جوبایدن و نتانیاهو تبدیل به بازندگان اصلی جنگ غزه شده‌اند. اقدام وقیحانه اخیر دولت آمریکا در وتوی قطعنامه آتش‌بس در نوار غزه، که به‌واسطه استناد دبیر کل سازمان ملل متحد به ماده ۹۹ منشور ملل صادرشده بود، بار دیگر منجر به خشم افکار عمومی دنیا و حتی رویگردانی بخش مهمی از رأی‌دهندگان آمریکایی از دموکرات‌ها و بایدن شده است. طی روزهای گذشته، برخی اعضای ارشد وزارت خارجه آمریکا و برخی سناتورهای دموکرات نظیر برنی سندرز و الیزابت وارن ، در ملاقات‌های پنهان و بعضا مواضع آشکار خود، نسبت به استمرار رویکرد کاخ سفید در جنگ غزه و تأثیر آن بر شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ هشدار داده‌اند. 
روزنامه وال‌استریت ژورنال  از تنش میان جو بایدن و بنیامین نتانیاهو به دلیل اختلاف‌نظر آنها در مورد روند حمله به غزه گزارش داده و روزنامه آمریکایی پولیتیکو  نیز مدعی شده  بایدن دستور تمهید مقدمات برای ممنوعیت صدور روادید و اعمال تحریم هایی علیه شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست را صادر کرده است! در چنین شرایطی ، باید در آنالیز رفتار اخیر دولت آمریکا ، صرفا به استراتژی همیشگی حمایت واشنگتن از صهیونیست‌ها اکتفا نکرد. در این میان عامل مهم دیگری وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت.
واقعیت امر این است که سایه تهدیدات آیپک و نتانیاهو بر سر رئیس‌جمهور آمریکا کماکان سنگینی می‌کند.دلیل این تهدید، مربوط به طراحی اولیه جنگ غزه از سوی دولت بایدن است. پس از وقوع عملیات طوفان الاقصی، کاخ سفید ، پنتاگون و سنتکام طراحی و مدیریت جنگ غزه را برعهده‌گرفته و حتی از تل‌آویو خواستند تا کنترل میدان را نیز به واشنگتن بسپارد.
 حضور هزاران تفنگدار آمریکایی در سواحل غزه و صدها نظامی ارشد پنتاگون در اتاق عملیات جنگ غزه بیانگر نقش پررنگ و محوری آمریکا در نسل‌کشی غزه بوده است. به عبارت بهتر، در اینجا نه‌تنها شاهد ادغام توان نظامی آمریکا و اسرائیل ، بلکه شاهد تسلط مدیریت میدانی ایالات‌متحده بر صحنه رقت بار نسل‌کشی و جنایت در غزه بودیم.
محاسبه بایدن و همراهانش نیز به مانند محاسبات محیطی و میدانی صهیونیست‌ها، بر مبنای نابودی سریع حماس و اشغال کامل غزه شکل‌گرفته بود. واشنگتن و تل‌آویو هرگز تصور فرسایشی شدن نبرد و عدم رسیدن به اهداف اعلامی خود در جنگ غزه را نمی‌کردند اما این اتفاق به‌واسطه مقاومت قهرمانانه و هوشمندانه ساکنان غزه و رزمندگان حماس رخ داد. 
در چنین شرایطی صهیونیست‌ها به بایدن هشدار داده‌اند که علی‌رغم شکست سنگین مشترک آمریکا و اسرائیل در نوار غزه، هرگونه عقب‌نشینی کاخ سفید از رویکرد کنونی، منجر به افشای حقایقی ازجمله نحوه میدان‌داری سبعانه بایدن و همراهانش در جنگ غزه و پرده‌برداری از مشاوره‌های پرهزینه و غلط پنتاگون و سنتکام به صهیونیست‌ها خواهد شد. بدیهی است که این اسناد قرار نیست تا زمانی طولانی پنهان بمانند و به‌زودی تبدیل به شواهد و مصادیق شکست مطلق مشترک واشنگتن و تل‌آویو در نوار غزه خواهد شد. بایدن نیز باید به‌مانند نتانیاهو، خود را برای ورود به زباله‌دان تاریخ آماده کند:سرنوشتی که در انتظار جانشینان دو جلاد آمریکایی و صهیونیستی نیز خواهد بود.