که اطمینان حاصل شود که دنباله فیلم یک پنجرهٔ انحصاری سینمایی خواهد داشت و لجندری و برادران وارنر موافقت کردند که به فیلم یک پنجرهٔ ۴۵-روزه پیش از نمایش در رسانهٔ جاری داده شود. ویلنوو گفت که این انحصار سینمایی «شرط غیرقابل مذاکره» است و «تجربهٔ تئاتری در قلب زبان سینمایی من است». ویلنوو پس از چراغ سبز این فیلم گفت که دغدغهٔ اصلی او این است که فیلمبرداری را در اسرع وقت به پایان برساند و انتظار داشت که کار روی فیلم در سه‌ماههٔ پایانی سال ۲۰۲۲ آغاز شود. او با این حال گفت که تولید فیلم دوم از تمام کارهایی که پیشتر در فیلم اول ایجاد شده بود سود می‌برد و می‌تواند به تسریع تولید کمک کند.

نویسندگی فیلم دون ۲

اریک راث برای نوشتن فیلمنامه در آوریل ۲۰۱۷ استخدام شد، و بعداً تأیید شد که جان اسپیتز در کنار راث و ویلنوو فیلمنامه را می‌نویسد. در آوریل ۲۰۱۹ تأیید شد که دیوید جی. پیترسن، خالق زبان بازی تاج‌وتخت، زبان‌های این فیلم را توسعه می‌دهد. اسپیتز در نوامبر ۲۰۱۹ به عنوان مجری برنامه از سریال پیش‌درآمد تلویزیونی تلماسه: انجمن خواهران کنار رفت تا بر روی تلماسه: بخش دو تمرکز کند. گرگ فریزر در ژوئن ۲۰۲۰ گفت: «این فیلم به خودی خود یک داستان کاملاً شکل‌گرفته با مکان‌هایی برای رفتن است. این یک فیلم حماسی کاملاً مستقل است که وقتی مردم آن را ببینند از آن سود زیادی خواهند برد». اریک راث در فوریه ۲۰۲۱ اظهار داشت که یک پردازش کامل برای دنبالهٔ بالقوه را نوشته است. ویلنوو در اوت ۲۰۲۱ نیز تأیید کرد که نویسندگی روی بخش دوم آغاز شده است. او در مارس ۲۰۲۲ فاش کرد که کار روی بیشتر بخش‌های فیلمنامه به پایان رسیده است.

انتخاب بازیگران فیلم دون ۲

تیموتی شالامی، زندایا، ربکا فرگوسن، خاویر باردم، استلان اسکاشگورد و دیو باتیستا اعضای بازیگران فیلم اول تأیید شدند. در اوت ۲۰۲۱، ویلنوو همچنین اعلام کرد که نقش زندایا در نقش چانی در فیلم دوم بزرگتر خواهد بود و در کنار شالامی در نقش پاول آتریدس، در فیلم همبازی خواهد شد.هانس زیمر آهنگساز و گرگ فریزر فیلمبردار این فیلم باقی خواهند ماند. جو واکر باری دیگر تدوین را انجام می‌دهد.

در مارس ۲۰۲۲، گزارش شد که فلورنس پیو و آستین باتلر به ترتیب در حال مذاکره برای بازی در این فیلم در نقش‌های پرنسس ایرولان و فیض-روثا، وارث هارکونن بودند. کریستوفر واکن در ماه مه در نقش صدام چهارم به بازیگران پیوست. در ژوئن، لئا سیدو برای پیوستن به بازیگران در نقش لیدی مارگوت وارد مذاکره شد. سهیلا یعقوب در ماه ژوئیه در نقش شیشَکلی به بازیگران پیوست.

انتخاب بازیگران فیلم دون ۲

فیلم‌برداری فیلم دون ۲

پیش‌تصویربرداری به مدت دو روز از ۴ ژوئیه ۲۰۲۲ در مقبره بریون در التیوال، ایتالیا انجام شد. قرار بود تصویربرداری اصلی در ۲۱ ژوئیه در بوداپست، مجارستان آغاز شود اما پیشتر از وقت مقرر در ۱۸ ژوئیه آغاز شد.

موسیقی فیلم دون ۲

هانس زیمر که موسیقی فیلم نخست را ساخته‌بود، برای آهنگ‌سازی موسیقی فیلم دوم بازگشت. زیمر قبل از معرفی فیلم بیش از ۹۰ دقیقه موسیقی ساخته بود تا به ویلنوو در هنگام نوشتن کمک کند. دو تک آهنگ در ۱۵ فوریه ۲۰۲۴ توسط واترتاور موزیک با نام‌های «A Time of Quiet Between the Storms» و «Harvester Attack» منتشر شدند. آلبوم کامل موسیقی متن در ۲۳ فوریه منتشر شد.

داستان فیلم دون ۲

پس از تخریب خاندان آتریدس توسط هارکونن، پرنسس ایرولان، دختر امپراتور صدام چهارم، به‌طور مخفیانه گزارش می‌دهد که ممکن است پل اتریدیز هنوز زنده باشد. در آراکیس، سربازان فرمن استیلگار، از جمله پل و مادر باردارش، لیدی جسیکا، بر یک گشت‌زنی هارکونن غلبه می‌کنند. هنگامی که جسیکا و پل به جایگاه فرمن یعنی سیچ تبر می‌رسند، برخی از فرمن‌ها گمان می‌کنند که آنها جاسوس باشند، در حالی که استیلگار و دیگران نشانه‌هایی از پیش‌گویی باستانی را می‌بینند که مادر و پسری از «دنیای بیرونی» برای آراکیس رفاه به ارمغان خواهند آورد.

استیلگار به جسیکا می‌گوید که مادر بزرگوار سیچ تبر در حال مرگ است و جسیکا باید با نوشیدن آب زندگی جایگزین وی شود: سمی کشنده برای مردان و افراد آموزش ندیده. جسیکا زهر را تغییر می‌دهد، زنده مانده و در این فرایند خاطرات تمام نیاکان زن در اصل و نسب خود را به ارث می‌برد. این مایع پیش از موعد ذهن دختر متولد نشده‌اش، یعنی آلیا را بیدار می‌کند و به جسیکا اجازه می‌دهد با او ارتباط برقرار کند. آنها موافقت می‌کنند که بر متقاعد کردن فرمن‌های شمالی شکاک‌تر به پیشگویی نبوت تمرکز کنند. چانی و دوستش شیشکلی معتقدند که این پیشگویی برای دستکاری فرمن‌ها ابداع شده است. با این حال، پس از اینکه پل اعلام می‌کند که قصد دارد در کنار فرمن‌ها بجنگد نه اینکه بر آنها حکومت کند، او شروع به احترام‌گذاشتن به وی می‌کند.

پل و چانی عاشق یکدیگر می‌شوند و پل در فرهنگ فرمن غوطه‌ور می‌شود: او با یادگیری زبان آنها، تبدیل به یک مبارز فدایکین می‌شود، و با سوار شدن بر کرم شنی در حملات علیه عملیات اسپایس هارکونن شرکت می‌کند. پل نام‌های فرمن «اسول» و «مُعَدّیب» را برمی‌گزیند. به دلیل حملات ویرانگر به اسپایس، بارون ولادیمیر هارکونن، برادرزاده خود، گلوسو رابان، را به عنوان حاکم آراکیس با برادرزاده جوانتر قاتل و روان‌پریش خود، یعنی فیض-روثا جایگزین می‌کند. لیدی مارگو فنرینگ، یکی از اعضای بنی جزیرت، فرستاده می‌شود تا فیض-روثا را به عنوان یک «کویساتز هادراخ» آینده‌نگر ارزیابی کند و با اغوا کردن او، تبار ژنتیکی او را تضمین می‌کند.

جسیکا به جنوب سفر می‌کند تا با بنیادگرایان فرمن که به این پیشگویی اعتقاد دارند متحد شود. پل در شمال می‌ماند و می‌ترسد که اگر او به عنوان یک مسیحا به جنوب برود، رؤیاهای او از یک جنگ مقدس رخ خواهد داد. او دوباره با گورنی هالک متحد می‌شود، که او را به انبار اتمی پنهان خاندان اتریدز هدایت می‌کند. فیض-روثا به شمال فرمن—از جمله سیچ تبر—حمله می‌کند و پل و بازماندگان را مجبور می‌کند به جنوب سفر کنند. شیشکلی باقی می‌ماند و فیض-روثا او را می‌کشد. به محض ورود، پل با نوشیدن آب زندگی به کما می‌رود. این باعث عصبانیت چانی می‌شود، اما او توسط جسیکا مجبور می‌شود اشک‌های خود را با مایع مخلوط کند، که پل را بیدار می‌کند. پل اکنون دید روشن‌تری از گذشته، حال و آینده دارد. او خواهرش، آلیا را در سن بالغی روی یک آراکیس پر از آب می‌بیند و متوجه می‌شود که جسیکا در واقع دختر بارون است. او همچنین یک مسیر منحصر به فرد برای پیروزی در میان همه آینده‌های ممکن را کشف می‌کند.

رهبران فرمنی جنوب از پل می‌خواهند که استیلگار را به دوئل مرگ برای رهبری دعوت کند. او مخالفت می‌کند و با نشان دادن اینکه می‌تواند درونی‌ترین افکار آنها را بخواند، اصولگرایان را تحریک می‌کند. او خود را «لسان‌الغیب» اعلام می‌کند و برای صدام چالشی می‌فرستد که همراه با ایرولان، موهیم و سربازانش سرداوکار به آراکیس می‌رسد. در حال که صدام هارکونن‌ها را تنبیه می‌کند، فرمن‌ها با استفاده از بمب اتمی و کرم‌های شنی آفندی را برای غلبه بر نیروهای ساردوکار آغاز می‌کنند. پل بارون را می‌کشد و صدام و اطرافیانش را دستگیر می‌کند. گورنی، یک ربان در حال فرار را رهگیری کرده و می‌کشد.

پل صدام را برای تاج‌وتخت به چالش می‌کشد و با ناراحتی چانی، خواستار ازدواج با دخترش ایرولان می‌شود. صدام اعتراف می‌کند که در تخریب خاندان اتریدیز نقش داشته است. خاندان‌های بزرگ که قبلاً توسط بارون احضار شده بودند، به مدار می‌رسند. پل تهدید می‌کند که اگر آنها مداخله کنند با بمب اتمی تمام مزارع اسپایس را نابود خواهد کرد. صدام، فیض-روثا را به عنوان قهرمان خود انتخاب می‌کند، اما پل او را در یک دوئل با چاقو می‌کشد. پرنسس ایرولان تنها به شرط زنده‌ماندن پدرش با درخواست ازدواج پل موافقت می‌کند. صدام زانو می‌زند و حلقه مهر پل را می‌بوسد. پس از اینکه خاندان‌های بزرگ برتری پل را رد می‌کنند، او به فرمن‌ها دستور می‌دهد به ناوگان در حال چرخش حمله کنند. همان‌طور که استیلگار فرمن‌ها را به کشتی‌های اسیر شده سرداوکار هدایت می‌کند، جسیکا و آلیا در مورد آغاز جنگ مقدس فکر می‌کنند. چانی که احساس می‌کند به دلیل قصد پل برای ازدواج با ایرولان به او خیانت شده است، از تعظیم به او خودداری می‌کند و به تنهایی روی یک کرم شنی می‌رود.

داستان فیلم دون ۲

تاریخ انتشار فیلم دون ۲

فیلم دون ۲ برای اکران در نوامبر ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل اختلافات کارگری هالیوود در سال ۲۰۲۳ به تعویق افتاد. این فیلم در ۱۵ فوریه ۲۰۲۴ در اودئون میدان لستر لندن اکران جهانی خود را داشت و در ۱ مارس در ایالات متحده اکران شد. این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و بیش از ۶۹۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت که آن را به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۴ تبدیل کرده است. سومین فیلم بر اساس مسیحای تلماسه در حال ساخت است.

بازخورد فیلم دون ۲

گیشه

تا ۱۷ آوریل ۲۰۲۴، فیلم دون ۲، ۲۷۳٫۳ میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا و نیز ۴۱۲٫۴ میلیون دلار در سایر کشورها فروش داشته است که فروش جهانی آن در کل به ۶۸۵٫۷ میلیون دلار رسیده است. هالیوود ریپورتر تخمین زده بود که هزینه و درآمد این فیلم پس از فروش حدود ۵۰۰ میلیون دلار برابر خواهد شد و سود و زیانی ایجاد نخواهد کرد.

داخلی

در ایالات متحده و کانادا، فروش بلیت فیلم از فروش بلیت اوپنهایمر پیشی گرفت و پیش‌بینی می‌شد در آخر هفتهٔ افتتاحیه‌اش از ۴٬۰۵۰ سالن سینما ۶۵ تا ۸۰ میلیون دلار بفروشد. همچنین انتظار می‌رفت که از ۷۱ بازار بین‌المللی ۸۵ تا ۹۰ میلیون دلار به دست بیاورد و فروش جهانی با رقم ۱۷۰ میلیون دلار آغاز شود. این فیلم در روز نخست اکران ۳۲٫۲ میلیون دلار، شامل ۱۲ میلیون دلار از پیش‌نمایش ۲۵ و ۲۹ فوریه، فروش کرد. نمایش آی‌مکس ۴٫۵ میلیون دلار (۳۸٪) از مجموع اولیه را تشکیل می‌دهد. این فیلم با فروشی ۸۲٫۵ میلیون دلاری آغاز به کار کرد، که دو برابر فروش ۴۱ میلیون دلاری آخر هفتهٔ افتتاحیهٔ فیلم نخست بود. نمایش آی‌مکس ۱۸٫۵ میلیون دلار (۲۳٪) از کل را تشکیل می‌دهد که یک رکورد برای انتشار در ماه مارس است. به گفته جف گلدشتاین، رئیس توزیع داخلی در برادران وارنر، این رقم «بسیار بالاتر از آن چیزی بود که هر یک از می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم». در آخر هفتهٔ دوم، این فیلم ۴۶ میلیون دلار (۴۴ درصد کاهش) به دست آورد و پس از پاندای کونگ‌فوکار ۴ که تازه اکران شده بود، در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین تنها در هفت روز از کل درآمد داخلی فیلم نخست (۱۰۸ میلیون دلار) فراتر رفت. این فیلم در سومین آخر هفتهٔ خود ۲۸٫۵ میلیون دلار و در چهارمین آخر هفتهٔ خود ۱۷٫۶ میلیون دلار فروش کرد که هر دو بار در رتبه دوم باقی ماند. این فیلم همچنین از وانکا پیشی گرفت و به پردرآمدترین فیلم شالامی تبدیل شد.

دیگر کشورها

بیرون از ایالات متحده و کانادا، تلماسه: بخش دو ۱۰۰٫۰۲ میلیون دلار در آخر هفتهٔ افتتاحیه خود از ۷۱ بازار فروش داشت. در آخر هفتهٔ دوم، این فیلم ۸۱ میلیون دلار از ۷۲ بازار بین‌المللی، از جمله افتتاحیه ۲۰ میلیون دلاری در چین، دریافت کرد. این فیلم به‌ترتیب در سومین و چهارمین آخر هفتهٔ خود ۵۱٫۲ میلیون دلار و ۳۰٫۷ میلیون دلار فروش کرد. تا ۱۴ آوریل ۲۰۲۴، بالاترین بازارهای فروش بریتانیا (۴۸٫۱ میلیون دلار)، چین (۴۸٫۱ میلیون دلار)، فرانسه (۴۱٫۸ میلیون دلار)، آلمان (۳۸٫۷ میلیون دلار) و استرالیا (۲۲ میلیون دلار) بودند.

بازخورد فیلم دون ۲

واکنش انتقادی

فیلم دون ۲ «بازخوردهای تحسین‌آمیز گستردهٔ منتقدان را دریافت کرد»، و به دلیل جلوه‌های بصری و بازی بازیگران مورد تحسین قرار گرفت. برخی از نقدها آن را یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تمام دوران معرفی کرده‌اند. در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۹۳ از ۴۱۳ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۸٫۴/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «تلماسه: بخش دو که از دید بصری هیجان‌انگیز و از دید روایی حماسی است، اقتباس دنی ویلنوو از این مجموعهٔ علمی تخیلی محبوب را در فرمی تماشایی ادامه می‌دهد.» این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۶۲ منتقد امتیاز ۷۹ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای عموماً مطلوب» است. تماشاگرانی که توسط سینماسکور مورد بررسی قرار گرفتند به فیلم نمره متوسط «A» در مقیاس A+ تا F دادند، در حالی که آنهایی که در نظرسنجی پست‌ترک شرکت کردند ۹۴ درصد نمره کلی مثبت به آن دادند و ۸۰ درصد گفتند که قطعاً آن را توصیه می‌کنند.

آیا تلماسه Dune قسمت سوم دارد؟

بنابر اعلام سایت‌های سینمایی، ساخت قسمت سوم تل ماسه یا Dune 3 تایید شده است ولی هنوز خبری از زمان ساخت و تولید آن به بیرون درز نکرده است. اطلاعات بیشتر را همینجا در همین صفحه منتشر خواهیم کرد.

نقد و بررسی فیلم تلماسه ۲۰۲۴

نیویورک تایمز | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

مانولا دارگیس | هنر خلق چشم‌اندازها و تصاویر سینمایی زنده است و در «تلماسه: بخش دوم» سروصدایی به‌پا کرده است؛ اینجا ضیافتی تمام‌عیار برپاست.

اسکرین دیلی | امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

تیم گریئرسن | در حالی که موسیقی پیش‌برنده هانس زیمر، درام فیلم را آبدار و دلنشین‌تر کرده و بر هیجان جست‌وجوی پل افزوده است، «تلماسه: بخش دوم» به چنان عظمت و شکوه سینمایی بر پرده نقره‌ای دست می‌یابد که در سینمای مدرن به‌ندرت کسی جرات انجامش را داشته است. هر تماشاگری که از بخش اول لذت برده بود با نهایت اشتیاق به دیدن این بخش می‌نشیند و پاداشی فوق‌العاده هم دریافت خواهد کرد.

ورایتی | امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

پیتر دبروژ | ویلنوو طوری با هر نمای فیلمش برخورد کرده که انگار با یک نقاشی سروکار داشته است؛ و چنین به نظر می‌رسد که هر طراحی از پس هزاران سال تاریخ بشری دست به دست شده تا به این فیلم برسد؛ از حروف هیروگلیف اسرارآمیز گرفته تا انبوه نقاب‌ها و پوشش‌های خلاقانه‌ای که برای پنهان کردن چهره‌هایی استفاده شده‌اند که اهرم‌های قدرت را دستکاری می‌کنند و تقریبا همگی زن هستند.

تلگراف | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

رابی کالین | دنباله دنی ویلنوو بر فیلم حماسی و علمی‌تخیلی سال ۲۰۲۱ او، یک اثر سینمایی جسورانه و از نظر بصری حیرت‌انگیز است.

گاردین | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

پیتر بردشا | بخش دوم اقتباس سینمایی شگفت‌انگیز ویلنوو، همچون یک خیال حماسی است که تصاویرش از فاشیسم و امپریالیسم می‌گویند و همین‌طور از مقاومت پارتیزانی و عشق.

شیکاگو تریبیون | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

مایکل فیلیپس | «تلماسه: بخش دوم» به لحاظ روایی فیلمی درخشان و فراموش‌نشدنی نیست اما در این خصوص، تلاشی هم به خرج نداده است.

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

لاویا گیارکی | «تلماسه: بخش دوم» وقتی پای تصویر کردن فرِمِن‌ها (مردمانی بومی که در امپراتوری برای خودمختاری می‌جنگند) به میان می‌آید از سطحی‌نگری رنج می‌برد؛ و نمی‌تواند جزییات رمان هربرت در خصوص ویران‌شهری ضدامپریالیسم را تمام و کمال ترسیم کند.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان در سایت های سینمایی

تا زمان انتشار این مطلب

نام سایتامتیازدهنده‌هاامتیاز میانگینتعداد آراء
IMDbکاربران۸.۸ از ۱۰۲۷۸ هزار کاربر
متاکریتیکمنتقدان برتر۷۹ از ۱۰۰بر اساس ۶۲ نقد
راتن تومیتوزعموم منتقدان۸.۴ از ۱۰بر اساس ۴۰۶ نقد

حواشی جالب فیلم تل ماسه Dune

حواشی جالب فیلم تل ماسه Dune

ایران هم جزو لوکیشن های اولیه فیلم دون بود

مهران باقی | جذاب‌ترین نکته درباره سری فیلم‌های تل ماسه این است؛ طراح تولید فیلم پاتریس ورمت فهرست لوکیشن‌های مناسب برای سکانس‌های کویری فیلم را از نرم‌افزار گوگل ارث انتخاب کرد و در بین بیابان‌های مناسب فیلمبرداری، نام ایران را هم در کنار نام کشورهای چاد، لیبی و موریتانی به عنوان لوکیشن فیلمبرداری در نظر داشت. البته انتخاب نهایی او بیابان مشهور و توریست‌پسند وادی رم در کشور اردن بود. این بیابان قبلا هم میزبان دو فیلم درجه‌یک هالیوودی بوده: لورنس عربستان و مریخی.

  • انتخاب وادی رم آن‌ها را به مشکل انداخت! در این بیابان خبری از تل‌های ماسه نبود و گروه مجبور شد نمونه‌های از ماسه‌های این بیابان را در بطری‌های آب معدنی جمع کند و به لوکیشن دیگری ببرد تا بعد از فیلمبرداری در لوکیشن جدید، رنگ ماسه‌ها با رنگ ماسه‌های لوکیشن قدیمی در مراحل تدوین هماهنگ شود.
  • لوکیشن نهایی فیلم بیابانی در ابوظبی بود.
  • فیلم در استودیویی در خارج از شهر بوداپست کشور مجارستان تولید شد. این استودیو آن‌قدر بزرگ بود که ربکا فرگوسن بارها در آن گم شد!
  • ساخت قسمت اول فیلم تل ماسه از تولیدکنندگانش ۳ سال زمان و ۱۶۵ میلیون دلار هزینه برد.
  • دنیس ویلنوو کارگردان فیلم تل ماسه می‌خواست فیلم را با شخصیت‌های زن قوی بسازد. وقتی اریک راث فیلمنامه‌نویس از او پرسید: «مهم‌ترین چیزی که باید در این اقتباس مطرح کنیم، چیست؟» ویلنوو پاسخ داد: زنان!
  • شخصیت دکتر کاینز در فیلم با کتاب متفاوت است. او در کتاب یک مرد سفیدپوست است و در فیلم به یک زن سیاه‌پوست تبدیل شده تا احتمالا فیلم طبق جوی که اخیرا در هالیوود به‌راه افتاده، به رنگین‌پوستان هم بهایی داده باشد.
  • ساخت این فیلم رویای دوره نوجوانی کارگردانش ویلنوو بود. از زمانی که کتاب را در ۱۴ سالگی خواند تصمیم گرفت فیلمی بر اساس رمان بسازد و نهایتا رویایش را عملی کرد.
  • کارگردان برای بازیگر نقش پل آتریدس از کسی تست بازیگری نگرفت، چون شخصا از قبل تیموتی شالامی را برای بازی در آن نقش برگزیده بود.
  • جاش برولین که قبلا در فیلم سیکاریو با ویلنوو همکاری کرده بود، بدون خواندن فیلمنامه نقشش را پذیرفت! برولین بعدها گفت الکی تظاهر کرده که فیلمنامه را خوانده و از آن خوشش آمده است!
  • آماده کردن بدن و چهره‌پردازی استلان اسکاشگورد (بازیگر نقش بارون ولادیمیر هارکونن)، هر روز ۸ ساعت زمان می‌برد و پس از پایان فیلمبرداری، ۲ ساعت هم برای برداشتن و حذف‌شان از چهره و بدن بازیگر زمان نیاز بود. به‌علاوه، اسکاشگورد در روزهای فیلمبرداری چیزی نمی‌نوشید و از قرص‌های ایمودیوم مصرف می‌کرد تا مجبور به دستشویی رفتن نشود!
  • تتوهای چهره بانو جسیکا، مناجات گروه بِنی جِسیرِت برای مقابله با ترس است.
  • استیون مک‌کینلِی هِندرسِن و تیم بلِیک نِلسن در صحنه‌های بازی کردند اما در نهایت شخصیت‌های‌شان، به‌ترتیب توفیر هاوات و کنت فِنرینگ از فیلم حذف شدند. از هر دو این بازیگران در عنوان‌بندی پایانی «تشکر ویژه» شده است.
  • آستین باتلر دوره‌ای تمرین صوتی و آوایی کرد تا صدای شخصیتش به استلان اسکاشگورد شبیه شود. او برای ایفای نقش فِید-روتا دوره‌ای بدنسازی هم پشت سر گذاشت تا ۲۵ پوند عضله اضافه کند.
  • گریگ فریزر در مقام فیلمبردار پیشنهاد کرد برای فصل (سکانس) جیدی پرایم (جهان زادگاه هارکونِن) از دوربین‌های مادون قرمز استفاده شود تا پوست‌ها بافتی نیمه‌شفاف پیدا کنند.
  • بر خلاف روالی که در دهه‌های اخیر باب شده است، دو بخش «تلماسه» پشت‌سرهم فیلمبرداری نشد و چراغ سبز استودیو برای ساخت بخش دوم در گرو موفقیت بخش اول بود که با تعیین تاریخ اکران ازپیش‌تعیین‌شده و شیوع جهانی کووید-نوزده بسیار پیچیده شد. دست‌آخر چهار روز پس از اکران بخش اول در ایالات متحده، چراغ سبز فیلمبرداری بخش دوم در روز ۲۶ اکتبر ۲۰۲۱ داده شد.
  • دنی ویلنوو شخصیت فِید-روتا هارکونن (آستین باتلر) را به عنوان «تلفیقی از قاتلی روانی، یک استاد شمشیرزنی المپیک، یک مار و میک جَگِر» توصیف کرده است. جالب این‌که خود میک جگر قرار بود این شخصیت را در اقتباس سینمایی شکست‌خورده آلخاندرو خودوروفسکی در دهه ۱۹۷۰ بازی کند.

پوستر فیلم دون ۲

پوستر فیلم دون ۲

پوستر فیلم دون ۲ پوستر فیلم دون ۲ پوستر فیلم دون ۲

تیزر فیلم دون ۲

بیوگرافی بازیگران فیلم دون ۲

تیموتی شالامی

تیموتی شالامی، بازیگر آمریکایی، متولد ۲۷ دسامبر ۱۹۹۵ در نیویورک است. وی از سال ۲۰۰۷ فعالیت حرفه ای خود را در عرصه بازیگری آغاز نمود.

تیموتی شالامی، سابقه نقش آفرینی در آثاری همچون هوملند، مردان، زنان و کودکان، بدترین دوستان، خاطرات آدرال، عاشق کوپرها باش، خانم استیونز، مرا با نامت صدا کن، لیدی برد، متخاصمان، یک روز بارانی در نیویورک، زنان کوچک، پسر زیبا، میان ‌ستاره ای، پادشاه، گزارش فرانسوی، نظم و قانون، میهن، تل ماسه و بالا رو نگاه نکن را در کارنامه هنری خود دارد.

از جمله افتخارات تیموتی شالامی می‌ توان به نامزدی دریافت یک جایزه اسکار، یک جایزه آکادمی فیلم های علمی تخیلی، فانتزی و ترسناک و سه جایزه گلدن گلوب اشاره کرد.

تیموتی شالامی

ربکا فرگوسن

ربکا فرگوسن، بازیگر سوئدی، متولد ۱۹ اکتبر ۱۹۸۳ در استکهلم است. وی از سال ۱۹۹۹ فعالیت حرفه ای خود را در عرصه بازیگری آغاز نمود.

ربکا فرگوسن، سابقه نقش آفرینی در آثاری همچون دختری در قطار، فلورنس فاستر جنکینز، هرکول، دکتر اسلیپ،‌ مردان سیاه‌ پوش: بین‌المللی، پسری که شاه خواهد شد، حیات، ماموریت غیرممکن: سقوط، آدم‌برفی، خاطره‌پردازی و تل ماسه را در کارنامه هنری خود دارد.

از جمله افتخارات ربکا فرگوسن می‌توان به نامزدی دریافت یک جایزه گلدن گلوب، یک جایزه ساترن و یک جایزه امپایر اشاره کرد.

ربکا فرگوسن

جاش برولین

جاش برولین، بازیگر، تهیه کننده، کارگردان، نویسنده و تدوین‌گر آمریکایی، متولد ۱۲ فوریه ۱۹۶۸ در سانتا مونیکا است. وی از سال ۱۹۸۵ فعالیت حرفه ای خود را در عرصه بازیگری آغاز نمود. از جمله افتخارات جاش برولین می‌توان به نامزدی دریافت یک جایزه اسکار و کسب یک جایزه ساترن اشاره کرد.

جاش برولین، سابقه نقش آفرینی در آثاری همچون جایی برای پیرمردها نیست، مرد توخالی، مردان سیاه پوش ۳، دره الاه، دبلیو، گانگستر آمریکایی، شهامت واقعی، شهر گناه: بانویی که بخاطرش می‌کشم، درود بر سزار!، جونا هگس، افسانه شکارچی گوزن دم‌سفید، ددپول ۲، میمیک، جنایت خاموش، جوخه گانگسترها، مرد توخالی، گرایندهاوس، میلک، اورست، سیکاریو، انتقام‌ جویان: پایان بازی و تل ماسه را در کارنامه هنری خود دارد.

جاش برولین

استلان اسکاشگورد

استلان اسکاشگورد بازیگر، تهیه کننده و صداپیشه سوئدی متولد ۱۳ ژوئن ۱۹۵۱ در گوتنبرگ است که از سال ۱۹۶۸ فعالیت حرفه ای خود را آغاز نمود.

استلان اسکاشگورد سابقه فعالیت در آثاری همچون تل ماسه، دزدین اسب ها، شکستن امواج، ویل هانتینگ خوب، دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده و دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا، ماما میا، دختری با خال کوبی اژدها، هکتور در جست و جوی خوشبختی، آرتورشاه، مرد راه‌آهن، ثور، چرنوبیل، انتقام‌ جویان، مومین ها و ستاره دنباله دار، رونین، سیندرلا، فرشتگان و شیاطین، ریور و دزدیدن اسب ها را در کارنامه هنری خود دارد.

از جمله افتخارات استلان اسکاشگورد می‌ توان به کسب یک جایزه گلدن گلوب و نامزدی دریافت یک جایزه امی و یک جایزه بفتا اشاره کرد.

استلان اسکاشگورد

دیو باتیستا

دیو باتیستا بازیگر، تهیه کننده، رزمی‌ کار و کشتی‌‌ گیر سابق آمریکایی، متولد ۱۸ ژانویه ۱۹۶۹ در آرلینگتون است. وی از سال ۲۰۰۱ فعالیت حرفه ای خود را در عرصه بازیگری آغاز نمود. او پیشتر در لیگ دبلیو دبلیو ای فعالیت داشت و یکی از بزرگترین کشتی‌ گیران این کمپانی محسوب می شد. او یک بار قهرمان رویال رامبل درسال ۲۰۰۵، ۲ بار قهرمانی تیمی به همراه ریک فلیر و جان سینا، شش قهرمانی سنگین وزن جهان و قهرمانی دبلیو دبلیو ای شده است.

دیو باتیستا، سابقه نقش آفرینی در آثاری همچون ارتش مردگان، استاد زد: میراث ایپ من، جاسوس من، ۰۰۷: اسپکتر، استوبر، امتیاز نهایی، نقشه فرار ۲: جهنم، بلید رانر ۲۰۴۹، نگهبانان کهکشان، سرقت (اتوبوس ۶۵۷)، نگهبانان کهکشان ۲ و تل ماسه را در کارنامه هنری خود دارد.

از جمله افتخارات دیو باتیستا می‌ توان به کسب یک جایزه در جشنواره انجمن منتقدان فیلم نوادا اشاره کرد.

دیو باتیستا

استیون مک‌ کینلی هندرسون

استیون مک‌ کینلی هندرسون، بازیگر آمریکایی، متولد ۳۱ آگوست ۱۹۴۹ در کانزاس است. وی از سال ۱۹۷۹ فعالیت حرفه ای خود را در عرصه بازیگری آغاز نمود.

استیون مک‌ کینلی هندرسون، سابقه نقش آفرینی در آثاری همچون سرقت از برج، اتاق خبر، لینکلن، توسعه دهندگان، فوق العاده بلند و بی نهایت نزدیک، لیدی برد، غریبه ها، ماجراهای واقعی پسر گرگی، تل ماسه و وو تانگ: حماسه آمریکایی را در کارنامه هنری خود دارد. از جمله افتخارات او می‌توان به نامزدی دریافت دو جایزه در جشنواره فیلم های بزرگسالان ۲۰۱۷ و کسب یک جایزه در جشنواره بین المللی فیلم سانتا باربارا ۲۰۱۷ اشاره کرد.

استیون مک‌ کینلی هندرسون

شارلوت رمپلینگ

شارلوت رمپلینگ بازیگر، مدل و خواننده بریتانیایی متولد ۵ فوریه ۱۹۴۶ است که از سال ۱۹۶۳ فعالیت خود را آغاز نمود.

وی سابقه بازی در فیلم و سریال هایی همچون تل ماسه، براد چرچ، ۴۵ سال، بابل پس از میلاد، غریبه کوچک و فرقه اساسین ها را در کارنامه هنری خود دارد.

شارلوت رمپلینگ

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

بازیگر ۳۶۰

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر ۳۶۰ دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا