به گزارش پارس به نقل از فارس، شب گذشته علیرضا جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و عبدالرحمان رستمیان نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بررسی تشکیل کارگروه دولت و مجلس برای نظارت بر بازار بهداشت و دارو پرداختند.

در ابتدای این گفت‌وگوی خبری جمشیدی در پاسخ به سؤالی در خصوص تخلفاتی بازار بهداشت و دارو گفت: تخلفاتی که در این حوزه صورت می‌گیرد ظلم مضاعف به مردم است چرا که در بدن تجهیزات تقلبی به کار می‌رود.

فقط 2 درصد از میزان قاچاق در کشور کشف می‌شود

وی با اشاره به حیطه درمان دارو و تجهیزات پزشکی تصریح کرد: حدود 20 تا 30 مورد تخلفات در حوزه بهداشت و دارو بر عهده سازمان تعزیرات است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به تشکیل کارگروه مجلس و دولت پیرامون نظارت بر بازار بهداشت و دارو تصریح کرد: در جلسه‌ای که در خدمت کمیسیون بهداشت بودیم پیشنهاداتی در مورد کنترل قاچاق دارو ارائه شد.

وی با اشاره به این که فقط 2 درصد از میزان قاچاق در کشور کشف می‌شود، گفت: متأسفانه در یکی از خیابان‌های تهران شاهد قاچاق دارو هستیم، نظارت با دستگاه های متعددی است و سازمان تعزیرات هم در حیطه برخورد با شدت عمل می‌کند اما نظارت اصلی بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در بندر شهید رجایی 6 هزار کانتینر واردات و صادرات در یک شبانه روز با یک ترانزیت انجام می‌شود و تنها یک دستگاه اسکنر وجود دارد که می‌تواند 100 الی 170 مورد را اسکن کند.

وی با اشاره به این که گمرک باید دستگاه‌های اسکنر را از بودجه‌های دولتی تهیه کند، گفت: 5 هزار و 700 الی 800 کامیون وارد کشور می‌شود که ممکن است به صورت رندم مورد بازدید قرار گیرد.

با قوانین موجود هم می‌توان مانع قاچاق دارو شد

در ادامه این برنامه رستمیان، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سؤالی در خصوص داروهای تقلبی در کشور گفت: قاچاق باید زیر 5 درصد باشد اما وقتی بیشتر از این میزان است ناشی از مشکلات مدیریتی، فساد اداری در برخی جاها به حساب می‌آید که باید آن را از بین ببریم.

وی با بیان این که باید قانون را بازنویسی کنیم، گفت: در اقتصاد مقاومتی توجه زیادی به دارو و تجهیزات پزشکی شده است و میزان واردات از دارو و تجهیزات ده برابر صادرات است.

رستمیان با بیان این که با قوانین موجود می‌توان مانع قاچاق دارو شد، گفت: اگر قانونی هم نیاز باشد بهتر است دولت لایحه بنویسد چرا که دولت بدنه کارشناسی قوی دارد و مجلس می‌تواند کار لایحه را تسریع کند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: البته هم اکنون در مجلس طرح برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای نیز تدوین شده که هم اکنون در نوبت دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد و طرح دیگری نیز در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حال بررسی است.

20 میلیون دلار کالای قاچاق در کشور وجود دارد

در ادامه اظهارات رستمیان، جمشیدی معاون وزیر دادگستری در خصوص داروهای ماهواره‌ای و اینترنتی اظهار داشت: این یکی دیگر از موارد تخلفی است که وجود دارد و قطعاً می‌شود با این موضوع برخورد کرد، البته برخورد با این امر نیازمند تشکیلات نظارتی منسجم و هماهنگ و غیر پراکنده است ضمن این که این تشکیلات باید از امکانات کافی نیز برخوردار باشند.

وی با بیان این که تعداد بازرسان در وزارت بهداشت برای ممانعت از قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی در کشور اندک است، گفت: با این تعداد بازرسی که وجود دارد قطعاً کنترل قاچاق تجهیزات پزشکی  میسر نیست بنابراین در یک بخش نیازمند هوشمندسازی و سیستم سازی و در بخش دیگر نیز نیازمند ناظران قوی و کارآمد برای مقابله با این مسئله هستیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان این که 20 میلیون دلار کالای قاچاق در کشور وجود دارد، گفت: یک بخش از این اتفاق به دلیل این است که قوانین در حوزه مبارزه با قاچاق دارو ناکارآمد است.

وی در خصوص قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اظهار داشت: آئین‌نامه‌های این قانون در دولت نوشته‌شده و برخوردها نیز شروع شده اما انتظار ما این است که در بحث برخورد با قاچاق منسجم‌تر و قوی‌تر برخورد کنیم.

جمشیدی با تأکید بر این که پیشگیری بهترین درمان است، گفت: بهترین درمان این است که قبل از آن که قاچاق وارد کشور شود بتوانیم از مبادی مانع آن شویم و این بسیار موثرتر از آن است که بخواهیم با همه صنوف و اقشار برخورد کنیم.

معاون وزیر دادگستری در این رابطه اظهار داشت: ما 167 گمرک در کشور داریم که از این میزان حدود 100 میلیارد دلار کالا را می‌توان وارد یا صادر کرد درحالی‌که کره جنوبی با 54 گمرک حدود هزار میلیارد دلار کالا را می‌تواند وارد و صادر کند لذا باید اظهار داشت که ما چرا باید این میزان گمرک داشته باشیم که نظارت و کنترل آن سخت باشد؟

95 درصد مکمل‌هایی که در ماهواره تبلیغ می‌شوند تقلبی هستند

در بخش دیگری از گفت‌وگوی ویژه خبری، بهروز جنت مدیر کل بازرسی سازمان غذا و دارو طی ارتباط تلفنی اظهار داشت: چیزی که وجود دارد این است که تعداد بازرسان تکاپوی این مسئله را نخواهد داد و باید تأکید کنم که در مبارزه با قاچاق کالا و ارز ما باید از قبل از مرزها تا مصرف‌کننده را تحت نظارت داشته باشیم تا در نقاط مختلف بتوانیم زنجیره قاچاق را قطع کنیم تا این زنجیره به مصرف‌کننده ادامه پیدا نکند.

مدیر کل بازرسی سازمان غذا و دارو درباره میزان قاچاق دارو در کشور گفت: متأسفانه این اشتباه در کشور وجود دارد که مکمل‌ها به جای دارو تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: به دلیل این که نظام دارویی کلاً زیر نظر سازمان غذا و دارو است خوشبختانه ما زیر 5 درصد قاچاق دارو در کشور داریم و آن 5 درصدی  هم داروهایی هستند که کاربردهای غیرمجاز مانند سقط‌جنین دارند.

وی در خصوص مکمل‌هایی که در ماهواره نیز تبلیغ می‌شود گفت: 95 درصد مکمل‌هایی که در ماهواره تبلیغ می‌شود به صورت قاچاق به دست مردم می‌رسد و تقلبی هستند و 5 درصد مابقی نیز تاریخ گذشته هستند.

آمار قاچاق دارو و سوخت مجموعاً 7 میلیارد دلار در سال است

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نیز با تأکید بر اینکه سازمان تعزیرات حکومتی در کشور می‌تواند به عنوان سازمان مبارزه با تخلفات در کشور باشد، به راه‌حل‌ها در بحث مبارزه با قاچاق اشاره کرد و گفت: اولین راهکار در حیطه نظارت است، به این معنا که نظام بهداشت و درمان ما باید از پراکندگی و تشتت مراجع مختلف نظارتی نجات پیدا کند.

وی ادامه داد: مسئله دوم که باید مد نظر قرار گیرد این است که مرجع رسیدگی باید یک مرجع واحد باشد که به اعتقاد من مرجع واحد رسیدگی تخلفات کشوری را می‌توان به سازمان تعزیرات حکومتی منتقل کرد و سومین نکته این است که ما به جای این که با قاچاق به صورت موردی برخورد کنیم باید گمرک را اصلاح کنیم چرا که اگر گمرک اصلاح شود این حجم کالای قاچاق وارد کشور نخواهد شد.

در پایان برنامه جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در رابطه با میزان قاچاق دارو در کشور گفت: آمار لوازم بهداشتی و آرایشی حدود 1 میلیارد دلار و آمار قاچاق دارو و سوخت مجموعاً 7 میلیارد دلار در سال است.