پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: میزان محکومیت‌های  مربوط به پرونده‌های تجهیزات پزشکی نسبت به سال گذشته 388 درصد افزایش داشته است.

سید عبدالمجید اجتهادی مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: طبق آمار در 8 ماهه امسال 39 فقره پرونده تجهیزات پزشکی وارد سازمان ما شده که 36 مورد آن رسیدگی شده اما  این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 105 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در مورد داروهای مکمل نیز در همین مدت، 37 درصد رشد پرونده‌های وارده داشتیم. 

وی اضافه کرد: در لوازم آرایشی و بهداشتی در 8 ماهه امسال 2161 فقره پرونده داشتیم که به نسبت سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی درخصوص محکومیت پرونده های تجهیزات پزشکی گفت: میزان محکومیت‌های  مربوط به پرونده‌های تجهیزات پزشکی نیز نسبت به سال گذشته 388 درصد افزایش داشته که این روند نشان می‌دهد پرونده‌های مهمتری امسال رسیدگی شده است. 

اجتهادی افزود: این آمار در پرونده‌های آرایشی و بهداشتی 109 درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است. اما در فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی به میزان 52 درصد افزایش پرونده ورودی داشته ایم و میزان محکومیت در این پرونده‌ها  1449 درصد نسبت به مدت مشابه سال 93 افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: با صراحت می‌گویم بیش از 95 درصد کالاهای قاچاق غیراستاندارد است. این شامل همه نوع کالای قاچاق می‌شود. از پارچه گرفته تا دارو و تجهیزات پزشکی اما در کالاهای سلامت محور این آمار به 99 درصد هم می‌رسد.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به وضعیت کالاهای قاچاق گفت: متأسفانه حجم عظیمی از کالاهای قاچاق همین کالاهای سلامت محور است که در رده نخست آن لوازم آرایشی و بهداشتی قرار دارد و بعد مواد خوراکی و آشامیدنی و قسمت کمی از آن هم دارو است. 

اجتهادی افزود: در اقلام سلامت محور که قاچاق می شود دارو از نظر حجم در ردیف آخر قرار دارد اما از آنجا که داروی قاچاق مشکلات بسیار خطرناکی در کشور به بار می آورد، نگاه ویژه متولیان را می طلبد و باید برای همین اندک نیز مجازات و برخورد سنگینی در نظر گرفته شود.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به آمار رسمی قاچاق گفت: متأسفانه آمارهایی که از منابع رسمی در دست داریم حکایت از این دارد که عمده تجهیزات پزشکی از راه قاچاق وارد کشور می شود. به همین خاطر کافی است سری به بازار فروش تجهیزات پزشکی بزنید و از نزدیک این موضوع را ببینید. 

اجتهادی افزود: از دستگاه‌های بزرگ «ام آر آی» گرفته تا یک پلاتین کوچک برای عمل‌های جراحی و پروتزهای زیبایی همگی از راه قاچاق وارد کشور می شود. این کالاها به دلیل اینکه به شکل مستقیم با سلامتی مردم سرو کار دارد وقتی اصل نباشد ایجاد عوارض غیر قابل جبرانی می کند. 

وی اضافه کرد: اغلب این تجهیزات نیز چینی و از نوع بسیار بی کیفیت است. شما تصور کنید این تجهیزات بی کیفیت و تقلبی قرار است در بدن یک انسان جاسازی شود حتی تصور اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد فاجعه‌آمیز است. 

وی درخصوص برخی داروهای وارداتی گفت: حتی داروهای ایرانی را در کشورهای همسایه با عناوین و بسته بندی و برند ایران اما با  مواد مضر و تقلبی می سازند که فقط کارشناس‌های وزارت بهداشت می‌توانند این موارد را تشخیص دهند. پس داروخانه‌ها باید مراقب باشند و خود را ملزم کنند که فقط از نماینده شرکت سازنده خریداری کنند 

اجتهادی افزود: متأسفانه از آنجا که قیمت این داروها بسیار پایین تر از نوع اصل است داروخانه‌ها آنها را می‌خرند و به مردم می‌فروشند. پس وزارت بهداشت باید با نظارت‌های قوی و با این موارد بشدت برخورد کند  وگرنه کیفیت این قبیل مواد برای مردم قابل تشخیص نیست و به سلامت بیماران نیز آسیب جدی وارد می‌کند. 

وی اضافه کرد: متأسفانه امروزه این کار بسیار اتفاق می افتد یعنی داروهای تقلبی با محتویات مضر اما بسته بندی‌های ساخت ایران وارد کشور می‌شود که باید بشدت با آن برخورد کرد.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی خاطرنشان ساخت: در عین حال داروخانه‌‌ها باید بشدت تحت نظارت قرار گیرند. چرا که تشخیص این داروهای به ظاهر ایرانی اما تقلبی فقط از سوی بازرسان وزارت بهداشت امکان پذیر است و یکی از دلایلی که باعث شد قانونگذار در اصلاحی ماده 27 قانون مبارزه با قاچاق کلمه ساخت را اضافه کند افزایش همین پدیده بود که در کارگاه‌های غیرمجاز، دارو و کالای تقلبی  را با نام برند اصلی تولید می کنند.