به گزارش پارس به نقل از فارس،   علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغازین جشن اردیبهشت تئاتر کشور که در مشهد برگزار شد، آب پاکی را بر دست اهالی تئاتر ریخت و اعلام کرد که بودجه تئاتر در سال ۱۳۹۳ افزایش نداشته است، که نیاز است خدا قوتی به این مقام مسئول بگوئیم.  
 
این خبر در شرایطی از سوی معاون هنری اعلام می شود که سال گذشته ده ها گزارش، یادداشت و مصاحبه از سوی دست اندرکاران تخصیص اعتبار و بودجه از مجلس تا وزارت ارشاد و معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی مبنی بر افزایش بودجه تئاتر در سال ۱۳۹۳ در رسانه های جمعی منتشر شد که گویا تمام این تلاش ها بی نتیجه مانده است و صرف زمان و امکانات به بطالت گذشته است.  
 
به نظر می رسد همین اعلام از سوی علی مرادخانی نشانگر این واقعیت است که تئاتر در سال جاری چشم انداز روشنی را برای خود ترسیم نخواهد کرد و امید به تحول در این عرصه توقعی دور از انتظار است. زیرا یکی از معضلات فعلی تئاتر نبود سالن است که این امر تنها با بودجه محقق می شود.  
 
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایطی از عدم افزایش بودجه در سال ۱۳۹۳ سخن می گوید که چندی پیش از بدهی ۱۳ میلیارد تومانی این معاونت هم خبر داده بود، هر چند روز بعد از این اعلام از سوی معاون هنری پیشین این ادعا کذب خوانده شد. حال با همین دو فاکتور می توان پیش بینی کرد که وضعیت   تئاتر در سال جاری چشم انداز روشنی ندارد و بسیار بغرنج خواهد بود. ضمن اینکه در پایان سال گذشته با بسیاری از گروه های تئاتری تسویه نشد و حتی خیلی از گروه ها حتی قسطی را دریافت نکردند.  
 
معاون هنری جدای از کمبود بودجه و بدهی فراوان در این عرصه همچنین گفته است، « در حوزه تئاتر مشکلات زیر ساختی هم داریم و در یک مدت کوتاه نمی شود این موارد را حل کرد که البته به گزاف هم نگفته اند و سخن جدیدی هم نیست و سالهاست از سوی مدیران این عرصه عنوان می شود.  
 
مرادخانی در عین حال چند راهکار را پیشنهاد داده و گفته است « ما دو راه داریم یا به خرج های روزمره برسیم یا اینکه کار زیرساختی بکنیم. اما ایشان نگفته اند که برای کار زیرساختی و خرج روزمره هم نیاز به بودجه هست یا نه! ! ؟ و این پارادوکس و تناقض   چگونه حل می شود.  
 
وی همچنین گفته است « شناسنامه مجموعه تحت مدیریت ایشان این است که چه امکانات و زیرساختی را تحویل مدیران بعدی می دهد؟ ! ! که البته این سخن معاون هنری بیشتر به وعده مدیریتی شبیه است تا واقعیات اعلام شده از سوی برنامه ریزان حوزه هنر در ارشاد.  
 
سخنان معاون هنری جدای از اینکه یک عرض اندام و شانه کشی در مقابل مدیران قبلی است، اعتماد به نفس بالای ایشان را هم در مدیریت حوزه هنر نشان می دهد که البته برای جامعه هنری این گفته ها آشنا است و چندان دور از انتظار نیست. آنچه مشخص است که با این گفتار امیدی بر بدنه تئاتر کشور ایجاد نمی شود.  
 
مرادخانی در بخش دیگری می گوید بودجه تئاتر در سال ۹۳ افزایشی نداشته است. در واقع میزان بودجه وزارت ارشاد برای حمایت از تئاتر کشور بدون افزایش نسبت به سال گذشته بوده است و ما تصمیم داریم از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه کمک بگیریم و لازم است، استانداران هر استان به همراه سایر مسئولین در فراهم کردن سریع تر این عرصه توجه جدی داشته و اقداماتی انجام دهند که البته سخنی درست و حرف حساب است اما تا چه حد به عمل خواهد رسید باز هم در آینده مشخص خواهد شد، هر چند گره کور بودجه تئاتر هنوز گشوده نشده است و اهالی تئاتر نمی دانند بودجه سال گذشته چقدر بوده که امسال هم همان بودجه را تخصیص داده اند.  
 
معاون هنری همچنین عنوان کرده است که « همان گونه که وزیر ارشاد در جلسه رای اعتماد در مجلس اظهار داشتند هنر تئاتر به عنوان رشته ای که به دیپلماسی فرهنگی کشور کمک کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ بنابراین در راستای حمایت مادی و معنوی این هنر قدیمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ریزی کرده ایم و باید از نظر بودجه و حمایت توجه ویژه ای به آن شود تا هر چه زودتر شاهد رفع این مشکل باشیم! مطلبی که بیشتر به شعار نزدیک است تا عمل.  
 
اما واقعیت امر این است که دوران مدیریت هر فرد را باید پس از اجرای برنامه های او ارزیابی کرد و تجربه به ما ثابت کرده است که از حرف تا عمل فاصله بسیار است هر چند جامعه تئاتری همچنان سعی بر امیدوار بودن دارند.