به گزارش سراج24؛مجید امامی در آیین اختتامیه هشتمین جایزه کالای فرهنگی فیروزه: عرضه سوغات زائر یکی از فرصت‌های پیش روی فعالان صنایع فرهنگی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه عرضه سوغات زائر در استان‌های مرزی کشور همزمان با برگزاری حرکت جهانی اربعین یکی از فرصت‌های پیش روی فعالان صنایع فرهنگی کشور است، گفت: موضوع (سوغات زائر) یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در این مراسم برای زائران است که جا دارد فعالان صنایع فرهنگی در این حوزه ورود پیدا کنند، نباید از عرصه ای که می‌تواند هزاران شغل برای کشور ایجاد کند و هزاران پیام فرهنگی را برای زائران خارجی و به کودکان و نوجوانان ایرانی منتقل کند غافل شویم.

مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن حضور در آیین اختتامیه هشتمین دوره جایزه کالای فرهنگی «فیروزه» که صبح روز سه شنبه سی‌ویکم مردادماه سالجاری در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: سالهاست که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور در حوزه صنایع فرهنگی بر زمین مانده بود. خوشبختانه اتفاقی که در دو سال گذشته  رخ داد، این بود که مواجه با صنایع فرهنگی از نگاه خرد تا کلان از عروسک و اسباب بازی و نوشت افزار گرفته تا حوزه هدایای فرهنگی از شرایط سردرگمی خارج شد. 

وی ادامه داد: الهامی که از فعالان بخش خصوصی و مردمی در سال‌های اخیر ساطع شد این بود که احساس می‌شد آنها می توانند در حوزه مصرف کالای فرهنگی که سریعترین مسیر تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان کشور محسوب می‌شود، موفق باشند. بنابراین فعالان صنایع فرهنگی می‌توانند با به کارگیری تکنیک های کاربردی، برنامه ها و رویکرد تحول آفرینی را طراحی کنند. یک نمونه آن برنامه جامع تحول در صنایع فرهنگی است که امروز در شورای فرهنگ عمومی و اصلی ترین متولی این عرصه یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

امامی تصریح کرد: همه میدانیم که مشکلات در حوزه صنایع فرهنگی بسیار زیاد است. بنده چند روز پیش در جهت تحول و توسعه یکی از استانهای اصلی درگیر با مراسم و حرکت جهانی اربعین به اتفاق چهل نفر از فعالان صنایع فرهنگی و اساتید دانشگاهی از مرز مهران در استان ایلام بازدید کردیم و به این نتیجه رسیدیم که موضوع (سوغات زائر) یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در این مراسم برای زائران است که جا دارد فعالان صنایع فرهنگی در این حوزه ورود پیدا کنند و این قشر نباید از عرصه ای که می‌تواند هزاران شغل برای کشور ایجاد کند و هزاران پیام فرهنگی را برای زائران خارجی و به کودکان و نوجوانان ایرانی منتقل کند غافل شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: باتوجه به آمارهای سال گذشته بیش از ۶۴ درصد از زائران اربعین مرز مهران را برای تردد انتخاب کردند که این آمار امسال به بالای ۷۰درصد رسیده است. یکی از اشکالات مهمی که با آن دست به گریبان هستیم اینست که همزمان با مراسم اربعین در مرزهای کشورمان برنامه‌ای برای عرضه کالای فرهنگی نداریم. در کشورهای اروپایی نیز وقتی نمایشگاه‌های فروش صنایع فرهنگی کشورمان ایران برپا می شود آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد شهروندان خارجی به دنبال اجناس زیر ۱۰ یورو هستند و باید برای موفقیت در این عرصه راهکارهایی را به فعالان حوزه صنایع فرهنگی ارایه کرد.