به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر محمدحسن طریقت منفرد شب گذشته در مراسم افطاری خبرنگاران حوزه سلامت، به ماجرای تغییر معاونان وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: در اطراف وزیر، معاونان و روابط عمومی قرار دارند و مدیریت حکم می کند فردی که به معاونت انتخاب می شود بتواند مدیران خودش را انتخاب کند و برای تغییرات زیرمجموعه مدیران این موضوع حق یک معاون است که اقدام کند.

وی گفت: درباره تغییراتی که من در وزارت بهداشت انجام دادم. در بخش معاونت بهداشتی دکتر مصداقی نیا دو شغله بود و دیوان محاسبات دائم تذکر می داد و وی نیز بیان کرد کار علمی را واجب تر می داند. دکتر امامی رضوی نیز همزمان مسئولیت بیمارستان امام خیمین (ره) را برعهده داشت که از آنجا استعفا داد و دکتر قانعی نیز مسئولیت پاستور را به نفع معاونت تحقیقات و فناوری رها کرد.

وزیر بهداشت در ارتباط با تغییر رئیس سازمان غذا و دارو نیز اظهارداشت: دکتر شیبانی بازنشسته شده بود و مجوز دولت تمام شده بود. بعد از وی، حاجی آخوندی آمد و عزل و نصب از اختیارات خودش است.

طریقت منفرد ادامه داد: برای تغییر روابط عمومی هم در زمانی که من آمدم تکلیف دفتر روابط عمومی و تبدیل آن به مرکز مشخص نبود و ما درصدد تعیین تکلیف آن بودیم که دکتر حسینی استعفا داد و وزارتخانه را در مقابل عمل انجام شده قرار داد.

وی گفت: تعیین رئیس دفتر هم حداقل حق یک وزیر است و اگر کسی رئیس دفترش را عوض نکند مشکل دارد. دکتر آقاجانی را ما خیلی سعی کردیم نگه داریم اما خودش به دلیل کارهای تخصصی اش ترجیح داد به آن کار بپردازد.

وزیر بهداشت در ارتباط با تغییر معاون پارلمانی وزارت بهداشت نیز افزود: درباره دکتر محسن پور هم اعضای کمیسیون بهداشت تاکید کردند که وی آدم بسیار خوبی است اما ما نمی توانیم با وی تعامل داشته باشیم و از من خواستند که وی را تغییر دهم. کسانی که من را می شناسند می دانند من به راحتی زیر بار سیاسی کاری نمی روم.

وی گفت: دکتر امامی رضوی هم با اینکه در قضیه انتزاع دانشگاه ایران تنها مخالف بود در پست خود باقی مانده است و به وزیر بعدی توصیه می کنم که وی را نگهدارد چون توانایی کامل دارد. یک مدیر خوب افراد شایسته را باید نگاه دارد حتی اگر مخالف او باشند.

وزیر بهداشت در ادامه به مشکلات دارویی اشاره کرد و افزود: برخی استنباط شان این بود که تغییر در وزارتخانه به دلیل مسائل دارویی بود. ما در وضعیت بد دارویی وزارتخانه را تحویل گرفتیم. محدودیتهای بانکی در سه ماه پیش از عید به شدت افزایش پیدا کرد و تا راهکار لازم پیدا شود زمان زیادی گذشت. کشور مبلغ قابل توجهی پول در سوئیس داشت که مقرر شد این پول تنها برای خرید دارو از بانک آزاد شود که دکتر شیبانی معاون وقت غذا و دارو به همراه مسئولین بانک مرکزی چندین بار به سوئیس سفر کردند تا این اتفاق بیفتد.

طریقت منفرد گفت: مشکل اصلی محدودیتهای بانکی بود و خبر دارم که به تازگی گروهی موفق شدند که ۵۰۰ میلیون دلار مواد اولیه دارویی را خریداری کنند. در زمینه مواد اولیه دارویی برای چند ماه آینده وضعیت خوبی داریم. قیمت داروها هم تجدیدنظر شد. دو نرخی بودن ارز فساد می آورد و با ارز مبادلاتی بسیاری از محدودیتهای تولید برطرف شد. چون تغییر مبلغ ارز در بودجه توسط دولت دیده شد.

وی افزود: خواسته ما این بود که مابه التفاوت نرخ ارز به سیستم بیمه نرود که این موضوع یک مقدار از سوی بیمه ها سخت بود اما بعد موافقتنامه صورت گرفت. البته این تغییرات باعث افزایش قیمت شده بود که برای داروهای تولید داخل ۵۰ درصد و برای دیگر تولیدات تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشت و برخی تا ۱۱۰ درصد فرانشیز می دادند. در واقع هم ریال دیر تخصیص پیدا کرد و هم هماهنگی ها دیر انجام شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: یارانه دارو زمانی پرداخت می شود که همه اطلاعات و شماره حساب ها به ما اعلام شود. به افرادی یارانه دارو داده می شود که گواهی بیمه داشته باشند که مشخص شود چقدر از پول دارو را فرد و چقدر بیمه داده است. سامانه ۱۴۹۰ اطلاعات آدرس و شماره حساب را می گیرد و پس از وارد شدن در سامانه تصمیم گیری می شود.

طریقت منفرد افزود: هیچ کس به اندازه مردم اطلاعات واقعی به وزارت بهداشت نمی دهد و ۱۴۹۰ هم یک سامانه ضروری است برای ارتباط با مردم. دفتر وزیر هم به همین اندازه باید در دسترس باشد. ما طرحی داریم که بتوان این ارتباط را صوتی و تصویری برقرار کرد.

وی گفت: عملاً من سه ماه وزیر نبودم بعد از عید هم که ایام انتخابات بود و در این زمان حرکتهای سینوسی نباید انجام داد و بعد از انتخابات هم که می گویند برو دنبال کارت.

طریقت منفرد در ارتباط با وزیر بهداشت آینده نیز اظهارداشت: برای دکتر هاشمی به عنوان یک چهره علمی و بی نیاز که صرفا به خاطر ایثار این پست را پذیرفته است، آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم آنچه به نفع مردم و تکلیف قانونی است را عمل کنند. البته این آرزوها در حرف آسان است و در واقعیت مشکلات خودش را دارد.