سرانجام پس از ۴۶ روز جنایت و نسل کشی آشکار در نوار غزه  صهیونیستها تن به آتش بسی موقت و ۴ روزه در جنگ دادند، یعنی دقیقا از خط قرمز ترسیم شده توسط خود عبور کردند! صورت مسئله شفاف و آشکار است:نتانیاهو پس از وقوع عملیات  طوفان الاقصی بارها تاکید کرد آتش بسی با حماس در کار نخواهد بود و تا زمان آزادی کامل همه اسرای صهیونیست، اساسا اجازه چینش میز مذاکره ( بر سر تعیین حدود و ثغور آتش بس) را نخواهد داد. نکته قابل تامل اینکه جوبایدن ،رئیس جمهور آمریکا نیز اصرار داشت انعقاد هر گونه آتش بسی (حتی از جنس موقت) میان طرفین، نقطه آشکارساز شکست تل آویو در جنگ با حماس خواهد بود.از این رو رئیس جمهور آمریکا به نتانیاهو پیشنهاد کرد صرفا توقف عملیات در ساعاتی از روز را مدنظر قرار دهد و فراتر از آن، توافقی با حماس صورت ندهد. 


با این حال فرسایشی شدن جنگ غزه و عدم دستیابی صهیونیستها به هدف اصلی خود  ( نابودی حماس ) ، منجر به ابطال پیش فرض های محاسباتی و ذهنی بایدن و نتانیاهو در این عرصه گردید.در این میان، باید تمرکز ویژه ای بر رویکرد بایدن و کاخ سفید داشت. در حالی که حدود یک سال تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا زمان باقی مانده است، جنگ غزه تبدیل به پاشنه آشیل رئیس جمهور ناتوان این کشور در  نظرسنجی های ایالتی و عمومی شده است.
 در ۵ ایالت پنسیلوانیا، نوادا، میشیگان، جورجیا و آریزونا، مسلمانان و رنگین پوستان که نقش مهمی در پیروزی بایدن بر ترامپ در سال ۲۰۲۰ ایفا کردند، به دلیل حمایت بایدن از نسل کشی در نوار غزه و مخالفت های مکرر وی با آتش بس در هفته های ابتدایی نبرد، دیگر حاضر به تکرار این روند در انتخابات سال آتی نیستند.همین مسئله سبب شده است تا در نظرسنجی های صورت گرفته در این ۵ ایالت حساس و تعیین کننده، ترامپ از بایدن پیشی گیرد. اگرچه سبد رای ترامپ نسبتا ثابت مانده است، اما سبد رای بایدن روز به روز تحت تاثیر حمایت وی از تروریسم صهیونیستی آب می رود!  
آنچه امروزتحت عنوان آتش بس موقت در نوار غزه مشاهده می کنیم،  محصول نوعی جبر میدانی و فرامتنی بوده که به نتانیاهو و بایدن تحمیل شده و قطعا با استراتژی و تاکتیک های طراحی شده اولیه واشنگتن و تل آویو در جنگ غزه درتعارض مطلق قرار دارد. نتانیاهو و بایدن هر دو ناچار شده اند برای نجات از بحران تمام عیاری که به دست خود ایجاد کرده اند، تن به آتش بس موقت داده و از این طریق، فشار افکار عمومی بر خود را کاهش دهند. با این حال، با توجه به باقی ماندن تعداد قابل توجهی  از اسرا نزد حماس در پایان آتش بس( مخصوصا اسرای نظامی )، قطعا دستان نتانیاهو و بایدن برای ترسیم ابعاد و مختصات روزهای پس از آتش بس موقت نیز بسته خواهد بود.
 آتش بس موقت ، اولین نماد شکست تل آویو  و واشنگتن در دستیابی به اهدافشان در نوار غزه می باشد. این روند قطعا در آینده ای نزدیک تکمیل خواهد شد.